Friluftskartan verses OSM

Jag kör appen Viewranger där kan man ladda ner friluftskartan (kostar dock pengar) eller köra open Streetmap.
Open Streetmap kan du ladda ner områden och köra offline. Bra om man skall utomlands eller vill spara på surf.

Jag växlar mellan att använda Viewranger och Galileo. Båda kan öppna GPX-filer. Jag tycker kanske att rutten syns lite bättre i Galileo. Båda har tillgång till offline-kartor.

Vill man bara ha kartorna så är appen Lokalsinne (finns för Android, vet ej med Ios) bra. Bygger på Lantmäteriets fria kartmaterial. Men den klarar inte av att lägga in GPX.

jomper sa:
Vill man bara ha kartorna så är appen Lokalsinne (finns för Android, vet ej med Ios) bra. Bygger på Lantmäteriets fria kartmaterial. Men den klarar inte av att lägga in GPX.

Laddade ner appen, och den verkar bra. Men är inte upplösning bättre? Jag zooma in så att skärmen täcker ca 500*500 m men detaljrikedomen blir inte bättre än vid 1000m * 1000m. Jag kan inte ens se min (lilla) gata

Jah kanske skulle gar nämt i mitt första inlägg att jag kör med Garmin 800 och ej telefonen, så frågan är om FLK ger bättre "vägbeskrivningar" än OSM när man laddar upp en tcx fil till Garmin Edge 800?

sih sa:
Lantmäteriets topografiska, terrängkartan och fjällkartan för mobil finns att ladda ned här: http://www.bengt.nolang.se/kartor

I Locus map (Android) kan man också ha Topografiska "online" och hittas karta.

Funkar bra, gratis och offline! Som kartprogram i telefon använder jag Orux maps, gratis det också. Lite handpåläggning för att få det att fungera men Utsidan har bra tips. 795kr låter dyrt i jämförelse...

Appen lokalsinne var inte riktigt färdigutvecklad när jag kolla för ett bra tag sedan. Orux har en lång historia av att fungera.

/A

NickPick sa:
ForesterGuy sa:
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
Viewrangers kartshop har extrapris på Friluftskartan Sverige nu, 595 kr mot normalt 795 kr. Delar av Sverige är dock annat kartmaterial.

... Finns den inte gratis på hitta.se?

Offline?

Oklart, men annars finns den väl att ladda hem gratis. Det är nya tider gosse! ;)

Till min handhållna Garmin råkade jag hitta kartor på nätet, som med lite pulande gick att lägga in...men det är ju olagligt. ;-)
Priserna på de kartorna är...högre.

ForesterGuy sa:
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
Viewrangers kartshop har extrapris på Friluftskartan Sverige nu, 595 kr mot normalt 795 kr. Delar av Sverige är dock annat kartmaterial.

... Finns den inte gratis på hitta.se?

Offline?

Oklart, men annars finns den väl att ladda hem gratis. Det är nya tider gosse! ;)

Till min handhållna Garmin råkade jag hitta kartor på nätet, som med lite pulande gick att lägga in...men det är ju olagligt. ;-)
Priserna på de kartorna är...högre.

OSM är helt gratis!

Tillbaka
Topp