[Fredagstråd] Varför har LVG-cyklar brant och kort geometri?
Om tråden lärt oss något så är det ju att om du haft mtb-geo så hade du inte behövt bromsa.GoranS sa:I den bästa av världar vore det förstås så. Tyvärr inträffar det ibland att det kommer regn när jag är ute och cyklar och att jag är tvungen att ta mig hem. Framför allt om det är utför berg så är det då dessutom svårt att undvika bromsande.ooms sa:Men du cyklar ju aldrig i väta ;-)GoranS sa:I fuktigt väder kan jag köpa det. I torrt väder tycker jag att en yrkescyklist borde ha lärt sig ganska väl hur mycket kraft som går att anbringa utan att det blir för mycket och att det skulle finnas några stora tidsvinster att göra i det fallet ifrågasätter jag. För min del skulle anledningen att ha skivbromsar på en landsvägscykel ffa vara att slippa vandalisera fälgarna vid bromsning i väta. Dels sliter det på fälgytan och dels är det mentalt plågsamt att höra.geologen sa:GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
Bromsverkan är bara en del av "bättre". Kontroll över inbromsningen är också viktigt. Det är här som skivbromsar är så överlägsna fälgbromsar, särskilt i fuktigt väder.