Från deore till SLX eller XT bromsar

Ska genast faxa Tyskland för instruktioner. Vi har ju en kille med en splitter ny skrivare/fax som kan ta emot svaret.

Tester av bromsar man läser på Internet är gjorda av folk som inte vet, eller inte vill, utföra ordentliga tester. En tysk journalist i labbrockar blir fortfarande bara en journalist... ?

Först dom anger inte vilka skivor eller belägg dom har använt sig av.
Jag skulle faktiskt vilja att dom använder samma modell av skiva till alla bromsar och belägg från samma tillverkare så att det blir samma beläggmaterial (resin eller metall) och samma backingplåt. Tillverkare kan vara Galfer, Trickstuff, Swissstop, osv...

En annan sak är att hävarmen för bromsar med swinglink, servowave eller liknande ändra sig beroende på hur långt in man trycker handtaget. Det gör att kurvorna som visar bromskraft vid navet mot kraften på handtaget blir beroende av hur långt in handtaget råkar tryckas vid den stunden man utför testet.

happymtb.fr sa:
Tester av bromsar man läser på Internet är gjorda av folk som inte vet, eller inte vill, utföra ordentliga tester. En tysk journalist i labbrockar blir fortfarande bara en journalist... ?

Först dom anger inte vilka skivor eller belägg dom har använt sig av.
Jag skulle faktiskt vilja att dom använder samma modell av skiva till alla bromsar och belägg från samma tillverkare så att det blir samma beläggmaterial (resin eller metall) och samma backingplåt. Tillverkare kan vara Galfer, Trickstuff, Swissstop, osv...

En annan sak är att hävarmen för bromsar med swinglink, servowave eller liknande ändra sig beroende på hur långt in man trycker handtaget. Det gör att kurvorna som visar bromskraft vid navet mot kraften på handtaget blir beroende av hur långt in handtaget råkar tryckas vid den stunden man utför testet.
De behöver så klart jämföra det standardiserad test-belägget/skivan med respektive tillverkares enda belägg respektive skivor också.

Den sista är svårare. Många repetitioner med lite skruvande på prylarna emellan skulle komma en bit på vägen.

Använder gammal tråd. Har just nu slx m675 som har börjat tappa tryck, verkar vara reglaget som är boven. Då de verkar vara svårt att få tag på ett nytt funderar jag då på att uppgradera till xt m8000 fram och bak. Folk verkar gilla dem men kan inte hitta något om hur de är efter 1-2 år. Finns det någon som kört med dem längre och hittat eventuella problem som uppståt?
Tack på förhand!

Senast ändrad:
Okej, har stått och försökt laga reglaget som sitter på nu med x antal olika guider. Funkar endå inte. xt bromsarna fram och bak med belägg för 1700 känns endå inte allt för mycket för att slippa mecket.
Sedan verkar det rätt svårt att få tag på m785/m675 höger reglage

Senast ändrad:
Det passar fint . Kör själv med slx m675 ok o m6000 handtag. kan också tipsa om nya mt-520 4kolvs kör den fram på hojen och riktigt trevligt bett och pris.

Jag köpte Xt med Is fäste vilket jag ångrar. Tänkte mej inte riktigt för då man inte kan justera vinkel och avstånd mellan växel och broms. Så det jag kan tillföra är väl att köpa med det gamla vanliga fästet om du vill kunna ställa in broms och växelhandtagen separat.

Bullabus sa:
Jag köpte Xt med Is fäste vilket jag ångrar. Tänkte mej inte riktigt för då man inte kan justera vinkel och avstånd mellan växel och broms. Så det jag kan tillföra är väl att köpa med det gamla vanliga fästet om du vill kunna ställa in broms och växelhandtagen separat.

Du kan köpa en separate clamp till i-spec om jag fattar det rätt.
Jag gjorde motsatt operation i helgen. Jag har växel utan i-spec och flyttade den till andra sidan växeln och plockade bort indicatorn så de sitter "på varandra".
Det är korrekt att jag kan vinkla dem seprate från varandara men inte helt oberoende av varandra. Frågan är då om i-spec hade gett mig ett bättre eller sämre resultat.

Så testa med en separat clamp och se om det blir bätte.

Tillbaka
Topp