Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Burka, Stridan du visar bild tycker många är läcker, har visst fått en del designpriser. det har Brompton också, och den inte direkt snygg,

det jag tycker kunde förbättras på stridan är den klumpiga lösningen för sadel och pakethållare. sticker ut ordentligt på den fällda cykeln. den är av typen 'stick folder'

ett svensk stick folder från samma tid var microbike. och ja, den är ganska ful, och inte super att cykla på. men några km var helt ok, och den var sub 10 kg. fällningen svåröverträffad; fälla ihop 5 sekunder, fälla ut 2.

Bilagor

• IMG_0069.JPG
    IMG_0069.JPG
    31.2 KB · Besök: 218
Fula Hojar!!
Vikcyklar tycker jag inte riktigt hör hemma i den här tråden. Jo de är (oftast) fula, men det finns en bra anledning till det. Funktion före form i detta fall.
Jag kan se skönhet i en bra konstruerad funktion även om helheten är ful som stryk.

Fula Hojar!!
skönhet och funktion går nästan alltid att förena. gäller även för vikcyklar. till och med för tempocyklar.

har svårigheter förstå varför vi skulle begränsa tråden till vissa cykeltyper?

Fula Hojar!!
kais01 sa:
skönhet och funktion går nästan alltid att förena. gäller även för vikcyklar. till och med för tempocyklar.

har svårigheter förstå varför vi skulle begränsa tråden till vissa cykeltyper?

Dahon Speed Pro TT åker ut dubbelt då eftersom den är både vikbar och tempocykel?

Fula Hojar!!
liksom alla andra dahon är även denna modell ful, i första hand eftersom den saknar en självklar funktion på varje vikcykel, nämligen att vika in kedjan i det vikta paketet.

inget mått av efteråt tillkommen formgivning kan ändra på det. hur svårt kan det vara att göra rätt från början?

Bilagor

• IMG_0070.JPG
    IMG_0070.JPG
    64.8 KB · Besök: 211
Fula Hojar!!
kais01 sa:
liksom alla andra dahon är även denna modell ful, i första hand eftersom den saknar en självklar funktion på varje vikcykel, nämligen att vika in kedjan i det vikta paketet.

inget mått av efteråt tillkommen formgivning kan ändra på det. hur svårt kan det vara att göra rätt från början?

Ärligt talat tror jag att det faktist är rätt svårt att konstruera bra vikcyklar - många krav som är svåra att få ihop tänker jag.

Fula Hojar!!
emmer sa:
Burka sa:
Kombipendlar du och inte har några stora krav på att det ska vara stabilt är det inte något dum hoj alls (FAIK).
Lite oortodox och lite "glappig" (FAIK) men liten och behändig på tåget (FAIK).

kais01 sa:
Burka, Stridan du visar bild tycker många är läcker, har visst fått en del designpriser. det har Brompton också, och den inte direkt snygg,

det jag tycker kunde förbättras på stridan är den klumpiga lösningen för sadel och pakethållare. sticker ut ordentligt på den fällda cykeln. den är av typen 'stick folder'

ett svensk stick folder från samma tid var microbike. och ja, den är ganska ful, och inte super att cykla på. men några km var helt ok, och den var sub 10 kg. fällningen svåröverträffad; fälla ihop 5 sekunder, fälla ut 2.
Jag ber om ursäkt om jag trampade på några tår med bilden - det var inte min avsikt.

Jag förstår funktionen och det är säkert en bra design för syftet men jag tycker inte cykeln är snygg så därför skapade jag ett inlägg här. Konstruktionen (för funktion) har säkert fått många priser (säkert med all rätt) men snygg är den inte (enl. mig).

Fula Hojar!!
ingen öm tå här iaf:) det var kul att du visade stridan. den stör ju definitivt vår uppfattning om hur en cykel bör se ut, kanske den är mera rolig än ful?

Fula Hojar!!
Kneecap sa:
Tjena!
Stridan är apful!
Visst är den det.
Men det vore kul att anordna en ny sorts steeple chase i urban miljö där man får använda kommunala färdmedel med sin cykel.
Säg ett rejs från kungsträgården till naturhistoriska med stämpelkontroller i sätra och skarpnäck.
Tror Strida skulle klara sig hyfsat i dom rejsen :-)

Fula Hojar!!
kul ide emmer! man måste vanligen upp en bit över två mil för att kommunalt i skall börja vara ett snabbare alternativ än vanlig cykel samma sträcka.

Fula Hojar!!
Nu blir jag väl lynchad men färgvalet på Specialized Epic Expert 2018 är fan inget att hurra över. Ser ut som att en 8-åring använt sprayburk.

Bilagor

• IMG_0952.JPG
    IMG_0952.JPG
    97 KB · Besök: 207
Senast ändrad:
Fula Hojar!!
H. sa:
Johan1978 sa:
Nu blir jag väl lynchad men färgvalet på Specialized Epic Expert 2018 är fan inget att hurra över. Ser ut som att en 8-åring använt sprayburk.

Haha. Ser ju sjukt B ut.

Haha, nej det är tvärtom ett smart drag av S. Tänk så där såg min första hemmasprayade mtb ut ngn gång på 90-talet tänker en och annan övervintrad mtbåkare. Coolt-en sån måste vi ha tänker han och hostar upp 10 loppor extra mot annat märke
i samma komponentsegment.

Fula Hojar!!
Jag tror den kan se rätt bra ut i verkligheten:-) Såna där bling-lacker ser sällan bra ut på bild. Det blir ju en dimension som faller bort liksom.
Mycket god smak att bara ha svarta komponenter på en sådan ram också.

Men visst, den kommer nog se lite trökig ut om några år. Det gäller väl i och för sig nästan alla cyklar.

Fula Hojar!!
när man inte har något tekniskt nytt att komma med brukar bilar få nya kromlister, husvagnar ännu en fartrand, och cyklar? ja lite nya lacker kanske?

Fula Hojar!!
Länge sedan jag postade något på Happy, faktiskt inte efter att det blev Happyride. Hursom, den här hojen som jag såg för någon vecka sedan i Milano gjorde att jag omedelbart tog en bild för att posta i den här tråden.

Bilagor

• ful hoj i Milano.JPG
    ful hoj i Milano.JPG
    230.3 KB · Besök: 217
Fula Hojar!!
Johan1978 sa:

Hade behövt grällare färger och dekaler i lila eller något annat skrikigt. Lite 90-tals Rockhopper, typ. Generellt tycker jag det är dags för en massa 90-talsvulgofärger nu. Mattsvart och vitt är trist.

Fula Hojar!!
Johan1978 sa:

Så jäkla ful är den inte.Snarare piffig. Färgskiftningen kunde haft en skarp övergång enligt mitt subjektiva tycke.
Det är för många svarta cyklar i världen. Blir deprimerad av dem. Har själv haft 5 svarta cyklar.

Fula Hojar!!
kais01 sa:
när man inte har något tekniskt nytt att komma med brukar bilar få nya kromlister, husvagnar ännu en fartrand, och cyklar? ja lite nya lacker kanske?

...och nästa gång svarta lister, och nästa gång kromlister and so on. Har det gått tillräckligt lång tid med svarta lister så är det helt plötsligt sunkigt med svarta och fräscht med kromlister. Och tvärtom.

Orwar sa:
Hade behövt grällare färger och dekaler i lila eller något annat skrikigt. Lite 90-tals Rockhopper, typ. Generellt tycker jag det är dags för en massa 90-talsvulgofärger nu. Mattsvart och vitt är trist.

Obed sa:
Så jäkla ful är den inte.Snarare piffig. Färgskiftningen kunde haft en skarp övergång enligt mitt subjektiva tycke.
Det är för många svarta cyklar i världen. Blir deprimerad av dem. Har själv haft 5 svarta cyklar.

Tecknen i skyn är många, vulgofärger är det nya svarta.
Alla modeskiftningar möts av typ samma reaktion. V-jeans, stuprörsjeans, dom första med såna fick rätt många sura kommentarer.

Jag var ny i cykelsvängen när jag köpte racer 2013, så hade inte sett så många moderna ramar. Tyckte det var oerhört fult med gamla stålramar med tunna rör, och ramväxlar. Nu, med några år med moderna racers omkring mig tycker jag det är snyggt med vintage.

Fula Hojar!!
kais01 sa:

En sån hade vi och körde runt på hästtävlingar med. Det är ofta rätt stora avstånd på fälttävlan. Ful men rätt praktisk

Tillbaka
Topp