Från luft till coil-shock

Den tar ju kanske 20% av slaget så jättekonstigt är det väl inte? Och så glider den nog ner av egenvikten också. Ut och kör lite på riktigt så märker du nog om fjädern räcker eller ej.
Fick sådan sjuk panik när jag såg det. ?
Men ja, den är väl uppskattningsvis 15mm av 55mm, så den tar upp nedre 27% av slaget. Så du har nog rätt. Ska ut och bränna tidigt imorgon.

Han hade ju 27% sag, inte 28 mm. ?
Men sannolikt om länkaget är progressivt så är väl sag i bakänden mer än 27%. Eller det skiljer sig i alla fall i någon mån... Men det har ingen direkt betydelse lika lite som sag har någon egentlig betydelse mer än att det är ett riktvärde. Funkar det så funksr det.
Räknar allt i mm från enduro & cross tiden utan jag brukar mäta hjulets fjädrings väg så % satsen är något tillverkarna har klurat ut att så skall det vara men vad säger att det är rätt.

5393978D-86FF-4839-9AAC-0F641B7B6C74.jpeg

Första rundan avklarad (ÄGB: Pine Forest DH, Laxtrappan, Grisryggen, Minidelikata).

Vilken jäkla grej!

Platt: Jag har såklart läst att coil är känsligare än luft men jag trodde inte att det skulle märkas så tydligt. Redan på grus-stigen uppför märktes skillnad mot luftdämparen. Jag började med helt öppen LSC. Det var verkligen inte gungigt uppför med öppen LSC men jag ökade upp LSC till +2 vilket kändes lagom på allt från grus till ”Grisryggen” som är typ ett tekniskt XC-spår med några utförspartier med mindre dropps.

Uppför (sandig stig med stenpartier): Här märks den ökade känsligheten tydligt som bättre grepp. Jag satte flera klätterpartier med lätthet som annars brukar vara lite luriga. Jag kunde även sitta ner på partier där jag brukar behöva stå upp.

CC63EA1F-52FF-40BA-B049-34F1CC2F1C02.jpeg

Nedför: Första spåret nedför blev ”Pine Forest DH” som är ett enduroaktigt spår som är ganska rakt med inslag av steniga pucklar. Dessa kan man droppa nerför om man har tillräckligt med fart. -2*c som det var idag innebär hårt underlag och rejält med fart. Jag kom upp i 28/h, men tyvärr reggades spåret konstigt i Strava så jag kunde inte jämföra med min bästatid.

Det jag gillade med luftdämparen var att bakpartiet kändes helt bottenlöst. Ju fortare jag körde ju bättre kändes det. Det jag var rädd för med fjäderdämparen, var att jag skulle blåsa rätt igenom hela slaget vid hårig terräng, eller att cykeln skulle sjunka ner för mycket baktill av upprepade smällar. Dämpningen känns dock fortfarande helt bottenlös, bakpartiet käkar upp ”allt” med lätthet, bättre än förut, framförallt vid upprepade smällar. Det kändes inte heller som att dämparen höll sig djupare i slaget än luftdämparen.

Skillnaden mellan luft och fjäder nedför i hög fart känns ungefär som luftfjädring med för snabb rebound i förhållande till långsammare rebound. Bakänden är mer följsam med fjäder än med luftfjädring. Det märks även på så sätt att det blir färre vibrationer, men framförallt höll sig bakdäcket mer klistrat på marken. Det bättre greppet gav även bättre bromsverkan så trygghetskänslan var hög. Jag satte några dropp på andra spår också. Samma sak där. Inga konstigheter, inga stenhårda bottningar. Landningen blev bekvämare än med luftdämpare, mindre hård men inte studsig.

DFCCF33F-6CBC-4C9F-972B-C3AA6E233E5C.jpeg

Måste säga att jag är sjukt nöjd! Hårdare fjäder lär inte behövas, känner inget behov av mjukare fjäder heller. Ett halvt varv lösare preload (1 varv istället för 1.5) märktes. Det borde ha blivit +-0 tillsammans med förändringen till +2 på LSC, men känslan blev lite annorlunda. Rebound lät jag vara orörd i mitten (-7 klick från slow).

Sammanfattningsvis kändes det så som jag inbillar mig att det känns att köra med cushcore bak. Bättre dämpat men inte dött. Poppigheten kan jag inte riktigt uttala mig om, jag kör inte som en känguru, är mer fartfixerad. Bakänden tog större rötter så bra att jag i slutet av rundan siktade på rötterna. ?
”Förtroendeingivande” sammanfattar känslan bra.

Senast ändrad:
Härligt! Och vad bra att du lyckades träffa ganska rätt på en gång med fjädern. Hur många klick lsc har du på dämparen? Är lite sugen på en sådan för jag tycker att det vore smutt att kunna justera lsc vilket jag ej kan idag på min.

Nu är det bara att ge sig på gaffeln då, i med en smashpot ellet liknande nu bara ? ?

Härligt! Och vad bra att du lyckades träffa ganska rätt på en gång med fjädern. Hur många klick lsc har du på dämparen? Är lite sugen på en sådan för jag tycker att det vore smutt att kunna justera lsc vilket jag ej kan idag på min.

Nu är det bara att ge sig på gaffeln då, i med en smashpot ellet liknande nu bara ? ?
+2 på LSC. Hade kunnat kört med helt öppen också. Ramen är sjukt trampeffektiv på det sättet.

Tack för intressant läsning, är själv inne på att köpa en Bomber CR med samma fjäder (ligger nog på samma matchvikt). Har börjat snegla lite på CC DB IL också men Bomber ligger mig närmre hjärtat.

Mycket intressant läsning @yonsson. Har plöjt tråden med stort intresse.

Jag funderar på en 210*55mm Marzocchi Bomber TR till min YT Jeffsy i kombination med Cane Creek VALT-fjäder. Men var köper man adaptrar så att fjädern passar? Vet inte ens vad man skall söka på för namn.

Mycket intressant läsning @yonsson. Har plöjt tråden med stort intresse.

Jag funderar på en 210*55mm Marzocchi Bomber TR till min YT Jeffsy i kombination med Cane Creek VALT-fjäder. Men var köper man adaptrar så att fjädern passar? Vet inte ens vad man skall söka på för namn.

Jag köpte dämpare och fjäder från Jensen USA och adaptrar från Bike Components. Jag skrev nog det, men jag kör med två adaptrar, tror det räcker med en egentligen.

Senast ändrad:
Tack för tipsen @yonsson. Nu har jag äntligen fått hemma alla prylar jag behövde och monterade dämparen på min YT Jeffsy igår kväll. Testkörde bara lite på platten i vårt garage så kan inte ge något omdöme ännu. Förhoppningsvis kan jag få till en runda på söndag.

Tänkte bara dela med mig vad som införskaffades och varifrån så att andra kan få hjälp:
Marzocchi Bomer CR 210x55mm (från Bikester, 3895kr).
Cane Creek Valt Lightweight Steel Coil for Double Barrel, 200 mm, 500lbs (från Bike-discount, 62,50EUR)
Cane Creek Spring Clip Adapter for Double Barrel / Marzocchi / Fox Rear Shocks 2st (vet inte om det behövs två men det kändes som jag fick bäst fit med en på varje ände) (från Bike-discount, 7,88EUR x 2)
(dessa finns även på JBPs verkstad även fast de inte syns på hemsidan, hade lite svårt att hitta dessa till en början)

Jag använde samma bussningar som jag hade från min Fox DPX2 som satt på innan. Försökte MacGyvra en lösning för att ta loss och montera men jag köpte en billigare lagerpress från Amazon som funkade förvånansvärt bra

Bilagor

• Coil 1.jpg
    Coil 1.jpg
    611.7 KB · Besök: 105
  • Coil 2.jpg
    Coil 2.jpg
    890.9 KB · Besök: 104
Senast ändrad:
Då har man premiärcyklat med Marzocchi Bombern i helgen. Först lite lekcykling på skolgårdar och lekparker med barnen (cyklat och hoppat upp och nerför för trappor och avsatser, wheelies, bunny hops etc) och sedan lite utförscykling och hopp på Hagakullen med en kompis samt enklare stigcykling på stigar runt Hagaparken.
Vilken skillnad det var. Superkul på svårare korta klättringar och bra grepp i kurvor. Jag trodde att jag skulle få mycket sämre pop i hoppen men det blev snarare precis tvärtom (!) samtidigt som det kändes väldigt bra i landningarna. Upplevde en bättre kontroll överlag. Lekte med inställningarna på Low Speed Compression (16-17 click totalt) och upptäckte att 1-3 clicks lite mer öppet än mittenläget fungerade bäst för mig när jag körde utför och i hopp.

Helt klart värt priset på denna uppgradering. Får se hur det blir när jag testar lite mer riktig stigcykling i Ursvik men det dröjer nog ett tag. Tror att det kanske blir lite tyngre, men vi får se.

Då har man premiärcyklat med Marzocchi Bombern i helgen. Först lite lekcykling på skolgårdar och lekparker med barnen (cyklat och hoppat upp och nerför för trappor och avsatser, wheelies, bunny hops etc) och sedan lite utförscykling och hopp på Hagakullen med en kompis samt enklare stigcykling på stigar runt Hagaparken.
Vilken skillnad det var. Superkul på svårare korta klättringar och bra grepp i kurvor. Jag trodde att jag skulle få mycket sämre pop i hoppen men det blev snarare precis tvärtom (!) samtidigt som det kändes väldigt bra i landningarna. Upplevde en bättre kontroll överlag. Lekte med inställningarna på Low Speed Compression (16-17 click totalt) och upptäckte att 1-3 clicks lite mer öppet än mittenläget fungerade bäst för mig när jag körde utför och i hopp.

Helt klart värt priset på denna uppgradering. Får se hur det blir när jag testar lite mer riktig stigcykling i Ursvik men det dröjer nog ett tag. Tror att det kanske blir lite tyngre, men vi får se.
Kul! När du väl pressar den utför i stök så lär du märka stor skillnad, även vad gäller grepp vid inbromsning.

Tillbaka
Topp