Fulldämpad mtb för staden?

Meistro

Medlem
Snabb fråga. Kan man ha en fulldämpad mtb i stan? Tänker trotoarkanter och kullersten ect? Är rätt känslig och stör mig på diverse gupp och stötar.

Eller bör man då ha en annan cykel för att få en så mjuk segling som möjligt?

Fatbike verkar vara grejjen men de är väldigt tunga som jag förstår det. Problem i trappor.

Tänkte bara höra mig för.

Inte mycket plus kanten för att segla omkring i stan på en tung drög. Suvar är motordrivna, men du får dras med samma motor oavsett cykel.

Meistro sa:
Tack. Det är suvkänslan på cykel jag är ute efter. Då vet jag att jag är inne på rätt spår. :)

Håller med om att det är skönt, slipper känna minsta lilla gupp och pendlar man inte så långt är det lätt värt det att det är lite trögare.

Det går nog att nå en bra komfort utan en fulldämpad. Känns rätt stöldbegärligt också men annars så är väl en billig begagnad xc-hoj att rekommendera.

Fatbike är mjukt och skönt på kullersten men känns som en traktor.

En heldämpad cykel med plusdäck kanske kan vara något. Om det nu är en SUV du är ute efter.

C-dale sa:
Inte mycket plus kanten för att segla omkring i stan på en tung drög. Suvar är motordrivna, men du får dras med samma motor oavsett cykel.

Så, en sån motor kan han nog stå ut att dras med.

Haibike_2018_XDURO_Nduro_100-e15096363422681.png

Du kommer långt med bara stora däck. Lättrullade breda 29" räcker långt. Dämparna tar inte så mycket av kullerstens-skakandet, smågrejorna hanteras av däcken.

Det är ju dumt att byta bort sin Mercedes E-klass med 19 tums fälgar till en SUV bara för att få vettiga däck.

Jag är totalamatör inom cyklar, men antar att däcken skall hålla lägsta rekommenderade tryck och stötdämparna så lösa som möjligt för en så smooth cruise genom staden som möjligt?

Dvs för att cykeln verkligen skall absorbera sten, kuller, pavement ect så man slipper hårda stötar.

Fokus är helt stötdämpning. Synd inte vanliga trek cyklar finns heldämpade. Saknar ju ljus, pakethållare stänkskärm ect. ? Hmm Blir väl att modda till den att passa stan mer sen då. Thx alla.

Ps. Vad är pulsdäck och finns det till 27,5 tumsdäck. Lutar åt en haibike som nämnts.

Senast ändrad:
Plusdäck är alla däck med bredd 62-75 mm. Eller om du föredrar tum 2.5-3.0" breda däck.

Vanliga mtb-däck är 50-60 mm breda, alltså 2.0-2.4".

Det finns i princip bara två storlekar på hjul: 622 mm eller 584 mm fälgdiameter.

622 mm går även under alternativa namnen 29", 28" och 700c. Cykeldäck med 23-75 mm bredd används på denna hjulstorlek.

584 mm går även under alternativa namnen 27.5" och 650b.

Förr fanns även 559 mm som även gick under alternativa namnet 26".

Alla "alternativa" namn på hjul avser hjulets diameter inklusive däck, totalt idiotiskt sätt att mäta! 622, 584 och 559 mm är fälgens diameter, där fälg och däck möts. Precis på samma sätt som alla fälgar och däck till mc och bil namnges.

Senast ändrad:
Meistro sa:
Snabb fråga. Kan man ha en fulldämpad mtb i stan? Tänker trotoarkanter och kullersten ect? Är rätt känslig och stör mig på diverse gupp och stötar.

Fatbike verkar vara grejjen men de är väldigt tunga som jag förstår det. Problem i trappor.

Det funkar fint med en Haibike, jag har en själv. ?
De har ju eFatbikes också. https://www.haibike.com/en/ES/bikes/558/2018-xduro-full-fat-six-9-0
Annars...

Bilagor

• starstair.jpg
    starstair.jpg
    35.4 KB · Besök: 56
Den väg jag brukade cykla till jobbet byggdes om för några år sedan. En backe i stadens centrum ersattes av två(!) trappor, en barnvagnstrappa (med räcke) och en terrasstrappa. Dessutom ersattes en planskild korsning av ett övergångsställe...
Det är ju knappast en cyklist som planerat den lösningen.

Nå, med en FS så går det alldeles utmärkt att cykla i terrasstrappan, fast övergångsstället förstör flytet en hel del...

Senast ändrad:
Hur känslig är du? Är det någon sjukdom eller skada som spökar eller är det mer en önskan om komfort?
Vilken budget hade du tänkt dig?

Jag skulle nog gärna slippa service av stötdämpare, och satsa på en helstel plus-cykel eller fatbike istället. Sväljer de mesta ojämnheter.
Exempel på en helstel plus-cykel.
https://www.tritoncycles.co.uk/moun...oT1dyMDXBR71dcyE6WrOApaHg9rtHqAhoCVzgQAvD_BwE
Dessutom kan det vara lite knepigt att få dit bra stänkskärmar på en dämpad cykel. (För det är en pendlarcykel vi pratar om eller?)

En plus-cykel är bara en vanlig mtb som levereras med extra breda däck och fälgar, (samt att ramen är anpassad för det). Naven är samma som på en "vanlig" mtb. En fatbike har extra breda nav.

En "vanlig" mtb fungerar säkert också om du köper en som levereras med, eller har plats för, lite bredare däck. Du kan experimentera med lufttryck en bit under däckets lägsta rekommenderade tryck. Du märker när det börjar kännas skumt att svänga och/eller när du får genomslag när du kör över större ojämnheter. Då är det för lite luft. En vanlig mtb som den som Sixten tipsade om ovan blir heller inte så tung som en heldämpad/fatbike/pluscykel I samma prisklass.

Hmm... Inser att jag nog inte tillförde så mycket nytt...

Jag erkänner helt min ovetskap men har svårt att förstå att en helstyv "stor" ändå skulle vara mjukare än en heldämpad modell lite mindre. Fatbike är för tunga och så stora att de går inte in i bilen heller.
Skulle behövt prova bägge egentligen men är lite för tidspressad för att hinna.

Ja har googlat en del och det finns åtmindstonde små skärmar och pakethållare men verkar meckigt hur dessa installeras.

Vad går en stötdämparservice på? Gissar 2000kr? Och det skall göras årligen antar jag?

Ps. Skulle man inte kunna overkilla och dessutom köra på en stötdämpad sadel ochså?

Senast ändrad:
Meistro sa:
Jag erkänner helt min ovetskap men har svårt att förstå att en helstyv "stor" ändå skulle vara mjukare än en heldämpad modell lite mindre. Fatbike är för tunga och så stora att de går inte in i bilen heller.
Skulle behövt prova bägge egentligen men är lite för tidspressad för att hinna.

Ja har googlat en del och det finns åtmindstonde små skärmar och pakethållare men verkar meckigt hur dessa installeras.

Vad går en stötdämparservice på? Gissar 2000kr? Och det skall göras årligen antar jag?

Ps. Skulle man inte kunna overkilla och dessutom köra på en stötdämpad sadel ochså?

Tror att det är en downhillhoj som du egentligen söker, lägg till skumhandtag och en fjädrar sadel så är du hemma.

Större hjul (622 mm) rullar lättare över hinder än mindre. Tänk skateboard eller kundvagnen på Ica vars hjul tvärstannar för ett större gruskorn.

Ang däckbredd, redan 60 mm breda däck ger mycket fjädring och komfort.

Ang tryck i däcken, räkna ut lagom komforttryck att utgå ifrån genom formeln:
Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) = tryck (bar).

Exempel vid systemvikt (cykel + förare + kläder + utrustning) 100 kg:

100 kg ÷ 50 mm = 2 bar
100 kg ÷ 55 mm = 1,8 bar
100 kg ÷ 60 mm = 1,65 bar
100 kg ÷ 65 mm = 1,5 bar
100 kg ÷ 70 mm = 1,4 bar

Generellt kan du dra av 5% fram och lägga till 5% bak på trycket ovan.

Däcken går sönder vid ca dubbla trycket ovan.

Senast ändrad:
Meistro sa:

Låna en och testa.

Jag kör en extrautrustad 26-tums HT och den är klart skönare än en konventionell cykel på gatsten (och kullersten, som vi också har en del av här). I snömodd är den överlägsen. (Jag är en envis jävel som inte tänker låta undermålig snöröjning hindra mig från att cykla till jobbet.) Jag har ingen aning om en FS skulle vara skönare, men jag känner inget behov av ytterligare dämpning.

Att bränna uppför trottoarkanter är väl aldrig någon bra idé, men nerför är inga problem. Trappor funkar för den vågade.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp