Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet definitivt vilka däcktryck som passar mig, betydligt bättre än nån utvecklare hos Schwalbe som aldrig träffat mig och ännu mindre sett mig cykla. Däck är inte medicin, men om medicinens verkan inte stämmer med vad den borde göra så händer det att jag experimenterar med dosen, ja.
Edit: Ett fint exempel på hur tillverkarnas siffror kan vara helt irrelevanta är trycket som brukar så nedplitat på sidan av däcket. På en del Maxxis-däck står det 2,5-4 bar. Det är helt ocykelbart högt tryck för alla normala människor.
Edit: Jag provade kalkylatorn och den ger 1,4 bar fram och 1,6 bar bak. Bak är det bara lite högre än vad jag ofta kör, men fram förstår jag inte varför jag skulle vilja köra så högt tryck. Sjukt obekvämt och med värdelös kontroll som följd.
Edit 2: För referens kör jag 0,9 bar fram och 1,4 bar bak på 2,4-däck kring 0,9-1 kilo. Korv bak men inte fram och bakdäcket något sladdrigare casing än framdäcket.
Det är faktiskt inledningen till en ny tankenöt, som kanske skulle vara allt för mycket OT att diskutera, men hur fortplantar sig kraften från marken in till fälgen? Det känns orimligt att det går via däckets väggar eftersom de är elastiska, går den via den inslutna luften kanske? Måhända, men trycket i däcket är ju detsamma överallt, vilket gör det svårt att förklara hur en vertikalkraft skulle kunna uppkomma på fälgen. (:Det skulle i så fall innebära att om du trycker fingret mot däcket så krävs det lika stor kraft att pressa in det 1 cm som 1 mm och det stämmer ju inte.
Den försökte jag många gånger på den tiden då alla cyklade på skåneleden. Aldrig klarat den, för branta kanter så pedalerna slår i har jag för mig.Vilken av dem? Den genom buskarna upp till bordet från Skåneleden? Den klarar jag inte. Min pre-vita slinga gick där.
Det är luften i däckets tryck på fälgen som håller upp den från marken och sen är det lite krafter i själva däcket också som påverkar.Det är faktiskt inledningen till en ny tankenöt, som kanske skulle vara allt för mycket OT att diskutera, men hur fortplantar sig kraften från marken in till fälgen? Den går uppenbarlien inte via däckets väggar eftersom de är elastiska, går den via den inslutna luften kanske? Måhända, men trycket i däcket är ju detsamma överallt, vilket gör det svårt att förklara hur en vertikalkraft skulle kunna uppkomma på fälgen. (:
Jag tror inte friläggning i sig leder särskilt långt här, i alla fall inte den mellan däck och mark, det är bara Newtons tredje lag.Håller med om att sådant här är givande för att förstå hur saker och ting fungerar. Men det är egentligen ingen tankenöt utan ett ganska enkelt mekanikproblem som man löser på vanligt sätt genom att frilägga, sätta ut verkande krafter och ställa upp jämviktsekvationer. I princip kan man förstås "tänka ut" hur det blir om det är väldigt lätt problem men det är så mycket enklare att följa standardmetoden och istället räkna ut svaret och det är ett måste så fort det gäller något mera komplicerat.
Volymen ändras nog inte så mycket och med p * v = konstant så blir tryckförändringen ganska liten tror jag.Jag tror inte friläggning i sig leder särskilt långt här, i alla fall inte den mellan däck och mark, det är bara Newtons tredje lag.
Istället skulle jag betrakta jämvikten mellan lufttryckets kraft och däckspänningar och betrakta lasten som en extern kraft, F, från marken. Då får vi att
F = A * p, där A är kontaktyta och p övertrycket.
Problemet är att p är en funktion av F, eftersom F förändrar trycket i hjulet.
Här behövs en del tankeverksamhet för att komma vidare.
Tillägg; friläggning är såklart en bra start, men jag tror detta är ett tämligen rikt problem.
Volymen ändras nog inte så mycket och med p * v = konstant så blir tryckförändringen ganska liten tror jag.
Men då borde du ju inte punka heller. Annars har du kompenserat för lite. Om det nu inte finns nåt annat onämnt att vinna på att inte kompensera mer.Det gör jag.
Det är därför jag kör 1,8/1,5 istället för 1,6/1,5
Jag kör också (dock inte för tillfället) mycket helstelt och kör betydligt lägre tryck där än på både HT och fulldämpat. Vore helt omöjligt för mig att stå ut annars.Hmm, jag kör mest helstelt och resonerar tvärtom: med dämpning blir det mer förlåtande mot däcken, med helstelt behöver man köra högre tryck för att undvika genomslag.
Det där köper jag inte rakt av.p * V är energien som är lagrad i luften i däcket. Den är inte konstant. Däcket tar upp energi när man sätter sig på cykeln eller när man kör på ett hinder. Extra energi ges tillbaka efter hindret eller när man stigar av.
du måste ju lägre!Nyss hemkommen efter ca 2 timmars mtb på stig. Testade att sänka trycket lite och ha lite mer skillnad mellan fram och bak och är mycket nöjd med fästet i skogen. Märkte inga otrevligheter alls. Körde med 1.8 bar bak och 1.5 bar fram ?
Jag kör med bredare lufttryck fram än bak.
Ge dom för faen bara inte en boll att springa efter. Då urartar det på riktigt.Vuxna män. Jösses.
Vilket tryck har dom i bollen?Ge dom för faen bara inte en boll att springa efter. Då urartar det på riktigt.
Högre än IQ:n på de flesta supportrarna?Vilket tryck har dom i bollen?
Psi eller Bar?Högre än IQ:n på de flesta supportrarna?
Psi eller Bar?
I PSi eller mmHg?Jag kör argongas i fram och kryptongas i bak.
Vad är Kpa?
Man skulle kunna tänka att det är en slarvig skrivning av kPa, men max 0,5 bar låter lite lite?
Kom btw på att jag misade vad jag kör på SS HT.
50 inHg bak
35 inHg fram
Vatten och vatten.... kan vi inte köra fot öl istället - lite mysigare kanske?Hur många meter vatten är det, för att översätta det till en mer begriplig enhet?
Arrogans är det bästa!Jag kör argongas i fram och kryptongas i bak.
Om man kan prestera på en nivå som kompenserar attytyden, annars är nog lustgas bättre.Arrogans är det bästa!
Haha ja, jag såg att dom översatt radtiteln iaf ?
Kan vi inte börja ange hastighet i pc/Ps istället? Känns lite mer förankrat i verkligheten likssom.
Eller bengaler...Ge dom för faen bara inte en boll att springa efter. Då urartar det på riktigt.
Skillnaden är btw skillnaden i densitet mellan junket man har i glasröret.
Haha ja, jag såg att dom översatt radtiteln iaf ?
Enkelt, det är en sak mindre att att hålla koll på ?Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak
Enkelt, det är en sak mindre att att hålla koll på ?
Nej, ett tryck istället för två.Hm, är det inte precis en sak mer att hålla koll på?
Nja. Men jag får börja mäta i psi ser jag ?du måste ju lägre!
1.8*0.67=1.2
nu har du ju typ samma förhållande som oss andra som tycker det funkar bra ?
Eller så är det så att folk vet vad dom gillar, och det som du tror dig veta, inte gäller för alla.För att de inte vet bättre eller tänkt så långt....
1.6 bak och 1.1 fram brukar va ganska optimalt för stigcykel lite beroende på däck.
Jag är en sådan som på träningar kan gå fram o klämma på folks däck.. Gör endel lite nervösa men egentligen vill jag bara kolla om de vet va de pysslar med eller inte ?
Jag är en sådan som på träningar kan gå fram o klämma på folks däck.. Gör endel lite nervösa men egentligen vill jag bara kolla om de vet va de pysslar med eller inte ?