Friskvårdsbidrag till cyklister

milnik

Aktiv medlem
Hej happykollektivet!
Det här med cykling är onekligen dyrt, så jag undrar vilka sätt finns att få någon annan att betala för mitt nöje (ehm...hälsa menar jag, jag gör detta endast av hälsoskäl).
Har rotat omkring på skatteverkets hemsida men hittar ingen definitiv information som beskriver vilka förmåner man som cyklist har när det gäller friskvårdsbidraget. Cykling är ok enligt dem men bara om den tillhandahålls som en tjänst man inte kan omsätta på egen hand (så inomhus på ett gym).
Det finns också ett happy tråd från 2010 på kreativa lösningar kring problemet men jag har inte lust att flytta till Falun och skaffa klippkort till velodromen.
Så hur man? Att samla kvitton från en papperskorg på en tennishallen eller gym, lämna in dem till jobbet och sen surfa in på valfri cykel nätbutik är skattefusk, men finns det lagliga sätt för att dryga ut cykelkontot?

Än så länge har jag använt friskvårdsbidraget till en bike-fit och dubbdäck, som du skriver finns det inget definitivt skrivet, vi (jag och admin på jobbet) provar oss fram

Hela det där regelverket är i mitt tycke en träskmark.

T.ex., om jag läser http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338232.html och speciellt 4.1 rätt så är dubbdäck OK (jämförbart med gåstavar), men endast om de används för jobbpendling. Om man använder dom för privat cyklande så är det inte OK.

Vidare, bikefit borde vara OK om kostnaden är <1kkr enligt:

I vissa fall kan en förmån bestå endast av en enstaka behandling eller aktivitet. För att åtgärden eller aktiviteten ska anses vara av enklare slag och mindre värde bör kostnaden normalt inte överstiga 1 000 kronor per tillfälle. Den totala kostnaden per år för enstaka behandlingar eller aktiviteter bör inte överstiga ett belopp som betraktas som mindre värde.

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...edexempel.4.7459477810df5bccdd4800014540.html

Om kostnaden är över 1kkr kan man fundera på om ordet normalt innebär en räddningsplanka.

Hela denna hårklyveriverksamhet och det rätt stora godtycket är i mitt tycke ett tecken på att något i systemet är allvarligt fel.

Slogs f.ö. av en tanke: Om jag åker på en cykelresa och kan få arrangören att göra en fiktiv uppdelning av resans pris i en del som är transport+boende+mat och en del på 999 kr som rubriceras som "ledarledd träning" så borde jag alltså kunna få den andra delen på mitt friskvårdsbidrag!?

Jag har varit i kontakt med min HR person idag, och enl henne är tom saker som fystester och bikefit inte enl regelverket. Detta för att det kan likställas med att ha PT, vilket igen enl henne inte godtas. Jag forskar vidare på det där med dubbdäck, har flera källor som säger att det kan gå trots att det är material.

För övrigt tycker jag att det är skevt att man delar upp sporter på det här sättet. Jag förstår problematiken med att man inte ska kunna omsätta en oskattad summa pengar men det leder till att man inte får bidrag för utövande av vissa idrott.

Tycker gott man kan avskaffa hela bidraget. Det är i princip en riktat stöd till gymverksamhet. Finns bättre saker att lägga skattekronorna på.

Att man dessutom kan få bidrag för kvacksalveri som akupunktur och homeopati gör inte saken bättre

Allt som räknas som lyx, dvs typ golf, cykling, löparskor osv går icke.
Ibland går det att fuska, men kollar skatteverket upp det så blir dom arg.

Däremot så kan man köpa tex träningsappar för "ringa värde".
Spinning är ju rätt cykelrelaterat.

Slutade med att jag köpte gymkort... Mtbdäck med dubb hade varit perfekt men jag åker ju faktiskt bil till jobbet.

Henrik_E sa:
Tycker gott man kan avskaffa hela bidraget. Det är i princip en riktat stöd till gymverksamhet. Finns bättre saker att lägga skattekronorna på.

Att man dessutom kan få bidrag för kvacksalveri som akupunktur och homeopati gör inte saken bättre

+alldeles väldigt mycket!

Har själv lyckats få mtb-kurs (efter lite pysslande för att få den tolkad som "enklare art") och test hos Aktivitus via bidraget, via Benify som mitt företag anlitar.
Men håller med tidigare, känns mest som gjort för att köpa gymkort, som de flesta sedan inte använder, som det verkar när jag frågar kollegorna på jobbet i alla fall.

Be HR prata med Skatteverket. Min HR fick igenom bikefit (2600:- två cyklar) förra året efter kontakt med dem.
Aktivitus skall inte vara några problem, var där med hjälp av friskvårdsbidraget två veckor sedan...

PatrikHA sa:
Har själv lyckats få mtb-kurs (efter lite pysslande för att få den tolkad som "enklare art") och test hos Aktivitus via bidraget, via Benify som mitt företag anlitar.
Men håller med tidigare, känns mest som gjort för att köpa gymkort, som de flesta sedan inte använder, som det verkar när jag frågar kollegorna på jobbet i alla fall.

För mig godkände inte Benify ett test hos Aktivitus. Det var det enklare cykeltestet. Det gjorde inte så mycket då jag ändå har gymkort.

Senast ändrad:
ostrand sa:
Hm, jag har fått igenom anmälningsavgifter till cykellopp utan problem...

Ja det ska tydligen vara ok om man är ett lag, alltså minst 2, och loppet är öppet för alla. Kan finnas ngt annat krav oxå, typ att laget måste ha företagets namn.

Luzen sa:
PatrikHA sa:

För mig godkände inte Benify ett test hos Aktivitus. Det var det enklare cykeltestet. Det gjorde inte så mycket då jag ändå har gymkort.
Spännande, Aktivitus finns med i deras lista över aktörer för friskvårdsbidraget.

zirxo sa:
Luzen sa:
PatrikHA sa:

Spännande, Aktivitus finns med i deras lista över aktörer för friskvårdsbidraget.
Detta var visserligen 2 år sedan så det kan ha ändrat sig.

Fystest har jag fått igenom på friskvårdsbidraget. Kommer inte riktigt ihåg vad jag bad testledare skriva på kvittot, kanske träningsrådgivning. Annars har jag aldrig svårt att komma upp i maxbeloppet. Någon massage, ett gäng spårkort..

Mitt fystest gick igenom på Benify utan några problem , funderade inte ens på frågan utan tog för givet att det som finns där är ok annars borde det ju inte finnas där kan jag tycka

Hur blir det då med tjänstecykel och så, jag jobbar som egen via ett konsult bolag och kan kanske plocka ut en tjänstecykel då jag ibland pendlar med cykel till jobbet, frågan är om det ens är värt..

bossjo sa:
På mitt jobb var det helt ok med ett fystest, jobbar på en statlig myndighet så dom borde ha koll tycker jag

Kalla mig synisk, men jag har ingen jättetro på att myndigheter skulle ha fantastiskt bra koll på andra myndigheters regelverk. Verkar ju t.o.m. finnas en hel del som är anställda på myndigheter och som inte ens har speciellt bra koll på den egna myndighetens regelverk.

Att man får igenom diverse prylar som friskvård betyder inte att det överensstämmer med vad lagen säger. Jag vet "folk" som fått igenom lite allt möjligt som enligt lagen inte är tillåtet. Skulle det kontrolleras är det väl arbetsgivaren som åker dit på det.

Jag tror nog att det är väldigt upp till varje respektive företag gällande friskvårdsbidraget.
Det finns ju även företag som inte ens har något fv-bidrag idag.
Jag har iofs det hos mig, och när jag tog upp med min HR-chef om att jag ville göra ett test hos Aktivius.
Jag hade t o m ett papper från Aktivius där dom skrivit att det var träningsrådgivningen för att öka på chanserna att få igenom detta.
Men fick stora fingret i ansiktet med motiveringen att vi har bra avtal med lokala gymcenters i min stad.

Nu kanske jag är helt fel ute, och gör en dum jämförelse men jag måste ändå skriva det....
Jag ställer mig dock ändå frågande till besluten som företagen tar när dom nekar att nyttja fv-bidraget till t ex cykeltester, cykeltävlingar m.m.
Tittar man t ex på dom som tränar och tävlar i tyngdlyftning, fitness m.m. dom får ju gratis träning inför detta..
Medans vi cyklister som tävlar får betala t o m för våran träning.

Nä jag är inte bitter, men jag tycker det är orättvist :)

Mayuu sa:
Hur blir det då med tjänstecykel och så, jag jobbar som egen via ett konsult bolag och kan kanske plocka ut en tjänstecykel då jag ibland pendlar med cykel till jobbet, frågan är om det ens är värt..

Företaget köper cykeln. Pris t.ex 20.000
Avskrives på 10 år, 2000/år dvs c:a 180 kr/mån i skattepliktig förmån, skatt 90 kr/mån.
Inte vet jag men tycker det låter ok, då företaget tar den stora kostnaden för inköpet. Samt för en del underhåll.

Vad någon får igenom hos sin arbetsgivare betyder ingenting hos en annan arbetsgivare. Man har ingen "rätt" till friskvårdsbidrag. Arbetsgivaren har *möjligheten* att avdragsgillt erbjuda det till sina anställda (utan att behöva skatta för förmånen), men arbetsgivaren bestämmer själv villkoren. Det verkar vara många som inte begriper detta.

Sen har ju arbetsgivaren att följa reglerna och där tror jag det är rätt olika med hur rymligt samvetet är. Finns exempel på saker som getts friskvårdsbidrag för som jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna ligga inom reglerna, åtminstone med mindre än att man läser reglerna som f-n läser bibeln.

Henrik_E sa:

+1

En god tanke men helt värdelöst i praktiken.

Mer + på den. Medlemsavgifter i idrottsklubbar funkar inte heller om man inte konstrar till det och kallar det träningsavgift. Nä, en lobbyprodukt från Sats och deras kompisar är vad det är.

GoranS sa:
Henrik_E sa:

+alldeles väldigt mycket!

Instämmer i att det är jäkligt godtyckligt och egentligen borde avskaffas bara därför.

Hos oss får vi "bara" 75 % av beloppet betalt. Det tycker jag ändå är ganska vettigt för att minska andelen som skaffar gymkort utan att använda det.

Jag bröt nacken 2011 och dras med lite knas sedan dess. Förra året kunde jag dra naprapatbesök med friskvårdsbidrag, men i år går det icke. Vill minnas att jag läst/hört något om förebyggande behandling är ok för f.v.b, men inte behandling av redan skadad/defekt gubbe.
Nog känner jag mig lite kränkt allt.

Massage efter cykelrundan är nog det bästa du kan hitta på för de pengarna om du vill ha något cykelrelaterat.

Konkret sa:
Vad har ni i friskvårdsbidrag? Tror jag har 1500 men på våran firma är det ingen som får ta ut det.
Varför har ni förmånen alls om ni inte får ta ut den?

ceel sa:
Massage efter cykelrundan är nog det bästa du kan hitta på för de pengarna om du vill ha något cykelrelaterat.
Det är ungefär så långt jag kommit också..

Jag har 75 % av beloppet upp till en ersättning på 3000 kr. Jag får alltså 75 % av som mest 4000. Jag använde typ 800 förra året, enbart massage. Inte blivit av i år.

Även jag jobbar statligt och i vår portal fanns just ett test hos Aktivitus som ett alternativ så det valde jag förra året. I år blev det ett träningskort, får väl se om det blir använt;-)

Tillbaka
Topp