Fuji, åsikter

superdea

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Hej

Någon som har nån åsikt om Fujicyklar? Kanske tom någon i Gbg som har en transonic eller norcom som man skulle kunna kika på. Tycker de är snygga och verkar prisvärda (billiga) men jag har nästan aldrig sett nån på tävling.

Stervelo

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Jag har en transonic sl, ram kit, byggt själv, toknöjd. High end bygge som är kalas att hojja på. Fått många berömmande kommentarer. De är prisvärda i sina färdiga modeller, de har nog sparat på rätt ställen, hjul, sadel, stolpe, stam och styre. Sånt som lätt att byta, och många byter.

Jag fastnade för att transonicen hade rätt geo för mig, bara 4 aero hojjar på marknaden som hade det, och att det var en bra avvägning av aero och en bra lvg hojj.

Egons är bra att ha att göra med.

superdea

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Jag har korta ben och lång överkropp, skulle det va nåt som passar transonic?
Köper mycket hellre en fuji med fina komponenter än en specialized med tiagra för samma pris...

Stervelo

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Transonicen är ganska låg fram så det kan fungera. Den är lite muppig i reachen på mindre storlekar.
Jag har en 58, en av få hojjar som var tillräckligt lång utan att bli jättehög fram. Så, jag kör den helt slammad.
Då är det en inom mm mot min förra hoj, som jag satt bra på.

Sitter du bra på någon hojj idag så är det bara att ta ett excelark och go to town med det.

julgus

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
I senaste numret av Cycling PLUS testas en Fuji SL mot andra liknande. Fujin tar hem testen. PM om någon vill ha en skärmdump från Readly.

bompet

Medlem
Fuji, åsikter
Har en FUJI Altamira 1.0 SE 2012 och är väldigt nöjd. Lätt och tillräckligt styvt för mej, men utan krussiduller. Enkelt att meka och det mesta i designen/specen funkar bra. (Hade önskat mej ett gängat vevelager istället för BB86, men om man nu nödvändigtvis måste ha press-fit så är det väl en ok variant)

Gick från en Ridley Damocles 2006 och hade en "short list" på ramar innehållande: BMC SLC 01, Ridley Helium och FUJI Altamira. Listan var noga sammansatt utifrån recensioner, research och geometri matchning.

Och nog har FUJI tävlingsmeriter, om man tittar lite noggrannare. Vueltan 2011 togs p en FUJI Altamira tex.

Vill du kolla på den så är det bara att dyka upp på #tisdakks eller Vardagsspurten här i Gbg så löser det sig.

bompet

Medlem
Fuji, åsikter
senator sa:
Tog inte Fuji nån bergetapp med Transonic i fjolårets TdF? Jag kan minnas fel.
Jo du minns lite fel. 2014 var senast FUJI var representerade i TdF (Netapp-Endura) och vad jag minns tog dom inte nån etapp då. Dom var dock väldigt synliga och hade några pallplatser. Leopold Köning var nånstans i top 10 i totalen också.

superdea

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Låter fint. Jag är 190cm så det är nog en 58 jag funderar på. Har 58 på min crescent exa och 58 på min fuji aloha

bompet sa:
Har en FUJI Altamira 1.0 SE 2012 och är väldigt nöjd. Lätt och tillräckligt styvt för mej, men utan krussiduller. Enkelt att meka och det mesta i designen/specen funkar bra. (Hade önskat mej ett gängat vevelager istället för BB86, men om man nu nödvändigtvis måste ha press-fit så är det väl en ok variant)

Gick från en Ridley Damocles 2006 och hade en "short list" på ramar innehållande: BMC SLC 01, Ridley Helium och FUJI Altamira. Listan var noga sammansatt utifrån recensioner, research och geometri matchning.

Och nog har FUJI tävlingsmeriter, om man tittar lite noggrannare. Vueltan 2011 togs p en FUJI Altamira tex.

Vill du kolla på den så är det bara att dyka upp på #tisdakks eller Vardagsspurten här i Gbg så löser det sig.

superdea

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Blev en fuji 2.9, enda som skiljde mot 2.7 var hjulen och de ville jag inte ha i vilket fall, har tre andra hjulpar. Bara hunnit med 4 mil och behöver tweaka positionen men det känns lovande

Bilagor

McAdam

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Ingen som har TT-modellen Norcom Straight? Jag tycker den ser lite häftig ut (fulsnygg på något sätt) och den verkar inte så dyr jämfört med många, på pappret, likvärdiga cyklar. Har aldrig sett någon i verkligheten dock.

superdea

Aktiv medlem
Fuji, åsikter
Tänkte köpt en norcom också men kom över en canyon speedmax till för bra pris... Tycker norcom är snygg och priset är ju inte så tokigt, känns svårt att hitta en ny kolfibertempo under 20k

bompet

Medlem
Fuji, åsikter
Det som har hänt är att moderbolaget Advanced Sports Enterprises. (Som äger Fuji, Oval, Kestrel, SE bikes och en del annat) har ansökt om rekonstruktion. Det är framför allt de fysiska butiker som ASE äger som är problemet och lösningen är en rekonstruktion där man gissningsvis vill likvidera butikerna och kanske sälja några av varumärkena.

Så att Fuji har gått i konkurs är nog lite av en överdrift. Historiskt sett har märket bytt ägare ett antal gånger. Jag gissar att de kommer leva vidare, kanske med nya ägare.

https://www.bicycleretailer.com/ind...r-performance-bicycle-and-asi-file-chapter-11

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer