fulcrum mtb-hjul, kvalité?

bjorne1

Medlem
Tjena

Ja jag undrar alltså om fulcrums mtb-hjul är något att ha i jämförelse med t ex mavic?
Hur är kvalitén?
håller lagringen bra?

Jag är tacksam för svar.

Jag har ett par Fulcrum Red Metal 5 på min Anthem, men har bara kört dem den här sesången för de är ju nya. Än så länge har de funkat kanon och de är ju över 100 gram lättare än Mavic CrossRide som är i samma prisklass.

Men är det någon som har haft t ex ett par redmetal 3 i någon säsong och vet hur lagren känns osv.
just nu har jag ett par xero element disc som body-lagringen redan håller på att bli sliten efter bara 2/3 säsong.

VeloLink skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för skillnad på Shimano XT M770 och
> M775?

775 är för 9mm axel (XC), 770 är för 20mm axen (FR, AM)

/Jerka

jag har kört hela säsongen på ett par Red Metal Zero och är både nöjd och inte. åkkänslan är grym, styva, fina och grymt stabila. jag har dragit så fula kurvor, vurpor och annat där jag tänkt direkt att nu går hjulen åt helvete men dom är fortfarande spikraka. däremot är lagren inte så bra, glappar och jag har fått byta lager i bodyn. men det kanske man får räkna med efter en ganska lerig långloppscup.

men överlag är jag nöjd

Men då är det inga maskinkullager i dem hjulen va?
En annan som svarade här hade hittat på fulcrums hemsida att det var zero och 1 som inte hade maskinkullager.
Vet du om det stämmer?

Jag har ett par Red Metal Zero centerlock och i dom är det maskinkullager. Dock är det en typ av "koner" som man kan öka spänningen mot lagret med. Det fungerar utmärkt, inte alls som på shimanos nav där det är lösa kulor i en korg som man ska spänna lagomt hårt vilket oftast blir för hårt eller för löst. Jag håller med Strand, grym åkkänsla och väldigt styva. Mina glappar inget och skulle dom göra det borde det gå att justera med "konerna". Jag hade också problem med det yttersta lagret i bodyn som gick för trögt, tuggigt. Jag kontaktade cyclekomponents som i sin tur kontaktade Fulcrum och på några dagar så låg det två nya lager i postlådan. Också ett stort plus för frihjulsmekanismen som fungerar utmärkt, dom har aldrig hoppat över att greppa vilket många andra nav jag haft gjort. Kanske inget för den som vill ha ett tyst nav för det ger ifrån sig ett distinkt tickade när man kommer ned för backen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp