Fs eller ht

Rasmus00mtb

Ny medlem
Fs eller ht
Hej jag jag ska skaffa en ny cykel snart och funderar på att skaffa en fs istället för en ht som jag har kört med innan. Jag väger bara 50 kg dock och vet ej om fs är ett bra alternativ då, kommer det att hjälpa med fs eller kommer det bara att ta vikt

Fs eller ht
Att du väger 50kg spelar ingen roll, det fungerar utmärkt ändå. (Kanske lite beroende på budget, de allra billigaste FS väger i regel en del) Det som däremot spelar roll är hur och var du tänkt använda cykeln. Grusväg, stig, stök etc

Jonas

Fs eller ht
Fs eller ht
Lite tidigt för fredagstroll tycker ja.. Vikt spelar dock mycket mindre roll än användningsområdet. Bara grusväg fortsätt på ht. Ska man bli snabbare i skogen över bröt fs. Finns många faktorer som spelar roll, så beskriv användningsområdet så kommer det bättre svar per automatik.

Fs eller ht
ericke sa:
Lite tidigt för fredagstroll tycker ja.. Vikt spelar dock mycket mindre roll än användningsområdet. Bara grusväg fortsätt på ht. Ska man bli snabbare i skogen över bröt fs. Finns många faktorer som spelar roll, så beskriv användningsområdet så kommer det bättre svar per automatik.
Men är snabbare över bröt roligare?

Fs eller ht
Konkret sa:
ericke sa:

Hög fart är ju självklart roligt tills det tar stopp

Fs eller ht
-Andy- sa:
hm sa:
-Andy- sa:
hm sa:
Är du 16år och väger 50kg
Givet HT

Varför det? Om han hade varit 15 år och vägt 55 kg då? Eller varit tjej, 19 år och vägt 50 kg?

Ja det har du rätt i hen kanske är en tjej på 19 år.

Kan du inte svara på frågorna istället? Det vore intressant att höra hur du tänker när det gäller ålder, vikt, osv.

Jag har väl lite fördomar som dom flesta av oss.
Men tänker väl att en 16åring kan ha svårt att hosta upp 40'-60' på en lätt bra fs .
Men finns nog väldigt många rika 15 åringar.
Tänker att när man är 16 och väger 50 kilo har man nog inte växt klart än , utan är kanske 10cm längre till våren vilket iofs inte är något problem utan det är bara att köpa en ny cykel.
Tänker att är man 16år på 50kilo så är man inte så gammal och trött ännu så man orkar cykla en ht lika snabbt och bra som en fs.
Tänker att är man 16år kör man inte 4 timmars fika turer med cykeln då en fs äger utan man hetsar på en 1 timme och då går en ht lika bra.
Tänker att när man är 16 kanske det finns annat i livet än att topsa sin fs med mera underhåll.
Tror en lätt människa klarar sig bättre utan dämpning än en tung människa.
Tror att en som väger 100kg inte straffas lika hårt om hens cykel väger 15kg som om den som väger 50kg gör .
Könet har jag ingen åsikt om.

Men allt är som sagt fördomar och vad jag tycker , men du kanske tycker Annat och det är ok för mig.

Från en som ligger på akuten och väntar på röntgen efter en vurpa på fs idag.

Senast ändrad:
Fs eller ht
ericke sa:
Konkret sa:
ericke sa:

Men är det ROLIGARE?

Fs eller ht
Kanske ska du försöka testa så många olika cyklar du kan, och i den terräng du brukar cykla i. Så på dina kompisar om att få prova deras cyklar när ni är ute. Det är en sak att teoretisera om vilken cykel som passar var, och en helt annan vad som verkligen passar en själv. Jag har haft mycket kul under mina första år i skogen på en helstel cykel. För övrigt på samma brötiga stigar i Hellas och Nackaskogarna som jag nu har lika kul på med på både min HT med 100mm-gaffel och FS med 150mm fram och bak.

Fs eller ht
Om det inte vore för att alla andra säger FS skulle jag säga HT...
Skämt åsido

Om ekonomin är en faktor (vilket den är för de flesta) skulle jag resonera:
Köp hellre än bra HT än en billig FS.
Var gränsen går för en bra FS vet jag inte, men runt 10 papp kan du få tag på en reko HT för.

Eller köp beggat om du vet vad du håller på med.

Fs eller ht
HT eller FS valet är beroende på var man skall köra med dem.
Speedwayhoj eller crosshoj? Samma sak där ska man köra på platten när det räcker det med speedwayhojen och dess feta bakdäck. Men på crossbanor eller endurospår är det nog att föredra crossen.

Fs eller ht
En del påstår att om man är skolad med HT så skulle det kunna vara så att man blir något mer teknisk i sin körning. Att sedan (när ekonomi etc tillåter) gå över till en FS skulle ge en boost i cyklingen. Någon mer som köper den teroin?

Fs eller ht
ericke sa:

Vad jag sett på tävlingsbanorna i år dominerar ht i pojkklasserna , kanske alla gjort fel.
Och även i gubbklasserna var ca 50% ht i toppen på sm och swecup.
Ht är även i klar majoritet bland tjejerna i världscupen , kan ju bero på att dom är fattigare än killarna eller på att dom väger typ 50 kilo...
Nu när det är fredag kan du fortsätta trolla ..

Fs eller ht
Ebbelee sa:
HT eller FS valet är beroende på var man skall köra med dem.
Speedwayhoj eller crosshoj? Samma sak där ska man köra på platten när det räcker det med speedwayhojen och dess feta bakdäck. Men på crossbanor eller endurospår är det nog att föredra crossen.

Öhh moped.
Iofs ska han köra liftburen dh är ju en fs given. Ska hen däremot också trampa uppför slalombackarna själv och på tid...

Fs eller ht
Har du möjlighet att testa några cyklar? Vilket som blir bra, det är inte så knussligt. Jag har cyklat på ht, fs, helstelt och allt var roligt på olika sätt.

Fs eller ht
Konkret sa:
ericke sa:
Konkret sa:
ericke sa:

Men är det ROLIGARE?

Beror på om man vill spana in sniglar eller bara ha nåt att skylla på för man är långsam ;)

Fs eller ht
Bland det roligaste att cykla på, speciellt om man är lätt, borde väl vara en modern trail-hardtail, med lite flackare geometri, tex 120-130mm dämpning. Även om jag för det mesta kör FS, och medveten om att det kanske går lite snabbare så reagerar jag varje gång HTn kommer med ut i skogen hur rolig den är att cykla. För mig ger den flackare geometrin på min trail FS (jämfört med den gamla XC-cykeln) mycket mer skillnad i var jag vågar och kan cykla än dämpningen.

Tillbaka
Topp