DarkMatter
Aktiv medlem
Från rakt till krökt styre, vilka delar?
Jag har drömmen att uppgradera min tvåhjuling till en gravelvariant, komplett med bockstyre och allt. Då man inte är så insatt i sådant så är man ju lite osäker på vilka delar man kan använda.
Cykeln har Shimano Claris (2x8) och hydrauliska skivbromsar. Jag vill egentligen inte gå ifrån det sistnämnda, vilket vad jag förstår leder till en tvungen uppgradering till åtminstone Tiagra eller GRX. Kör 50/50 väg och grusväg (av den snällare sorten) så Tiagra borde fungera utmärkt.
Frågan är bara, vilka delar kan jag använda? Särskillt bromsoken är jag fundersam över då det verkar finnas olika fästen.
Nuvarande komponenter är (95% säker):
Reglage: Shimano Claris ST-R2000
Framväxel: Shimano Claris FD-R2000
Bakväxel: Shimano Claris RD-R2000
Bromsar: Shimano BR-MT200
Helst vill man ju ha sakerna färdiga och packade, men hypotetiskt, skulle man kunna behålla bromsoken och koppla slangarna till Tiagra-reglagen?
Cykeln har Shimano Claris (2x8) och hydrauliska skivbromsar. Jag vill egentligen inte gå ifrån det sistnämnda, vilket vad jag förstår leder till en tvungen uppgradering till åtminstone Tiagra eller GRX. Kör 50/50 väg och grusväg (av den snällare sorten) så Tiagra borde fungera utmärkt.
Frågan är bara, vilka delar kan jag använda? Särskillt bromsoken är jag fundersam över då det verkar finnas olika fästen.
Nuvarande komponenter är (95% säker):
Reglage: Shimano Claris ST-R2000
Framväxel: Shimano Claris FD-R2000
Bakväxel: Shimano Claris RD-R2000
Bromsar: Shimano BR-MT200
Helst vill man ju ha sakerna färdiga och packade, men hypotetiskt, skulle man kunna behålla bromsoken och koppla slangarna till Tiagra-reglagen?