Från Sora till Tiagra reglage

farbroreken

Ny medlem
Hej!
Köpte mig en begagnad Bianchi Nirone 7 Aluminium med Sora komponeneter.
Nu till min fråga.
Kan man byta reglagen (de man växlar med) till typ tiagra eller något så man slipper de där sa**ns knapparna som man inte kommer åt när man ligger i bocken?

Tror det är 2/8 delat.

Vad skulle ett sånt skifta kosta?

PEJZ!

Hej, du kan annsera här på happy K&S efter 8 delade regalge tiagra eller bättre.

Eller, du kan se om det går att klämma dit niodelad kassett och sen annonsera efter niodelat reglage.
Det är rätt stor efterfrågan på äldre reglage, men du får vara ihärdig.

Nytt blir för dyrt på en begagnad cykel, ett par tusenlappar bara för reglagen.
Och att lämna in och få det gjort, blir ett par tusen då + jobb, linda, vajrar osv.
Mellan tummen och pekfingret 3 - 5000 kr.

Som du förstå bättre att sats på en annan cykel isf.

Tveksamt om du behöver byta kedja. Det räcker nog med kassett. Dyrt byte blir det i alla fall, dom där reglagen är svindyra.

Knappast motiverat att lägga så mycket pengar på detta om man inte kan hitta några begagnade reglage och göra skiftet i samband med att man ändå tänkte byta kedja och drev.
Kollade som hastigast på CRC och fick följande kostnad:

STI Shimano Tiagra 1819:-
Kassett Shimano Tiagra 141:-
Kedja KMC X9 73 152:-
Summa: 2112:-

Ett alternativ kan vara att gå direkt till 10delat men skippa dyra STI-Reglage från Shimano
http://cgi.ebay.com/New-2011-microS...Cycling_Parts_Accessories&hash=item19c5784313

microSHIFT double 10 speed CENTOS-SLV Groupset 1405:-
Kassett Shimano 105 323:-
Kedja Shimano 105 212:-
Summa: 1940:-

Inte samma växlingsförfarande som Shimano men man vänjer sig rätt snabbt. Fungerar riktigt bra och väger man in priset är dom ett fynd.

Det kanske är jag som är dum, men nog måste han väl varken byta kedja eller kassett? Tiagra fungerar ju med den gamla kassetten, det enda att tänka på är att man inte kommer att kunna använda den lägsta eller högsta av reglagets växlar

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kanske är jag som är dum, men nog måste han
> väl varken byta kedja eller kassett? Tiagra
> fungerar ju med den gamla kassetten, det enda att
> tänka på är att man inte kommer att kunna
> använda den lägsta eller högsta av reglagets
> växlar

Brukar inte bli speciellt bra. Det är samma brädd på 8, 9 och 10delade kasseter med andra ord är det inte samma indexering mellan växlarna. Blir rätt hopplöst att få mer än några växlar att fungera bra. Det är skillnad på att använda 7 delat reglage på en 8 delad kassett det fungerar bra förutom att man inte kan använda en av de 8 växlarna.

Vitus skrev:
-------------------------------------------------------

> Brukar inte bli speciellt bra.

Ah, tack för klargörandet! Så det var alltså åt andra hållet det gick hjälpligt!

Tillbaka
Topp