Frog 72 ("byggtråd")

JBogevik

Aktiv medlem
Frog 72 ("byggtråd")
Nästa projekt är en stigcykel till min brorson, har fått tag i en Frog 72 till överkomligt pris, det som behöver göras är är uppfräschning av hela cykeln samt service av framdämpare och den sista delen oroar mig men vi får se vad som går att göra... :)

20200717_194940.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Så otroligt sliten men det mesta fungerar fint förutom framgaffeln som behöver service, fokus är att byta ut mycket som är slitet och lacka om den. Min brorson har sagt att den ska vara svart med grön framgaffel så det är inget att argumentera om. :)

20200718_182534.jpg

20200718_201445.jpg

20200718_202023.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Tycker inte den ser så farlig ut, det är en barnhoj trots allt :)
Dock är ju lacken ett skämt på dess. En väns grabb har en sån, men svart / röd typ, där har lacken bleknat totalt från att cykeln stått utomhus och cykeln ser ut att vara 25 år gammal.

Gällande gaffeln är mitt tips att skaffa en annan. Även med service är det en dynggaffel (om det är original) som inte borde få existera.

Frog 72 ("byggtråd")
Tycker inte den ser så farlig ut, det är en barnhoj trots allt :)
Dock är ju lacken ett skämt på dess. En väns grabb har en sån, men svart / röd typ, där har lacken bleknat totalt från att cykeln stått utomhus och cykeln ser ut att vara 25 år gammal.

Gällande gaffeln är mitt tips att skaffa en annan. Även med service är det en dynggaffel (om det är original) som inte borde få existera.

Då hoppas jag att den nya lacken blir bättre :)
Den kommer hålla grön/svart men i lite olika nyanser.

Gällande dämpare så är jag helt med på att försöka byta ut den mot något annat begagnat, iaf så kommer jag göra ett försök.

Frog 72 ("byggtråd")
Framgaffel, det är bekymret just nu. Söker febrilt efter en bättre begagnad samtidigt som jag inväntar svar från Frog om det är möjligt att för en rimlig slant renovera den befintliga.
I övrigt så är alla delar rengjorda och fina inför återmontering.

20200719_182505.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Sitter fast en aninging då sökandet efter en framgaffel står stilla just nu, men i övrigt så finns allt hämma för att kunna slutföra bygget och det känns mer än gött! :)

Frog 72 ("byggtråd")
Det är konstigt att det saknas gafflar till 26 tum. Men det beror nog på att folk börjar förstå att det är bra att spara på.

Ja det måste nog vara så, de tips som har kommit in är i huvudsak på otroligt slitna gafflar eller gafflar som absolut inte är i närheten av vad jag söker, men nu har jag en på gång i Uppsala, blir det inget av med den så siktar jag på att döda budgeten och köpa en ny Manitou Markhor för dryga 2000:-

Frog 72 ("byggtråd")
Lyckades i dagarna med att få tag i en Rockshox SID dual air till bygget genom en mycket hjälpsam happyit. Den är dock i stort behov av service.
Gissar att gaffeln är från 2010, har någon här bättre koll än mig på vilket servicekit det är som jag ska ha?

20200802_193245.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Lite bilder från dagen i mellannorrlands rörigaste garage.

20200807_110013.jpg

20200807_135639.jpg

20200807_162241.jpg

Då nya dämparen inväntar servicekitt så har det gamla dämparen fått en fusk make-over, men den ser rätt bra ut i grön/svart.

20200807_172343.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Synd på en så estetiskt fräsch gaffel men nu är den servad, förlängd och slipad i väntan på lack och nya dekaler. Frogs gaffel som sitter på cykeln har helg gett upp. Finns vissa kvalitetsbrister på dessa cyklar, helt klart.

20200802_193245.jpg

20200921_191001.jpg

Frog 72 ("byggtråd")
Skakar liv i en gammal tråd..
Grabben har en Frog 69 (26tum)där framgaffeln mer eller mindre gett upp.
Tappar luft och går inte att låsa mm.
Funderar på att köpa en stel gaffel då han inte cyklar särskilt mycket i skogen.
Någon som kan tipsa om något relativt billigt som passar på denna cykel?
Är det bara att googla och köpa valfri gaffel till en 26 tums cykel?

Frog 72 ("byggtråd")
Funderar på att köpa en stel gaffel då han inte cyklar särskilt mycket i skogen.

Hej!
Du kan köpa valfri stel gaffel till 26", men det ska vara med ett rakt styrrör och fäste för skivbroms.

Frog 72 ("byggtråd")
Spring inte ut och köp första bästa stela framgaffel nu. När jag bytte ut min dämpade framgaffel mot en stel på min pendelcykel (28") så tipsade vänligt folk här på Happy om att köpa en stel gaffel som specifikt var gjord för att ersätta en dämpad. Annars blir ju gaffeln lägre och sittställningen därmed väldigt framåtlutad. Rimligtvis borde samma sak gälla även för 26".
Kolla också en extra gång på storleken på gaffelröret så att du köper rätt storlek. Gjorde det misstaget (fel storlek) själv en gång, och även om jag fick byta ut den mot en i rätt storlek så kände jag mig litet lätt korkad när jag var tillbaka.

Tillbaka
Topp