Fredagsfundering på en Onsdag, Ang. dämparelängd

trampapådå

Aktiv medlem
Hej! Här kommer en lite flummig fråga Ang. dämparlängd.
Jag har en ram med 140mm bak, dämparen som sitter är 210x55 metric.
Det finns ca 25mm kvar till sadelröret när jag bottnar ur helt och hållet, infästningspunkten för bakdämparen går att skjuta bak lite i längsta läget.
nu till frågan! kan jag montera en 216x63 dämpare? 6mm på totallängd ska inte vara nåt problem, och 8mm längre slag borde ge ca 20mm längre slaglängd totalt.

Sadelröret och gaffelvinkel borde bli brantare? Hur mycket?
Dämparkurvan bör ändras endel? iaf i början av slaget och slutet?

Hur tar jag reda på vilken tune min dämpare har och vilket ratio mitt länkage har?

fridens liljor!

fränt, visste inte att det fanns!
ringde Järvsö och dem trodde i teorin att de skulle gå.
tänkte i banorna om någon hade gjort något liknande innan

Enl min beräkning borde du höja bakändan med 35mm.
(140/55*(63+6)=175, dvs 35mm mer än 140)

/T

stämmer det så lär de ju bli ganska stora skillnader i geo. ska tillverka lite träattrapper ikväll och testa lite!
med sag blir de inte lika mycket men ändå mycket. du som uppenbarligen kan räkna vad gör de för gaffel och sadelvinkel?

tmalm sa:
Enl min beräkning borde du höja bakändan med 35mm.
(140/55*(63+6)=175, dvs 35mm mer än 140)

/T

Borde man inte kunna tunea dämparen så den normalt sett håller sig högre i slaget, men ändå har den där extra reserven? ? Det borde eliminera största problemen vid trampning men ge fördelar utför.

#spekulation

nuvarande 140 eller om man byter menar du?

AX3L sa:
Borde man inte kunna tunea dämparen så den normalt sett håller sig högre i slaget, men ändå har den där extra reserven? ? Det borde eliminera största problemen vid trampning men ge fördelar utför.

#spekulation

Nej, det är (216 - 210)*140/55=15 mm extra höjd. Med sag ska det vara ungefär 0.5 grad brantare vinklar.

Berk sa:
Nej, det är (216 - 210)*140/55=15 mm extra höjd. Med sag ska det vara ungefär 0.5 grad brantare vinklar.
ok låter ju rätt ok!
om 55 slag ger 140mm kan du räkna ut hur mycket slag 63mm ger?
matte har aldrig varit min starka sida så tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Kanske kan kombineras med offsetbussningar? Du kan få tillbaka ett flertal mm, risken är bara att hjulet kommer för nära sadelröret vid full kompression.

tyvärr ej möjligt med offset i min ram då de är tight som de är vid infästningarna

SalkinL sa:
Kanske kan kombineras med offsetbussningar? Du kan få tillbaka ett flertal mm, risken är bara att hjulet kommer för nära sadelröret vid full kompression.

absolut låter det ju perfekt med en sån tune! någon som har erfarenhet av monarch +? Hur är den dämparen? DVO Topaz eller CK inline coil är sjukt lockande också men då vill man ju vara säker på att de funkar. kanske köpa en beggad 8ch testa ett tag innan man kostar på nåt lite värre

Senast ändrad:
Geometrin blir i principe oförändrad. Du höjer hojen i bak drygt 1,5 cm pga ökade längden, men du får ca 0,5 cm mer sag. Bara öka sag en gnutta så är det i praktiken inget du märker på geometrin.

Det du bör vara mer orolig för är att däcket kommer mycket nära sadelröret vid bottning. Saker är mer elastiska än man tror och bottnar du hårt kommer bakhjulet riskera att få kontakt med sadelröret. Har du då otur låser du hjulet pga att det vill "klättra upp" på röret..

Edit: kan inte tänka klart...

Senast ändrad:
Absolut, har ca 25mm till godo nu med ett HD 2,8. Kan ju gå ner till maxxis 2,6 också. borde ge lite mer space

Valhalla_ sa:
Geometrin blir i principe oförändrad. Du höjer hjulet drygt 1,5 cm pga ökade längden, men du får ca 0,5 cm mer sag. Bara öka sag en gnutta så är det i praktiken inget du märker på geometrin.

Det du bör vara mer orolig för är att däcket kommer mycket nära sadelröret vid bottning. Saker är mer elastiska än man tror och bottnar du hårt kommer bakhjulet riskera att få kontakt med sadelröret. Har du då otur låser du hjulet pga att det vill "klättra upp" på röret..

Eller vänta nu.. Kommer hjulet verkligen närmare sadelröret?

215-63=152
210-55=155
3 mm med en utväxling på ca 2.5 ger ca 7.5 mm mera "upp-rörelse".

Kanske du har råd med.

Men då frågat man sig ju, om du har ökad sag och i praktiken får samma fjädringsrörelse uppåt, då vinner du ju ingenting på detta.

För att få en fördel av det hela behöver du höja upp hela hojen..

tanken är väl att fortfarande köra 25-30% sag. Så vinsten borde bli ca 20mm mer slaglängd? eller hur tänker du?

Valhalla_ sa:
Eller vänta nu.. Kommer hjulet verkligen närmare sadelröret?

215-63=152
210-55=155
3 mm med en utväxling på ca 2.5 ger ca 7.5 mm mera "upp-rörelse".

Kanske du har råd med.

Men då frågat man sig ju, om du har ökad sag och i praktiken får samma fjädringsrörelse uppåt, då vinner du ju ingenting på detta.

För att få en fördel av det hela behöver du höja upp hela hojen..

Det blir olika siffror var gång jag räknar.. hmm.. Men denna gång räknar jag nog hyfsat rätt :-D

Låt oss anta att utväxlingen är 2,55:1

Dämparens totallängd ger på bakhjulet:
210 mm --> 0 (referenshöjd)
215 mm --> 5 mm längre dämpare * 2,55 = ca 13 mm på bakhjulet
Hjulet hamnar 13 mm längre ner pga längre dämpare

Påverkan av sag:
210/55 --> 30% sag = 16,5 mm = 42 mm på bakhjulet
215/63 --> 30% sag = 18,9 mm = 48 mm på bakhjulet
Hjulet hamnar ca 6 mm högre upp pga mer sag.

Tittar vi på bottnat tillstånd:
55 = 155 mm --> 140 mm på bakhjulet
63 = 152 mm --> 161 mm på bakhjulet
Dvs 21 mm skillnad, men den större installationslängden ger 13 mm skillnad på hjulet -> Totalt ca 8 mm
Hjulet hamnar ca 8 mm högre upp vid bottnat tillstånd.

Slutsats:
Totalt sett blir hojen i "körläge" 13 - 6 mm dvs ca 7 mm högre.
Och vid bottnat tillstånd bottnar du ca 8 mm djupare
Totala skillnaden i slag på bakhjulet mellan de två dämparna är ca 160-140 dvs 20 mm

Dvs det du vinner är ungefär + 15 mm och -5 mm slag.

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Det blir olika siffror var gång jag räknar.. hmm.. Men denna gång räknar jag nog hyfsat rätt :-D

Låt oss anta att utväxlingen är 2,55:1

Dämparens totallängd ger på bakhjulet:
210 mm --> 0 (referenshöjd)
215 mm --> 5 mm längre dämpare * 2,55 = ca 13 mm på bakhjulet
Hjulet hamnar 13 mm längre ner pga längre dämpare

Påverkan av sag:
210/55 --> 30% sag = 16,5 mm = 42 mm på bakhjulet
215/63 --> 30% sag = 18,9 mm = 48 mm på bakhjulet
Hjulet hamnar ca 6 mm högre upp pga mer sag.

Tittar vi på bottnat tillstånd:
55 = 155 mm --> 140 mm på bakhjulet
63 = 152 mm --> 161 mm på bakhjulet
Dvs 21 mm skillnad, men den större installationslängden ger 13 mm skillnad på hjulet -> Totalt ca 8 mm
Hjulet hamnar ca 8 mm högre upp vid bottnat tillstånd.

Slutsats:
Totalt sett blir hojen i "körläge" 13 - 6 mm dvs ca 7 mm högre.
Och vid bottnat tillstånd bottnar du ca 8 mm djupare
Totala skillnaden i slag på bakhjulet mellan de två dämparna är ca 160-140 dvs 20 mm

Dvs det du vinner är ungefär + 15 mm och -5 mm slag.

Är med dig hela vägen till slutklämmen, +15mm och -5 mm slag?
20mm extra slag är väl 20mm extra slag?

Senast ändrad:
Jo, det är riktigt.. När jag tänker efter så har hela min långa harrang ovan kommit till slutsatsen att en dämpare med ca 15% längre slag ger dig 15% längre slag på hjulet.... Hahahaha...

Men en viktig parameter tycker jag är hur hög hojen är då du sitger på den och så även hur djupt den bottnar. Du bottnar ju bara 8 mm djupare och du har 2,5 cm tillgodo idag. Så ja det ska funka. Och du sitter 7 mm högre så det lär inte märkas.

Så med andra ord.. sööör baara sööör

ska ut och mäta lite till och fundera. hoppas de funkar!

Valhalla_ sa:
Jo, det är riktigt.. När jag tänker efter så har hela min långa harrang ovan kommit till slutsatsen att en dämpare med ca 15% längre slag ger dig 15% längre slag på hjulet.... Hahahaha...

Men en viktig parameter tycker jag är hur hög hojen är då du sitger på den och så även hur djupt den bottnar. Du bottnar ju bara 8 mm djupare och du har 2,5 cm tillgodo idag. Så ja det ska funka. Och du sitter 7 mm högre så det lär inte märkas.

Så med andra ord.. sööör baara sööör

Sag är mindre än 50%, så med sag blir det ungefär 11 mm högre.
Och närmaste punkt mellan hjulen och ram är lågt, någonstans mellan både stag. Hjulen kommer 8 mm högre, men bara 2-3 mm närmare ramen.

trampapådå sa:
H. sa:
Vad är syftet med dämparbytet?
+20mm mer slag är tanken :)
Ska du bara öka slaglängden bak? Låter märkligt. Oftast vill man ha bättre utförsegenskaper om man funderar på mer slaglängd. Det kommer du inte få av att byta dämparen så som du föreslagit, eftersom geometrin kommer bli till det sämre.

Geometrin kommer nog inte bli märkbart sämre. Se beräkningen ovan.. 7 mm högre bakände med sag inräknat. Man kan ju alltid kombinera med lite mer slag fram också. Eller öka sag en liiiten gnutta bak.

hela historien är att jag köpt en 140/140 cykel. börjat åka mer och mer park. bytte till 160mm gaffel och gillade de.
nu är tanken att trixa till 160mm bak också. så de blir 160/160. Tanken är att ev. kompensera vinklarna med ett angleset på 1 grad.
summa summarum blir 160/160 med 65 graders HA

alla siffror känns väldigt ok!

ramen finns som 170/160mm också och enda som skiljer är främre infäst för framdämpare så den bör ju hålla, den cykeln har också 65 HA fast med 170mm gaffel.

Senast ändrad:
trampapådå sa:
hela historien är att jag köpt en 140/140 cykel. börjat åka mer och mer park. bytte till 160mm gaffel och gillade de.
nu är tanken att trixa till 160mm bak också. så de blir 160/160. Tanken är att ev. kompensera vinklarna med ett angleset på 1 grad.

ramen finns som 170/160mm också och enda som skiljer är främre infäst för framdämpare så den bör ju hålla, den cykeln har också 65 HA fast med 170mm gaffel.

Det ger lite mer ljus på saken. Då köper jag ditt resonemang, och det innebär ju i praktiken att den största skillnaden mot originalhojen är att du lyft vevlagercentrum en bra bit. Beroende på vad du har för hoj är det kanske ok.

H. sa:
trampapådå sa:

Det ger lite mer ljus på saken. Då köper jag ditt resonemang, och det innebär ju i praktiken att den största skillnaden mot originalhojen är att du lyft vevlagercentrum en bra bit. Beroende på vad du har för hoj är det kanske ok.

statisk bby höjd från marken med ny längre dämpare blir 350mm till centrum. sag på det så är det ju inte väldans högt? sen angleset kommer ju droppa det lite också ev!

trampapådå sa:

Vad är det för cykel vi pratar om?

theBrand sa:
trampapådå sa:

Vad är det för cykel vi pratar om?

https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-petrol-gul-svart

Nu har jag tänkt ett varv till. Om det är förbättrade utförsegenskaper du är ute efter är jag nog ändå lite tveksam till att byta till längre slag bak. Du har höjt fronten vilket flackat ut gaffelvinkeln och du får en mer förlåtande cykel. Samtidigt har BB höjts en del, men ca 2/3 av BB-höjden påverkas av vad du gör av bakändan.

Skulle du öka slaglängden bak är enda uppsidan just längre slag. Allt annat ger sämre utförsegenskaper. Med tanke på vilken dänpare som sitter original på den hojwn tror jag du kan vinna mycket bara på att byta till en dämpare som är lite vassare, utan att ändra slaglängd.

H. sa:
Nu har jag tänkt ett varv till. Om det är förbättrade utförsegenskaper du är ute efter är jag nog ändå lite tveksam till att byta till längre slag bak. Du har höjt fronten vilket flackat ut gaffelvinkeln och du får en mer förlåtande cykel. Samtidigt har BB höjts en del, men ca 2/3 av BB-höjden påverkas av vad du gör av bakändan.

Skulle du öka slaglängden bak är enda uppsidan just längre slag. Allt annat ger sämre utförsegenskaper. Med tanke på vilken dänpare som sitter original på den hojwn tror jag du kan vinna mycket bara på att byta till en dämpare som är lite vassare, utan att ändra slaglängd.
Håller med H. En vassare bakdämp i samma dimension och ett angleset på det, eventuellt en offsetbussning för finjustering. Cyklar med 160 fram och 140 bak är otroligt kapabla. Kolla på typ pole evolink 140, eller specialized stumpjumer evo, etc.. Om ens mål är att bara köra huck to flat så fattar jag att man behöver en DH-släde annars är 140 mm bak otroligt lagom för vårt land.

roskai sa:
Håller med H. En vassare bakdämp i samma dimension och ett angleset på det, eventuellt en offsetbussning för finjustering. Cyklar med 160 fram och 140 bak är otroligt kapabla. Kolla på typ pole evolink 140, eller specialized stumpjumer evo, etc.. Om ens mål är att bara köra huck to flat så fattar jag att man behöver en DH-släde annars är 140 mm bak otroligt lagom för vårt land.

Tills Roskai köpt en cykel med 160mm slag bak igen. Då är det återigen otroligt lagom för vårt land.

Läste nyligen att josh bryceland cyklar 130/160 och diggade det enormt.
Samma snubbe cyklar iofs mediumram på sina 188 cm så ja..

Visst kan de vara så att de är onödigt, men mina 140mm bak räcker inte till för tillfället i gesunda/Järvsö utan att jag får offra känslighet i början av slaget. Och det kan absolut vara dämparen som inte klarar av det riktigt.
tanken grundar sig i att jag planerat att byta bakdämparen iaf och kan vara kul att testa om det skulle funka med en längre. De enda som blir direkt sämre är väl den högre bb höjden, som jag mätta till ca 6mm igår med en träpinne monterad istället för dämparen med 216 e2e mellan hålen. 1 grad flackare sadel och gaffelvinkel men det löser ett angleset.

Med det sagt så kan jag ju få äta upp det och inse att de var bättre innan!

samma snubbe som kör 27,5 hjul i en 29 ram i high läge och 38mm rise på styret. Känns som en udda kille att ha som exempel, han är nog snarare ett undantag!

m3lk3r sa:
Läste nyligen att josh bryceland cyklar 130/160 och diggade det enormt.
Samma snubbe cyklar iofs mediumram på sina 188 cm så ja..

trampapådå sa:
Visst kan de vara så att de är onödigt, men mina 140mm bak räcker inte till för tillfället i gesunda/Järvsö utan att jag får offra känslighet i början av slaget. Och det kan absolut vara dämparen som inte klarar av det riktigt.
tanken grundar sig i att jag planerat att byta bakdämparen iaf och kan vara kul att testa om det skulle funka med en längre. De enda som blir direkt sämre är väl den högre bb höjden, som jag mätta till ca 6mm igår med en träpinne monterad istället för dämparen med 216 e2e mellan hålen. 1 grad flackare sadel och gaffelvinkel men det löser ett angleset.

Med det sagt så kan jag ju få äta upp det och inse att de var bättre innan!

Kör på och berätta hur det blir tycker jag ? har gått i sådana tankar tidigare men valt att gå andra vägen. Kommer köra en långslagig cykel men ha två dämpare, en med kortad slaglängd för kortare färdväg för bakhjulet vid flackare cykling. Vi får se hur det blir?

Ny dämpare på ingång, de blev en beggad Monarch Plus RC3 Debonair som test! Funkar de bra och jag gillar de kan de bli uppgradering senare!
hoppas jag mätt rätt nu, bottning är inge problem, minst marginal är i utsträckt läge!

Har nu fått hem en 216x63 Monarch Plus som sitter monterad i ramen. Allt går fritt och funkar fint, levererar 165mm i slag ungefär.
HA är tillbaka på 66 grader och BB höjt 5mm i statiskt läge. Ska klicka hem ett Angleset och testa montera, lagret jag har nu är FSA Orbit 1.5E ZS No.57B. är de detta jag ska ha då? https://www.workscomponents.co.uk/1...set---to-suit-tapered-steerer-tube-1160-p.asp

de kanske inte finns angleset med zs både uppe och nere?

Det går ju alltid att sätta en spacer som topout runt kolven i den negativa kammaren om man ångrar sig/vill ha ner bb:n lite/gå tillbaks till ursprungsläget.... 216/63 +6mm spacer= 210/57=145mm slag??

trampapådå sa:
Har nu fått hem en 216x63 Monarch Plus som sitter monterad i ramen. Allt går fritt och funkar fint, levererar 165mm i slag ungefär.
HA är tillbaka på 66 grader och BB höjt 5mm i statiskt läge. Ska klicka hem ett Angleset och testa montera, lagret jag har nu är FSA Orbit 1.5E ZS No.57B. är de detta jag ska ha då? https://www.workscomponents.co.uk/1...set---to-suit-tapered-steerer-tube-1160-p.asp

Nu var det 7 år sedan jag beställde angleset från works till min giant glory, så jag kan minnas fel. Men jag tror den hade samma dimensioner på headtube som på din rock machine(längden skiljer kanske). Alltså integrerat uppe och nere, tapered.
Om jag minns rätt så köpte jag(utan att minnas benämningar och dimensioner), borde iaf ha köpt EC44 / ZS56.
Har för mig att det max byggde någon milimeter under styrröret/headtube nertill efter montering, medans jag tror det byggde ca 10 mm uppåt ovanpå headtube efter montering av övre lagret/lagerkoppen.

Som jag tänker så kan det väl finnas tre anledningar till att de inte erbjuder ZS44. Antingen så blir det för tunt med material så de flyttar upp(och ut) själva lagret i koppen, eller så finns det helt enkelt inte plats för ett lager integrerat(iaf troligare när man väljer 2 grader), eller så är det för att kompensera för lägre Stack som de väljer att bygga lagret uppåt med 10mm. Ju flackare gaffel desto lägre Stack(dock marginellt när det är 1 till 2 graders skillnad.

Startgas sa:
trampapådå sa:

Nu var det 7 år sedan jag beställde angleset från works till min giant glory, så jag kan minnas fel. Men jag tror den hade samma dimensioner på headtube som på din rock machine(längden skiljer kanske). Alltså integrerat uppe och nere, tapered.
Om jag minns rätt så köpte jag(utan att minnas benämningar och dimensioner), borde iaf ha köpt EC44 / ZS56.
Har för mig att det max byggde någon milimeter under styrröret/headtube nertill efter montering, medans jag tror det byggde ca 10 mm uppåt ovanpå headtube efter montering av övre lagret/lagerkoppen.

Som jag tänker så kan det väl finnas tre anledningar till att de inte erbjuder ZS44. Antingen så blir det för tunt med material så de flyttar upp(och ut) själva lagret i koppen, eller så finns det helt enkelt inte plats för ett lager integrerat(iaf troligare när man väljer 2 grader), eller så är det för att kompensera för lägre Stack som de väljer att bygga lagret uppåt med 10mm. Ju flackare gaffel desto lägre Stack(dock marginellt när det är 1 till 2 graders skillnad.

Ja någon anledning är de ju, spelar dock ingen roll om de bygger 10mm uppåt då jag har någon spacer jag kan plocka bort! frågan är bara 1 grad eller 1,5

Tillbaka
Topp