Frusna vajrar - vilken smörja?

Med gummismock på ingången så kommer det inte in skit och vajern kan löpa neråt utan större problem. Kanske inte den bästa lösningen men bra nog.

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Med gummismock på ingången så kommer det inte
> in skit och vajern kan löpa neråt utan större
> problem. Kanske inte den bästa lösningen men bra
> nog.

Ja det funkar tills man behöver justera vajern typ. Beroende på hur mycket justeringen är in eller urskruvad så måste gummibälgen passa på en utvändig eller invändig gänga :-/

Bromsarna är väl ingen större kostnad att byta till hydrauliska, billigaste Shimano kostar väl typ 350 kr/st. Och de funkar i kylan, ivf -33 som vi hade igår ;)

eketjall skrev:
> Ja det funkar tills man behöver justera vajern
> typ. Beroende på hur mycket justeringen är in
> eller urskruvad så måste gummibälgen passa på
> en utvändig eller invändig gänga :-/
På dom oken (och endel andra) blur det så. På andra ok så funkar gummismock galant. Fast det är kanske så dax att kika på sådant nu :-)

emmer skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja det funkar tills man behöver justera vajern
> > typ. Beroende på hur mycket justeringen är in
> > eller urskruvad så måste gummibälgen passa
> på
> > en utvändig eller invändig gänga :-/
> På dom oken (och endel andra) blur det så. På
> andra ok så funkar gummismock galant. Fast det
> är kanske så dax att kika på sådant nu :-)

Ja, man får väl vad man betalar för :-)
För egen del blir det dock byte framöver då det ska bli en bockstyrekonvertering av pendlarhybriden.

Återupplivar den här tråden igen, hur kallt fungerar låsolja till? Vanligt sprutfett och shimanos riktiga vajerfett verkar ju koagulera runt sådär -10

Återupplivar den här tråden igen, hur kallt fungerar låsolja till? Vanligt sprutfett och shimanos riktiga vajerfett verkar ju koagulera runt sådär -10
Jag har inte provat det själv, men enl inlägg i andra Forum från de som cyklar på riktigt kalla platser, typ Alaska så skall silikonfett klara av ett större temperaturområde.
Kolla tex det Biltema säljer
Enl databladet skall det ha ett temperaturområde från -40 till +400°C

Jag har inte provat det själv, men enl inlägg i andra Forum från de som cyklar på riktigt kalla platser, typ Alaska så skall silikonfett klara av ett större temperaturområde.
Då kan man gissa att silikonspray eller möjligtvis slickoleum/sram butter borde funka liknande

Dessutom det mest vattenundanträngande fettet alla kategorier. Vi brukade använda silikonfett att smörja packningar på allehanda belysning och kopplingsdosor under havsytan. Fräter inte heller som mineralfetr kan göra.

Muc-off har en kedjeolja som klarar -50, men glykol eller i värsta fall handsprit borde vara lika bra, täta ändarna med fett

Cykelbutik norröver erbjuderdet här iaf.

Bilagor

• IMG_7074.jpeg
    IMG_7074.jpeg
    30.8 KB · Besök: 60
återkommer till helsyntet motorolja. smörjer utan knot långt kallare än jag själv står ut.

när det gäller trådens ämne vajrar och höljen brukar som jag skrivit tidigare se till att få in flödigt av varan vid nymontage.

det går åratal mellan tillfällena att efterapplicering är påkallad...

Senast ändrad:
promo-codes.se/
Jag rekommenderar att du använder silikonkabelolja i kallt väder. Den har ett brett temperaturområde och tjocknar inte vid låga temperaturer.

Tillbaka
Topp