Fulmek - bättre punkaskydd?

Prästbol

Aktiv medlem
Är i behov av att förbättra punkaskyddet på ett par däck till min 33-åriga fulcross, beroende på att utbudet av bredare däck till 630 mm är minimalt.

Funderar på att klippa isär fälgband och kontaktlimma dem inuti däcken. Tror ni det funkar?

(Bifogar en bild från dagens rätt tuffa tur på Kilsbergens nya, fantastiska MTB-leder)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    131.4 KB · Besök: 19
En extra uppklippt slang utanpå slangen är ett sätt.

Sen vill jag minnas att jag sett särskilda band att klistra på insidan av däcket.

När jag punkade på hyr mtb´n på Samos så hade dom lagt in en tjock transparant plastremsa mellan slang och däck funkade bra tills en 5cm lång tagg gick igenom

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte bara fylla slangen med en skvätt
> tätningsgucka?

+1

Förebyggande eller på grund av många punkteringar?
Spontant säger jag tjockare slangar, tjockare fälgband samt en skvätt tätningsgucka.

Och ska det vara fult så har jag en gång silvertejpat insidan av ett däck efter en ordentlig punktering :)

ol__ skrev:
> Förebyggande eller på grund av många
> punkteringar?
> Spontant säger jag tjockare slangar, tjockare
> fälgband samt en skvätt tätningsgucka.
>
> Och ska det vara fult så har jag en gång
> silvertejpat insidan av ett däck efter en
> ordentlig punktering :)

Tack för tips!

Förebyggande. Jag har köpt de enda däck bredare än 32 mm som jag hittat, cheng shin spectra, 37x630. De är inte jättetunna, men jag vill ha rejälare grejer.

Silvertape har jag på en mtb och det funkar, men det känns väl klent i det här fallet.

Rattnalle skrev:
> Breda däck innebär inte per automatik bra
> punkteringsskydd.

Vill ha 37 mm bredd på däcken, men bättra på punkaskyddet, som jag inte riktigt litar på på de enda däck jag hittat.

När jag cyklade i Sydafrika i höstas så hade de locals jag hojade med en lång diskussion om olika punkapreventivmedel. Det verkade vara något nästan alla höll på med. Jag lyssnade högst halvhjärtat eftersom jag var mer bekymrad över att stöta ihop med en Cape Cobra eller en Baboon Spider, så jag minns inga detaljer. Men om du söker på: thehub.za så borde där finnas en del matnyttigt.

Tillbaka
Topp