Fräst alu-ram

johfo

Aktiv medlem
Fräst alu-ram
Den här tyckte jag var fräck. Det konceptet hade jag inte sett förut ?
1000010545.jpg

1000010543.jpg

Det var dock ingen serieproduktion, utan mest för att de kunde som jag fattade det...

Fräst alu-ram
Fräst alu-ram
Det experimenterades en hel del med alternativa ramar likt de ovan (och allt annat också) under tekniktestarguldåldern för cyklar, det vill säga det tidiga 90-talet. Problemet med nästan alla frästa ramar var hållfastheten. Ett rör är nästan oslagbart på att kunna hantera krafter från olika håll, framför allt i förhållande till vikten. Men den datorstödda hållfasthetsläran har ju tagit enorma kliv sedan dess. Ett snyggt exempel är ram och sving för Moto-GP, de flexar precis rätt för att maximera fästet.

Fräst alu-ram
Jag har följt hans äventyr på Instagram rätt länge och jag måste säga att hans alu-ram är sjukt snygg. Tyvärr blir det väl rätt dyrt med tull och moms och sådant om man importerar en…
Håller med. Riktig drömram måste jag säga. Synd bara att den är så långslagig, passar ju inte riktigt för vanlig svensk terräng. Sen är det ju priset också...

Samma gäller ju även exempelvis Atherton också dock.

Fräst alu-ram
Håller med. Riktig drömram måste jag säga. Synd bara att den är så långslagig, passar ju inte riktigt för vanlig svensk terräng. Sen är det ju priset också...

Actofive har I-Train om man letar efter en DC-hoj. Snygg, men jag tyckte mer om stålramen som fanns innan.

DSC07493-3-1200x800.jpg

Fräst alu-ram

Beror ju på ryttaren också. Är man halvdan, som jag, så är det bra att kompensera med slackare vinklar och mer slaglängd. :)

Om jag krashar och kvaddar min Specialized Enduro-ram kanske jag kör ”boy math” och beställer en sån ram istället med motivationen at 30 papp för en ram ändå är billigare än en helt ny cykel…

Fräst alu-ram
Ur ett ingenjörsperspektiv så borde den bli dubbelt så tung och betydligt sämre än en vanlig ram. Ur ett hållfasthetsperspektiv är fräsning betydligt sämre än smidda detaljer, som är sämre än rör (sett till vikt). Att det är ett häftigt bygge håller jag med om, men en "dead end" vad gäller teknikutveckling.

Fräst alu-ram
Klassisk hållfasthetslära klarar den nog. Jag ser två andra problem, brottmekanik och flex i skruvförband. Om ramen fräses på fel sätt så blir det mängder av anvisningar för spricktillväxt. Spricktillväxt är ett problem med svetsade rör också men där finns det lång erfarenhet. Delar av ramen verkar vara ihopskruvade vilket knappast är optimalt ur flex.

Fräst alu-ram
Problemet med frästa ramar är produktionskostnaden och kompexiteten. Sedan ska de fästas ihop, lim är bra men finns många frågetecken och skruvförband är bra, finns också fler frågetecken där.

Var det så enkelt så skulle vi gått framåt till helt felfria produkter, men där är vi inte idag.
Och ja jag har limmat ihop grejer rätt länge.

Kostnadsmässigt är svetsade hydroformade aluramar svårslagna.

Fräst alu-ram
det finns en rad sätt och material att välja på om man vill ha "tillräcklig" styrka, flex och lätthet i en cykelram. det kan i mycket gälla smak och behag vilket man föredrar.

cnc-fräsning ur ett stycke metall är knappast ett av dem. till och med träslöjd vore bättre.

Fräst alu-ram
Helfräst ram känns otroligt ineffektivt rent materialmässigt. Då är kanske "halvfrästa" ramar med luggar i alu och rör i impregnerad kolplast bättre?

Återvinning av allt spån är säkert möjligt men lär ju inte vara speciellt smart sett ur den cirkulära ekonomi då materialet måste värmas upp och processas på nytt.

Fräst alu-ram
Jag var också där. Var bara en demo för att visa deras skärande verktyg. Inget som var tänkt att användas. Det var väldigt tung när jag kände på den.

IMG_4081.jpeg

Fräst alu-ram
Fräst alu-ram
Kom att tänka på Kirk Precision från 80-90-talet. Men då var det fråga om magnesium.
Finns både racer och mtb. Högst osäkert om någon cykel nådde Sverige.

De hade en ful ovana att gå sönder på ett högst högst spektakulärt sätt i skogen enligt en artikel i MTBAction från typ 92. Men det ska väl sägas att de första kolfibercyklarna som började synas då var ännu värre, framför allt de som gick längre än rör-och-muff-lösningen.

Fräst alu-ram
Kom att tänka på Kirk Precision från 80-90-talet. Men då var det fråga om magnesium.
Finns både racer och mtb. Högst osäkert om någon cykel nådde Sverige.

Den ramen som jag tänkte på. Var lite sugen på en, men den fanns väl bara i en storlek.
Hände mycket på 80-90 talet i mtb. Fjädrande ramar som Slingshot t.ex. o ett otal varianter på framgaffel.

Tillbaka
Topp