Fultysk - ful hoj. Men prisvärd...

Mjo ja... men va blir frakten?

Tror att du kan hitta en hoj me likvärda delar för ungefär samma pris i sverige!

Specialized Stumpjumper 08 tåls väll att jämnföra?

Finns en på sportex i kungenskurva för 11000kr.

Samma pris. Sexigare gaffel =)

DirtMechanic: Lycka till att hitta ngt med (nya) Sid Tem, Formula RX, X9 och XT eller motsvarande spec i Sverige

Vad har Specialized som du pratar om för spec?

Shit, har dom sänkt DEN till 999 €. Jag får gratulera marcus_ec, som troligtvis hittat bästa fultysken hittills!

Dom här?

Wir lieben das Leben, die Liebe und die Lust
Wir glauben an den lieben Gott und ham noch immer Durst.
Da simmer dabei! Dat is prima! VIVA BAVARIA!

Klar chick-magnet! ;)

Young-women-in-dirndl-dresses-pose-with-beer-mugs-at-the-Oktoberfest-beer-festival.jpg

Lokalpatriotism funkar för mig:

312px-Aecht_schlenkerla_rauchbier.jpg

bavaria.jpg ht=482

Fast här vågade de inte köra med frakturstil:

bmw_bavaria-e3_73.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Lokalpatriotism funkar för mig:

Vet hut! Det är den läskigaste öl jag slutit mina läppar runt!

Var typ 430kr el. 480kr i frakt, kanske någon som beställt cykel nyligen från b-d som bättre kommer ihåg. Svårslagen pris/prestanda :)

Pigmachine skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lokalpatriotism funkar för mig:
>
>
> Vet hut! Det är den läskigaste öl jag slutit
> mina läppar runt!

Tss... håll dig till Hof du.

Oskar skrev:
-
> Tss... håll dig till Hof du.

Nää jag har blitt så indoktrinerad att jag bara dricker fottrampad belgisk öl, och rakar skinkorna!

Pigmachine skrev:
> Oskar skrev:
> -
> > Tss... håll dig till Hof du.
>
>
> Nää jag har blitt så indoktrinerad att jag bara
> dricker fottrampad belgisk öl, och rakar
> skinkorna!

Puh, det var skönt att höra!

Nu har jag inte köpt den, men det brukar alltid vara prat om Radon och deras hojar för nybörjare. Tycker den verkar sjukt prisvärd, kan ju köpa en egen ram och ta av resten.

marcus_ec skrev:
> Nu har jag inte köpt den, men det brukar alltid
> vara prat om Radon och deras hojar för
> nybörjare. Tycker den verkar sjukt prisvärd, kan
> ju köpa en egen ram och ta av resten.

Ja de är galet prisvärda, köp!

Den ramen såg ju rätt sweet ut. Jag gillar att de kör genomgående axel både fram och bak, hoppas det blir en trend 2010!

Den hade ingen rock shox men däremot en fin fox f... minns fan inte vilken modell.... men XT vxl. mavic rims. dock inga skivor...

skulle iaf säga att den va grymt prisvär iaf. bara be dom sätta ner den lite för att den inte har skivor på den så sätter dom iaf ner den till 10000!

Den har bra vikt också! Skulle säga 10kg inte mer.

Specen till Specializeden:

Vxl bak: X9
Fram : LX
Reglage X7
Fälgar: Mavic M317
Gaffel: Fox 9ORL
Bromsar: Avid SD-5R V.
Däck: Specialized Control Fast track LK
Vevparti: osäker... Shimano ihåligt vevparti... ingen aning vilken modell.
Samma med baknavet... Shimano men kan inte se vilken modell.
Ramen: Stumpjumper M5

Pris 10000Kr.

Mer prisvärd än fultysken... kanske inte...

Den e från 08 gissar jag på.
Jo ja vet att de e sjukt att bromsarna inte e skivor. men den kostar 11 o därav kan man pruta den iaf till 10 =)

Jobbar nämligen där =) Men slutar den 3jan.

DirtMechanic skrev:
> Fel med att ligga med gubbar?

Acquired taste.

DirtMechanic skrev:
> Den e från 08 gissar jag på.
> Jo ja vet att de e sjukt att bromsarna inte e
> skivor. men den kostar 11 o därav kan man pruta
> den iaf till 10 =)
>
> Jobbar nämligen där =) Men slutar den 3jan.

Inte för och vara dum eller nått men det känns lite snurrigt med dina inlägg, du jobbar som mek men har ingen aning om komponenter på en cykel som du erbjuder från ditt jobb .
Sen säger du här om dagen att du har blitt varslat på ditt jobb och skal sluta där i dag(som är en söndag) som sagt känns lite snurrigt sen har vi din stora dröm inget fel i den iof , den har ju många men känns lite svårt och få igenom bara sådär med enbart en dröm som fundament...

Kan man fråga hur gammal du är ???

//svein

Ja ja slutar idag... Dom kommer säkert ringa in mig igen för dom har ingen stand in... Fuckt!

Varför ja inte vet vilka komponenter de e är för att ja helt enkelt inte kan hitta modellen. Och ja e inte så inbiten att ja kan se med blotta ögat vilken modell de är. Vevarna ser relativt lika dana ut. Kan säkert söka upp specen på den men ja har bara inte gjort det.

Varför ja vill försöka sälja en hoj från mitt jobb är inte för att gynna jobbet! Absolut inte, mer tänkt som ett tips. Dom flesta vet inte att sportex med i vanliga fall biltema standard har hel carbon cyklar med ultegra genomgående som komponenter... tex.

Min "Dröm" som du uttrycker dig är mer ett projekt som ja knappast ska utföra själv, och vi har inte heller planera att slå omkull de nästa vecka.

Förstår att ja kan låta lite hattig med både frågor o tips.
Ja är inget proffs och ja har inte heller utgått som de, vill mest bara lära mig o därav värvas frågor med svar från mig. Vet inte vem du är men ja anntar att du inte e pro på allt va cyklar heter heller... Om du är så bra för dig! Kanske ja har någon att lära mig utav.

Jag är 22 nu i januari. Vad det nu har med saken att göra.

// John

FRAME M5 alloy hardtail, fully manipulated DT, TT, SS, CS, ST w/ shared tube Mono-stay seatstays, new larger diameter/stiffer ORE DT/TT, disc mount, replaceable derailleur hanger

REAR SHOCK N/A

FORK Fox F90 RL, 90mm travel, air spring, rebound/compression adjust w/ lock out, alloy steerer

HEADSET 1 1/8" threadless, alloy cups w/ 10mm insertion, sealed cartridge bearing

STEM Specialized adjustable rise, 31.8mm clamp, 3D forged w/CNC finish

HANDLEBARS Specialized XC flat 31.8mm bar, 2014 butted alloy, 6 degree backsweep, 600mm wide

TAPE/GRIPS Specialized thin lock on grip, dual density

FRONT BRAKE Avid SD-5R, cantilevers, cartridge pads, lightweight compressionless housing

REAR BRAKE Avid SD-5R, cantilevers, cartridge pads, lightweight compressionless housing

BRAKE LEVERS Avid FR-5

FRONT DERAILLEUR Shimano M581 LX, 34.9mm clamp, bottom swing, dual pull

REAR DERAILLEUR SRAM X-9, 9-speed, mid cage

SHIFT LEVERS SRAM X-7, aluminum 9-speed trigger

CASSETTE FREEWHEEL Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t

CHAIN SRAM PC-971 w/ Power Link

CRANKSET Shimano A/A/S 2pc custom

CHAINRINGS 22S/32A/44A, 4 bolt 104/64mm

BOTTOM BRACKET Shimano M542, 2pc custom for Specialized

PEDALS Crank Brothers Smarty custom for Specialized

RIMS Mavic X317, 26", black w/ eyelets, 28/32h

FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, 28h CNC flange and disc mount, sealed cartridge bearing, 9mm DT RWS alloy QR

REAR HUB Shimano custom M525SL hub for Specialized, 32h, alloy QR

SPOKES DT Swiss 1.8mm stainless, alloy nipples

FRONT TIRE Specialized Fast Trak Control LK, 26x2.0", 60TPI, tubeless ready aramid bead, dual compound

REAR TIRE Specialized Fast Trak Control LK, 26x2.0", 60TPI, tubeless ready aramid bead, dual compound

TUBES Specialized Ultralite, .6mm, presta

SADDLE Specialized XC MTB, hollow Cr-Mo rails, SL foam

SEAT POST 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9 x 350/400mm

SEAT BINDER Alloy single bolt, 34.9mm clamp ID

Utförligt till dig Mr Hyde

Bilagor

• Stumpjumper.jpg
    Stumpjumper.jpg
    57.4 KB · Besök: 23
Det var ju bara bakväxeln som var x9, reglagen är x7 och framväxel är m500 ngt, det är väl i nivå med deore?
Vevarna känns också som ombrandade deore, likadant baknavet. Ej att jämföra med XT rakt igenom som tysken har.

Styre, styrstam och sadelstolpe är Specializeds egna, nog inget fel på det, men knappast jämförbart med Syntace.

Ramen tror jag inte det är så jättestor skillnad på, det är ju inte hemligt nuförtiden hur man gör en rimligt lätt och bra alu-ram.

Gaffeln är väl ungefär jämförbar med en SID, iaf mellan tummen och pekfingret.

Sen lägger man totalt utdaterade bromsar på det.

Men andra ord tycker jag man får betala väldigt mycket för Specialized-loggan och "inköpt i Sverige"

Har en liten fråga, håller ju på att kolla på en cykel och har kollat en del på Bavaria:an som ni diskuterar här och har en liten fråga ifall det är jättemycket som skiljer på den och http://www.bike-discount.de/shop/k95/a16182/zr-team-70-sram-schwarz-2010.html?lg=en ?

Hade varit riktigt snällt ifall ni hade kunnat visa på för/nackdelar med bägge cyklarna.
Skall mest användas till stigcykling och kanske en tävling eller två under året.

roding: Nej, det är inte mycket som skiljer mellan cyklarna, de flesta komponenter är identiska. Den största skillnaden är framgaffeln till Bavarians fördel. En SID Team mot Reba SL. Tittar man t ex på Merlincycles (där jag precis letade gaffelpriser i en annan tråd) så sklijer det drygt 1000 kronor mellan dessa gafflar.

Sedan är bromsarna olika, där kan jag inte säga vad som är bäst; Avid mot Formula. Lite tycke och smak kanske. Vilka är lättast att hitta nya bromsbelägg till? Vilka belägg är billigast?

I övrigt är det cockpitpyntet som är olika: sadel, -stolpe och styrstam samt styre. Saker som man ofta vill/behöver byta och inget som ska avgöra köpet, tycker jag.

Slutligen är Bavarian specad till 200 gram lättare, vilket gaffeln i sig kan utgöra misstänker jag.

Ja, jag missade ramen! Den är väl mer "race" Bavarian, som namnet antyder. Jag gissar att mycket av tänket med cyklarna finns att läsa i texten innan specarna men jag kan inte många ord tyska...

Hobby mot race och 0 € i prisskillnad...

Verkar som om jag kommer att kunna få fram lite stålar så att jag kan beställa denna!
Men eftersom jag aldrig handlar från dom så undrar jag ju självklart lite saker..
170 lång, S som storlek borde passa bra?
Hur mkt tar dom i frakt?
Kan man få dom att sätta på andra pedaler på cykeln direkt?
Kommer den färdigmonterad?
Hur lång tid brukar det ta att få cykeln efter man lagt beställningen?

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp