Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

När jag tar mig till Edsåsdalen om vintrarna är det med glädje jag slantar spåravgift. Närmast laserritade spår bland fjällbjörkar levereras. Avgiften är ödmjukt lågt satt sett till leveransen.

Att Funäsdalen tar ut avgift av en grupp besökare av två, när båda sliter och stör i samma omfattning, är stötande. Det är de som nyttjar området (markägarens) för njugga affärssyften. Att kabla den vidare till just cyklisterna är fel. Åk någon annanstans.

Om ledavgiften gällde alla, inte förbjöd cykling på vissa ställen och stod uttryckligen vara för underhåll hade jag nog kanske betalat.
Större chans att jag vill betala om sån skylt uttryckligen skriver frivillig betalning för underhåll för alla.

Frågan är väl vad konsekvenserna av att inte betala blir? Har någon rätt att bötfälla/kontrollavgifta ?

Frågan är väl vad konsekvenserna av att inte betala blir? Har någon rätt att bötfälla/kontrollavgifta ?

Nope, som jag skrev tidigare, dom har inte rätt att ta betalt där allemansrätten gäller & på vägar och stigar. Inte rätt att stoppa dig eller att se id. Det är egentligen ett gäng gangstrar som försöker bluffa folk att betala.

Ingen har rätt att sätta upp egna "Cykling förbjuden" - skyltar.

Edit: Som vilket annat naturområde som helst, med gamla stigar & vägar i naturen. Och tänk då om någon kommer fram och försöker stoppa dig, kräva id, eller vill att du ska betala några hundra till deras firma ??

Senast ändrad:
Skidspår har prövats rättsligt och det håller som anläggning. Likaså lär det inte vara något snack i helt anlagda bikeparks likt Isaberg eller Åre Björnen. Men som sagt var, att sätta upp lite skyltar på befintligt stig- och vägnät och trycka upp en karta, det är mer tveksamt om det kan klassas som att man har en anläggning.

Tror säkert att det går att ta strid mot Funäsfjällen om man håller sig på de gamla och etablerade lederna. Har stigen funnits sen innan verksamheten upprättades lär det vara svårt för ledbolaget att hävda deras nödvändighet i sammanhanget.

Men enklast är ju bara att skita i Funäsfjällen på sommarhalvåret.

Men enklast är ju bara att skita i Funäsfjällen på sommarhalvåret.

Menar du att man kan cykla där, utan att betala, på andra halvåret?

Det fanns en diskussion i en annan tråd av någon som hade ett jobbmöte i Åre en vecka innan öppning av Björnen. Då sade websidan "stigarna stängt". Jag tycker det är ok att tar betalt för anläggningen och underhåll av stiger, även om nån skrev där att Björnen också delvis går på befintliga stigar. Men att avstånga stigarna för 2/3 delen av året är inte ok, tycker jag. Då inskränker man cyklingen, framförallt för de som bor nära.

Nä, jag menar att längdskidåkningen i Funäsfjällen håller extremt hög klass oc här värd att betala för. Dock lite besviken över Sunmaid-spåret som drabbats av gnälliga fastighetsägare och därmed dåligt underhåll som följd.

Det fanns en diskussion i en annan tråd av någon som hade ett jobbmöte i Åre en vecka innan öppning av Björnen. Då sade websidan "stigarna stängt". Jag tycker det är ok att tar betalt för anläggningen och underhåll av stiger, även om nån skrev där att Björnen också delvis går på befintliga stigar. Men att avstånga stigarna för 2/3 delen av året är inte ok, tycker jag. Då inskränker man cyklingen, framförallt för de som bor nära.
Väldigt liten del av björnen som inte är grävt, problemet uppstår väl när dom arbetar och kör med maskiner innan öppning. Kommer det någon kränkt mtbare och frontar med en grävmaskin blir det säkert ett jäkla gnäll...

Ingen skillnad mot järvsö skulle jag säga. Överlag är det väl dock aldrig något problem att cykla i Åre när det är stängt, dom skottar ju till och med några stigar på vintern. Men sitter skyltarna där är det ju ditt eget ansvar om något händer.

Senast ändrad:
Väldigt liten del av björnen som inte är grävt, problemet uppstår väl när dom arbetar och kör med maskiner innan öppning. Kommer det någon kränkt mtbare och frontar med en grävmaskin blir det säkert ett jäkla gnäll...

Ingen skillnad mot järvsö skulle jag säga. Överlag är det väl dock aldrig något problem att cykla i Åre när det är stängt, dom skottar ju till och med några stigar på vintern. Men sitter skyltarna där är det ju ditt eget ansvar om något händer.

Det låter bra! Den som frågade vågade inte köra i Björnen en vecka innan öppning.

Med Järvsö menar du MTB-leder och inte bikepark? Jag har inte provat dessa för att de verkade för slätt för oss.

Det låter bra! Den som frågade vågade inte köra i Björnen en vecka innan öppning.

Med Järvsö menar du MTB-leder och inte bikepark? Jag har inte provat dessa för att de verkade för slätt för oss.
Näe, jag menade att det inte är tillåtet att köra i parken annat än när liften är öppen. Ser man till andelen anlagd stig i björnen vs järvsös park så är det nog snarlikt, även om björnen är enklare. Det hör ju inte till poängen.

Accepterar man reglerna i järvsö bör det inte vara annorlunda i björnen.

Men då är det ju stängt pga pågående arbete eller att stigarna är för mjuka och förstörs om du cyklar på dom. Det är inte samma sak som att ta ett varv efter stängning!

Är på plats i Bruksvallarna efter varit i Sälen en vecka. Rörbäcksnäs cyklades och swischade mer än gärna till dem. Nu visar det sig att Funäsdalen tar 150:- per dag för att cykla på ”deras” leder. Hade ett minne av att förra året så låg ett ledpass på 70:-/dag och det stämde. Betalde förra året för två dagar men i år så får de inga pengar. En mindre kostnad tror jag många ”turister” kan tänka sig att betala.

När man höjer över 100% så kan man inte låta bli att fundera på vad man får extra jämfört med förra sommaren?? Inget är min slutsats.

Fint väder är det iallafall ☀️🚴‍♂️☀️

Är på plats i Bruksvallarna efter varit i Sälen en vecka. Rörbäcksnäs cyklades och swischade mer än gärna till dem. Nu visar det sig att Funäsdalen tar 150:- per dag för att cykla på ”deras” leder. Hade ett minne av att förra året så låg ett ledpass på 70:-/dag och det stämde. Betalde förra året för två dagar men i år så får de inga pengar. En mindre kostnad tror jag många ”turister” kan tänka sig att betala.

När man höjer över 100% så kan man inte låta bli att fundera på vad man får extra jämfört med förra sommaren?? Inget är min slutsats.

Fint väder är det iallafall ☀️🚴‍♂️☀️

Vid en snabb koll tidigare i dag, var den enda tydliga förändringen på spårkartan att spår 535 har kortats ner. Jag kan se några rimliga förklaringar till det. Den ledde ner till stora vägen och gick tillbaka på den (inte så kul). Alternativt så fick man vända och cykla tillbaka samma väg (så gör jag på den) , och då fick man en fostrade klättring, som ju också var en kul utförslöpa.

Parkeringen på Funäsfjället var iaf gratis, och gott om plats fanns det också!

1752596904538.webp

Vid en snabb koll tidigare i dag, var den enda tydliga förändringen på spårkartan att spår 535 har kortats ner. Jag kan se några rimliga förklaringar till det. Den ledde ner till stora vägen och gick tillbaka på den (inte så kul). Alternativt så fick man vända och cykla tillbaka samma väg (så gör jag på den) , och då fick man en fostrade klättring, som ju också var en kul utförslöpa.

Säsongskort kostar 1100. Har gjort så åtminstone sedan 2023.

Jag har inga problem att betala när jag spenderar en långhelg på destination men säsongskort är lite bananas

Hela allemansrätten bygger på att det inte blir skador av nyttjandet av denna rättighet vilket i sin tur bygger på att Sverige har mycket natur och att slitagetrycket är lågt utslaget på antalet nyttjare.

Är det någon som har förslag på hur man löser problemet med slitagetryck utanför anläggningar?

Hela allemansrätten bygger på att det inte blir skador av nyttjandet av denna rättighet vilket i sin tur bygger på att Sverige har mycket natur och att slitagetrycket är lågt utslaget på antalet nyttjare.

Är det någon som har förslag på hur man löser problemet med slitagetryck utanför anläggningar?
Det är väl redan ett rätt litet problem med cyklister? I funäs är det ju snarare samer som gnäller som tokar att renar störs osv men ingen nämner problemet att renarna är många fler nu än för 20 år sedan samt att de dras ner mot bebyggelsen.

Under pandemin var det ett problem då varje idiot var ut i svenska natur med lösa hundar osv men det är först och främst inte ett cykelproblem och det är inte ett problem längre

Har tyvärr fått intrycket att Funäsfjällen är gnidiga, alltid vill höja priser, är halvt fientligt inställda och bara vill ha pengar.
Det är för jävligt att ett gäng gangsters kan få hålla på och bluffa folk att betala för saker som egentligen är gratis.

Men skidåkningen i Hamra osv kan vara riktigt bra vid rätt förhållanden.

Ja. Det är enkelt. Skriv ut att det blir slitage pga ögat besökstryck som många parkeringar gör. Frivilligt att swisha så att lederna hålls efter! då swishar man!
Om man skriver ledavgift på stigar som funnits där i 100år och som jag enligt allemansrätten har rätt att befinna mig på så blir jag sur och inte fan kommer jag swisha då!

Det är väl redan ett rätt litet problem med cyklister? I funäs är det ju snarare samer som gnäller som tokar att renar störs osv men ingen nämner problemet att renarna är många fler nu än för 20 år sedan samt att de dras ner mot bebyggelsen.

Under pandemin var det ett problem då varje idiot var ut i svenska natur med lösa hundar osv men det är först och främst inte ett cykelproblem och det är inte ett problem längre

Så marken skadas inte och renarna störs inte när samerna åker runt på enduro-motorcyklar uppe fjället i funäsdalen .

Och dom klagar på att mtb-cyklister sliter på marken uppe på fjället , snacka om dubbelmoral.

Bilagor

• Screenshot_20250717_153258_Chrome.webp
    Screenshot_20250717_153258_Chrome.webp
    110 KB · Besök: 182
Så marken skadas inte och renarna störs inte när samerna åker runt på enduro-motorcyklar uppe fjället i funäsdalen .

Och dom klagar på att mtb-cyklister sliter på marken uppe på fjället , snacka om dubbelmoral.
Jag har ganska stor skillnad i förståelse för en person som bor och arbetar på en plats och får problem med överturism respektive en storstadsbo som kommer till landet på semester och gnäller på lokalbefolkningen.

Jag har ganska stor skillnad i förståelse för en person som bor och arbetar på en plats och får problem med överturism respektive en storstadsbo som kommer till landet på semester och gnäller på lokalbefolkningen.
Alla har ett ansvar, inte bara turisterna utan även samerna . Även fast vi inte bor där permanent så har våra åsikter fortfarande ett värde i den större diskussionen.

Det dom gör genom att börja ta betalt för att vistas på vissa områden hotar allemansrätten där olika grupper börjar "äga" eller kontrollera tillgången till naturen för andra personer.

Då kommer vi snart få liknade dom har i USA.

Alla har ett ansvar, inte bara turisterna utan även samerna . Även fast vi inte bor där permanent så har våra åsikter fortfarande ett värde i den större diskussionen.

Det dom gör genom att börja ta betalt för att vistas på vissa områden hotar allemansrätten där olika grupper börjar "äga" eller kontrollera tillgången till naturen för andra personer.

Då kommer vi snart få liknade dom har i USA.
Jag vände mig inte mot allemansrätten, bara mot din argumentation om något annat än allemansrätten.

Och jag är ganska säker på att det inte är samebyn som tar in ledavgift.

Löses ju enkelt med särskrivning på skylten:

-Cykel, led.

Om det skulle vara ett stort problem just där. Men annars tar ju inte allemansrätten hänsyn till ”Guldtur” eller ej. Läste först Guidetur och det hade ju varit etter värre….

Har tomtägaren vara gårdsplan passeras av leden bara gett tillstånd för vandring så är det ju så. Dest.bolaget har ju då två val, ingen led alls eller bara en led för vandring.

Har tomtägaren vara gårdsplan passeras av leden bara gett tillstånd för vandring så är det ju så. Dest.bolaget har ju då två val, ingen led alls eller bara en led för vandring.

Ja, om det är inom hemfridszon, dvs så nära ett boningshus att det stör. Annars gäller allemansrätten.

Vad gäller MARKERAD led så måste den som sätter upp en markerad led ha tillstånd från markägaren. Markägaren kan säga att markerad led för vandring är ok, men ej markerad led för cykling.

Oavsett vad leden är markerad för är det i grund och botten allemansrätten som gäller, inklusive regler för hemfridszon.
Det är enbart kommun och länsstyrelse som får ta beslut om, och sätta upp skylt som begränsar tillträde enligt allemansrätten.

För några år sedan skickade jag frågor till ledbolaget, kommunen och länsstyrelsen om skylt, uppsatt av ledbolaget, som begränsade allemansrätten på liknande sätt som @Skogling s bild. Svaren från alla tre var goddag yxskaft. Man kanske måste lämna en formell anmälan för att de inte ska kunna ducka...

Typexempel på idiotiskt beteende av ledbolaget. Genom att markera upp en led på detta sätt så skapar det ju hinder för de som önskar röra sig med stöd av allemansrätten. Hade inte ledbolaget markerat leden hade det ju inte varit ett problem.

Ska de ta betalt för att leda ut cyklister på vägar där de gjort sig ovänner med boende så att cyklisterna inte ens får cykla på lederna de betalar för?

Problemet ligger väl i att markägarna är trötta på slitaget runt anläggningen, de som äger anläggningen får då ta ansvar över lederna men det kostar att underhålla dom, därför kräver dom betalt av utövarna som är orsaken till slitaget.

Att tänka "jag är inte en del av problemet och därför betalar jag inte" är en rejäl tankevurpa då det är det kollektiva slitaget som gör skillnad, och det är man en del av varken man vill eller ej.

Typexempel på idiotiskt beteende av ledbolaget. Genom att markera upp en led på detta sätt så skapar det ju hinder för de som önskar röra sig med stöd av allemansrätten. Hade inte ledbolaget markerat leden hade det ju inte varit ett problem.

Ska de ta betalt för att leda ut cyklister på vägar där de gjort sig ovänner med boende så att cyklisterna inte ens får cykla på lederna de betalar för?

Nu verkar den här leden vara en vandringsled och inte en cykelled.

Men jag håller med att det är ledbolaget som skapar problem, och samtidigt tar betalt för det.

Jag ser massor av elcross i mitt flöde. Ser skitkul ut och fritt fram nu när man inte behöver värna om allemansrättet längre.

Ser dem dessutom i verkligheten på kallhyggena framför allt och kan konstatera att intresse och respekt saknas från både allmänheten, "eventbolag" och markägare. Jag är inte hoppfull att det finns nåt kvar om en generation. Det ligger nog inte i tiden.

Man kan ju se det som att Allemansrätten alltid gäller som vanligt. Där den gäller behöver man inte betala. Sen är det frivilligt att bry sig om ledmarkeringar och påhittade förbud.

därför kräver dom betalt av utövarna som är orsaken till slitaget.
Fast om inte destinationsbolaget hade tjänat pengar på att få besökare hade de inte marknadsfört cykling så hårt och då hade inte slitage varit ett problem.

I Nynäshamn har kommunen av oklara anledningar fått för sig att man måste marknadsföra sig som en skön turistort. Man har då kommit på att naturreservatet Ören på södra Torö är ett unikt och fantastiskt objekt att marknadsföra. Och det är fantastiskt. Fast vägarna är knappast kommunala, parkeringarna är för få osv. Så de boende får lida för att kommunen pressar på med marknadsföring. De kanske kan ta en bom-avgift?

Yes, här har vi ett turistföretag som har en officiel site med info odyl. Websidor som nästan alla besöker för info och bokningar när dom vill åka till området.

Men dom försöker avtala bort allemansrätten, något dom inte har rätt till. Dom försöker också bluffa och lura folk att betala avgifter för att vistas i naturen, något som dom självklart inte har rätt till. Gangsterfasoner och lurendrejare och bedragare, finns det något snällare ord ?

Tillbaka
Topp