Fula Hojar!!

kais01

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
viss kontrast mellan eroicastuket på själva cykeln parat med galen uppfinnarglädje för framhjulet.

’black hole’ säger väl en del.

eller kanske ett krångligt sätt att dölja elassistans? i det oljud som den där fiollådan lär generera svårt att höra en elmotor:))

kais01

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
så länge man inte förväntas trampa cykeln så?

bra lås iaf. abus steel-o-flex. står emot bultsax och alla andra handverktyg. men tyvärr finns numera batterivinkelslipar...

men är det inte nån sorts pundarvarning på ekipaget?

Kneecap

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
kais01 sa:
viss kontrast mellan eroicastuket på själva cykeln parat med galen uppfinnarglädje för framhjulet.

eller kanske ett krångligt sätt att dölja elassistans? i det oljud som den där fiollådan lär generera svårt att höra en elmotor:))

Tjena!

Det är ju inget L`erioca över den där. Helt tidsenlig hela hojen.

Atakua

Medlem
Fula Hojar!!
Långsam sa:
Denna finns till salu på dba. Hend build kallas den tydligen.
Jag undrar vad man har för sadelstolpens "minimum insertion length" i detta fall.
Och dessutom, hur låser man ramen så att det inte blir stulen av jävla cykeltjuvar (om de vågar vilja stjäla sådan cykel alls)?

kais01

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Kneecap sa:
kais01 sa:

Tjena!

Det är ju inget L`erioca över den där. Helt tidsenlig hela hojen.
bra ironi där!

tunna ramrör
åttiotals styrstam
5-6 växlad bakväxel
växelhandtag på underröret
grovsmidda framdrev

Kneecap

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
kais01 sa:
bra ironi där!

tunna ramrör
åttiotals styrstam
5-6 växlad bakväxel
grovsmidda framdrev
Tjena!

Inte ironisk för fem öre.
Du är medveten om att det hjulet kom -94?
D-A med integrerade reglage kom nått år innan, Record släpptes -93.
A-headset dök väl upp -94 typ, på väldigt liten front.
Aeroramrör, inte runda och med välformat styrhuvud var rätt modernt då. Dom första riktiga aerohojarna dök upp nått år senare också. T.ex. Lotus kom med sin 1996.

Som referens kan vi ju lägga upp en bild på Pantanis tempohoj från TdF 1995

Samt Pinarello Krono från 1995

Så jo, den är väldigt tidsenlig, speciellt som den är helt original, dessutom top of the line. Full Mavic SSC t.ex.

Förövrigt till salu
https://www.ebay.com/itm/Original-o...heel-full-mavic-ssc-1994-/264087189363?_ul=SE

Mer om cykeln
https://www.bikeradar.com/road/gear/article/wear-and-tear-black-hole-wheel-ebay-53232/

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Kneecap sa:
kais01 sa:
bra ironi där!

tunna ramrör
åttiotals styrstam
5-6 växlad bakväxel
grovsmidda framdrev
Tjena!

Inte ironisk för fem öre.
Du är medveten om att det hjulet kom -94?
D-A med integrerade reglage kom nått år innan, Record släpptes -93.
A-headset dök väl upp -94 typ, på väldigt liten front.
Aeroramrör, inte runda och med välformat styrhuvud var rätt modernt då. Dom första riktiga aerohojarna dök upp nått år senare också. T.ex. Lotus kom med sin 1996.

Som referens kan vi ju lägga upp en bild på Pantanis tempohoj från TdF 1995

Så jo, den är väldigt tidsenlig, speciellt som den är helt original, dessutom top of the line. Full Mavic SSC t.ex.

Förövrigt till salu
https://www.ebay.com/itm/Original-o...heel-full-mavic-ssc-1994-/264087189363?_ul=SE

Mer om cykeln
https://www.bikeradar.com/road/gear/article/wear-and-tear-black-hole-wheel-ebay-53232/
ja, kontrasten mellan eroicahojen och uppfinnarjockeframhjulet är som sagt slående:) att hjulet också är vintage ändrar ju inte på det.

Kneecap

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
kais01 sa:
ja, kontrasten mellan eroicahojen och uppfinnarjockeframhjulet är som sagt slående:) att hjulet också är vintage ändrar ju inte på det.
Tjena!

L'eroica för mig är hojar fram tillochmed sjuttiotalet. Kanske åttiotalet, det är ju i slutet av åttiotalet man börjar experimentera med aeroprylar. För mig är hojen ultramodern 1994 och framhjulet passar in. Men man behöver nog ha rätt bra koll på utvecklingen i den perioden för att förstå det kanske.

kais01

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
förstår din invändning kneecap, men detaljerna jag pekade på ovan
får denna hoj att verkligen se ut att höra hemma i en äldre tidsålder, men kanske inte ända till sjuttiotalet. det ser iaf riktigt hemmagjort och gammalmodigt ut. det är dock möjligen aluminium i själva ramen vilket luktar nittiotal.

minus framgaffel och hjul då, helt uppenbart tillyxade i efterhand. vid det här laget ser dock även dessa daterade ut. det var kontrasten mellan dessa två delar som föranledde min kommentar.

man får förresten åka eroica även på nyare cyklar så länge de har ramväxel och saknar klickpedaler.

fortsatt god julaftonskväll!

Kneecap

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
kais01 sa:
förstår din invändning kneecap, men detaljerna jag pekade på ovan
får denna hoj att verkligen se ut att höra hemma i en äldre tidsålder, men kanske inte ända till sjuttiotalet. det ser iaf riktigt hemmagjort och gammalmodigt ut. det är dock möjligen aluminium i själva ramen vilket luktar nittiotal.

minus framgaffel och hjul då, helt uppenbart tillyxade i efterhand. vid det här laget ser dock även dessa daterade ut. det var kontrasten mellan dessa två delar som föranledde min kommentar.

man får förresten åka eroica även på nyare cyklar så länge de har ramväxel och saknar klickpedaler.

fortsatt god julaftonskväll!
Tjena!

Nej, den är i stål vilket fortfarande var det vanligaste då.
Förövrigt ska du nog hålla ett Mavic Starfish vevparti i näven innan du säger att det är grovsmitt. ;)

Bengt-re

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Hemsk färg, ful stam, omatchande hjul och dödsskivor, mtb-kassett och vevparti som inte passar emot något färgmässigt.

Fulare än en biltemacykel!

Bilagor

Spacekitty

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
En vän håller på med animerad film. Jag har inte vågat säga något om att cykeln har kedjeskydd på båda sidor och att pakethållaren har olika många stag beroende på vilken sida som visas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer