Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Lite på temat, i alla fall när det kommer till Allemansrätten:
Lite lustigt i tisdags, då fick jag plocka bort en ”Privat”-skylt som någon satt upp på en fastighet som jag äger. Får väl se om det kommer upp en ny.

Lite lustigt i tisdags, då fick jag plocka bort en ”Privat”-skylt som någon satt upp på en fastighet som jag äger. Får väl se om det kommer upp en ny.

Ett otyg såklart. Det leder ju till att man förlorar respekten för olika skyltar om man inte kan lita på att dom är giltiga.

Varför ska jag bry mig om en skylt, om den lika gärna kan vara uppsatt av en arg gubbe eller gumma som bor bredvid ? Eller av ett elakt turistföretag.

Det är väl bara att strunta i alla skyltar i fortsättningen och bara respektera Allemansrätten ! :cool: Så läs på om Allemansrätten, och följ bara den !

Edit. Ingen har rätt att upphäva allemansrätten. Utom i naturreservat, och kommunala bestämmelser. Viktigt att försvara den !!

Senast ändrad:
Jag tror Allemansrätten är under press, från två håll. Båda med starka individualistiska förtecken.
1. Från markägare och andra som försöker begränsa med bommar och skyltar.
2. Självsvåldiga individer och näringsidkare som hela tiden överträder möjligheterna och åsidosätter skyldigheter.

Tyvärr göder de båda riktningarna varandra. Ökar överträdelserna så blir markägarna njugga. Kommer det upp okynnes-skyltar slutar folk bry sig om dem.

Att Funäsdalen försöker slå mynt av slitaget på stigarna är cyniskt. Åk inte dit.

Jag är som bekant en smula undrande om dessa cykelbutiker runt Hellas och Erstavik, som organiserar kundevent på kommunala och privata marker. Jag antar att de har avtal…

Allemansrätten bygger på urgamla sedvänjor om fri passage för människor och transporter över varandras ägor. En tanke om något större gemensamt. De tankarna är tyvärr inte på modet längre. Pressen på Allemansrätten är ett tecken i tiden.

Jag tror Allemansrätten är under press, från två håll. Båda med starka individualistiska förtecken.
1. Från markägare och andra som försöker begränsa med bommar och skyltar.
2. Självsvåldiga individer och näringsidkare som hela tiden överträder möjligheterna och åsidosätter skyldigheter.

Tyvärr göder de båda riktningarna varandra. Ökar överträdelserna så blir markägarna njugga. Kommer det upp okynnes-skyltar slutar folk bry sig om dem.

Att Funäsdalen försöker slå mynt av slitaget på stigarna är cyniskt. Åk inte dit.

Jag är som bekant en smula undrande om dessa cykelbutiker runt Hellas och Erstavik, som organiserar kundevent på kommunala och privata marker. Jag antar att de har avtal…

Allemansrätten bygger på urgamla sedvänjor om fri passage för människor och transporter över varandras ägor. En tanke om något större gemensamt. De tankarna är tyvärr inte på modet längre. Pressen på Allemansrätten är ett tecken i tiden.
Dock så har ju denna fri passage av människor och transporter över varandras ägor numer ersatts av nåt helt annat, nämligen att naturen används som en slags arena för diverse aktiviteter. Med ett helt annat slitage som följd, så det är ju inte så underligt att drabbade markägare reagerar.

Dock så har ju denna fri passage av människor och transporter över varandras ägor numer ersatts av nåt helt annat, nämligen att naturen används som en slags arena för diverse aktiviteter. Med ett helt annat slitage som följd, så det är ju inte så underligt att drabbade markägare reagerar.
Det har det väl alltid varit?
Enligt wikipedia:

Med den andra lagstiftade semesterveckan[14] önskade man från myndigheternas sida ta fram åtgärder som kunde underlätta för tätorternas befolkning att komma ut i naturen.

Tjena!

Wow! Det här låter intressant. Har du någon aning om varför?

Jo det är det!
Kör en fyrhjuling eller bil av en väg gör det typ lika mkt skada som 10 000 cyklister. Vi bygger hus, vägar och annat och förstör natur, varför spelar en stig någon roll alls! En stig är liksom oftast på en tusendels promille av markområdet!

Jo det är det!
Kör en fyrhjuling eller bil av en väg gör det typ lika mkt skada som 10 000 cyklister. Vi bygger hus, vägar och annat och förstör natur, varför spelar en stig någon roll alls! En stig är liksom oftast på en tusendels promille av markområdet!
Nu blandar du ihop äganderätt och allemansrätt. Två helt olika saker.

Nu blandar du ihop äganderätt och allemansrätt. Två helt olika saker.
Enligt mig blandar jag inte ihop det, natur som natur. Sen att det rättsligt är olika saker är en annan sak.
Håller dock med om att det blir en helt annan sak när ett vinstdrivande företag använder sig av allemansrätten för sin verksamhet. Men var går gränsen? om du blir guidad ska företaget betala/har markägares tillstånd men om du hyr cykel/vandringsskor har man rätt till allemansrätten? är väl typ i de dragen det fungerar på många platser redan även om det på andra platser inte alls fungerar så.

Enligt mig blandar jag inte ihop det, natur som natur. Sen att det rättsligt är olika saker är en annan sak.
Håller dock med om att det blir en helt annan sak när ett vinstdrivande företag använder sig av allemansrätten för sin verksamhet. Men var går gränsen? om du blir guidad ska företaget betala/har markägares tillstånd men om du hyr cykel/vandringsskor har man rätt till allemansrätten? är väl typ i de dragen det fungerar på många platser redan även om det på andra platser inte alls fungerar så.

Exakt! Men på platser där man gör t.ex. reklam för utelivet eller har ett högt besöksantal blir det ökat slitage oavsett om det tas hänsyn eller inte.
Min poäng är ändå att slitaget är så litet i 99% av fallen att det borde vara en ickefråga. Är det ett problem förstärker man leden där men då måste ju något ta ansvar och är väl där problemet ligger. När det är många aktörer tas sällan något ansvar tyvärr. I Jämtland t.ex. är det 2 personer som jobbar med lederna från Länsstyrelsen (eller var det iaf), dessa sköter även skyddsjakt. Hade förmodligen behövts 6+ personer för arbetet de ska göra. Vissa leder förstärks av privatpersoner som bor nära, ibland via Åre Bergscyklister. Har inte koll på om företagen hjälper till utöver Fjällmaraton men de skapar och förstör 99ggr mer än vad de förstärker.
Så här i Jämtland försöker Länsstyrelsen förbjuda cykling överallt trots att det förmodligen är över 95% vandrare och löpare, gissar själv på 99%, som är besökare och gör slitaget. Ne vi cyklister här är inte alls bittra ;)

Exakt! Men på platser där man gör t.ex. reklam för utelivet eller har ett högt besöksantal blir det ökat slitage oavsett om det tas hänsyn eller inte.
Min poäng är ändå att slitaget är så litet i 99% av fallen att det borde vara en ickefråga. Är det ett problem förstärker man leden där men då måste ju något ta ansvar och är väl där problemet ligger. När det är många aktörer tas sällan något ansvar tyvärr. I Jämtland t.ex. är det 2 personer som jobbar med lederna från Länsstyrelsen (eller var det iaf), dessa sköter även skyddsjakt. Hade förmodligen behövts 6+ personer för arbetet de ska göra. Vissa leder förstärks av privatpersoner som bor nära, ibland via Åre Bergscyklister. Har inte koll på om företagen hjälper till utöver Fjällmaraton men de skapar och förstör 99ggr mer än vad de förstärker.
Så här i Jämtland försöker Länsstyrelsen förbjuda cykling överallt trots att det förmodligen är över 95% vandrare och löpare, gissar själv på 99%, som är besökare och gör slitaget. Ne vi cyklister här är inte alls bittra ;)
Om arrangemanget ger ett slitage som man kan koppla ihop med arrangemanget, då känns det inte som man följer Allemansrätten.
Som arrangör känns det som man tar större risk med MTB i terräng där man kan se ett slitage i blöt terräng jämfört med t.ex. att arrangera ett gravellopp på grusväg med samma antal deltagare.
Vet inte om jag skulle arrangera ett lopp i terräng med att bara stödja mig mot Allemansrätten.

Om arrangemanget ger ett slitage som man kan koppla ihop med arrangemanget, då känns det inte som man följer Allemansrätten.
Som arrangör känns det som man tar större risk med MTB i terräng där man kan se ett slitage i blöt terräng jämfört med t.ex. att arrangera ett gravellopp på grusväg med samma antal deltagare.
Vet inte om jag skulle arrangera ett lopp i terräng med att bara stödja mig mot Allemansrätten.
Nu var det väl inte lopp diskussionen gällde riktigt men häromkring ansöker de till Länsstyrelsen för tillstånd och då även markägare antar jag. Får ibland avslag. Hört att Fjällmaraton betalar både samebyn och markägare.

Nu var det väl inte lopp diskussionen gällde riktigt men häromkring ansöker de till Länsstyrelsen för tillstånd och då även markägare antar jag. Får ibland avslag. Hört att Fjällmaraton betalar både samebyn och markägare.
Onsdagscykling med cykelklubben kan säkerligen räknas som en organiserad aktivitet.

Ja, den används för att ge fria friluftslivet tillgång till naturen. Slitaget, jämfört kalhyggen, nya fastigheter och vägar är helt försumbart. Bortsett känsliga fjällmiljöer är det ett svagt argument.

Du menar byggnader snarare än fastigheter, eller hur?

Så länge man inte totalt överger tanken på någon slags äganderätt finns det också en skillnad på att göra något på ägd mark kontra att göra något på mark man inte äger, i synnerhet om det sker utan markägarens tillåtelse.

Så länge man inte totalt överger tanken på någon slags äganderätt finns det också en skillnad på att göra något på ägd mark kontra att göra något på mark man inte äger, i synnerhet om det sker utan markägarens tillåtelse.
Det beror (iaf i mina ögon) på vad något i "göra något" är. Ta ett andetag? Gå fem steg? Gå 1000 steg?

Jag menar förstås något som ger märkbar påverkan.
Rimligt. Men iaf jag får känslan av att vissa som argumenterar starkt för markägarens rätt har väldigt låga om ens några trösklar för vad de anser vara "märkbar påverkan". Det riskerar stänga naturen för sådant den inte (i mina ögon) ska stängas för, och som historiskt varit en självklarhet.

Naturligtvis finns det de som försöker trumfa bort allemansrätten med rena svepskäl. På andra sidan spektrumet finns det de som anser att ägaren väsentligen inte ska ha rätt att göra någonting på sin fastighet, t.ex. bedriva någon form av skogsbruk. Mitt inlägg var primärt skrivet i relation till den senare gruppen.

Precis, att blanda in vad markägaren själv gör i diskussioner om allemansrätten blir bara löjligt. Två helt olika saker.

Jo, legalt men ska de gråta ut i pressen ska de nog komma på nåt bättre än att rötterna tål traktor men inte cykel.

Senast ändrad:
Vill själv röja fram en cykelstig för MTB/Gravel genom en fastighet för att göra den sträckan något mer skoj än vad den är nu. Då vill jag dock inte ha folk som tar sig fram till fots där. Får skylta med gångförbud - påbjuden cykelväg.
Spännande att se om folk till fots respekterar skyltningens sådana fall.

Vill själv röja fram en cykelstig för MTB/Gravel genom en fastighet för att göra den sträckan något mer skoj än vad den är nu. Då vill jag dock inte ha folk som tar sig fram till fots där. Får skylta med gångförbud - påbjuden cykelväg.
Spännande att se om folk till fots respekterar skyltningens sådana fall.

HeHe, är du dum i huvudet eller skämtar ? Om allemansrätten gäller (dvs en bit bort från hus), så får alla färdas där.

Senast ändrad:
HeHe, är du dum i huvudet eller skämtar ? Om allemansrätten gäller så får alla färdas där.
Det får du lista ut själv.

Det omvända sker på flera ställen. Finns en stig i södra delen av byn där jag bor som några eldsjälar märkt upp som vandringsled. Bor en kvinna i närheten av den stigen (hon äger inte fastigheten som stiger går på) och hon brukar skrika ”det här faktiskt en vandringsled!” när man kommer och cyklar där. Fastigheten som stigen går på ägs av en kompis till mig och han har ingenting mot att man cyklar där.

I norra delen av en grannby är det ett snarlikt scenario, en person som bor i närheten av en stig och den personen lägger ut hinder för cyklister. Det har till och med placerats en skylt där att man bör kliva av cykeln förbi den platsen.
Samma där, det är inte den som klagar som äger fastigheten som stigen går på.

Fortsätter man ner förbi det stället sitter det flera skyltar med en text i stil med ”Det här är en vandringsled och man bör inte cykla här”. Ofta man cyklar förbi folk där som ropar ”Man skall inte cykla här.”.
IMG_0584.webp

Vad händer om man gör det omvända?

Senast ändrad:
En sorglig utveckling. Sura och gnälliga människor överallt. Som försöker hitta på egna regler och sätta upp egna skyltar.

Man kan ju förstå det på populära turistställen osv, att locals blir sura av alla husbilar.

Men är man en vandrare och cyklist är det bra att ha koll på allemansrätten, och sen skita fullständigt i alla som gnäller !!

Oftast är det ju inflyttat folk från storstan som beter sig så där, inte ”ursprungsbefolkningen”.

What What. Paragraf 22 punkt B. Cykling på strandstigen. Om Allemansrätten gäller där, dvs en bit från bostadshus, så kan Styrelsen och Mötet dra åt h-e !!

Det får du lista ut själv.

Det omvända sker på flera ställen. Finns en stig i södra delen av byn där jag bor som några eldsjälar märkt upp som vandringsled. Bor en kvinna i närheten av den stigen (hon äger inte fastigheten som stiger går på) och hon brukar skrika ”det här faktiskt en vandringsled!” när man kommer och cyklar där. Fastigheten som stigen går på ägs av en kompis till mig och han har ingenting mot att man cyklar där.

I norra delen av en grannby är det ett snarlikt scenario, en person som bor i närheten av en stig och den personen lägger ut hinder för cyklister. Det har till och med placerats en skylt där att man bör kliva av cykeln förbi den platsen.
Samma där, det är inte den som klagar som äger fastigheten som stigen går på.

Fortsätter man ner förbi det stället sitter det flera skyltar med en text i stil med ”Det här är en vandringsled och man bör inte cykla här”. Ofta man cyklar förbi folk där som ropar ”Man skall inte cykla här.”.
Visa bilaga 789194

Vad händer om man gör det omvända?
Nu vet jag var mina nästa turer kommer gå =D

Bonus att jag flyttade hit lagom till att denna Mtb led etablerades..

Jag trodde det enbart var surgubben i hjortnäs som störde sig och blev skogstokig när man cyklar förbi. Han har dragit ut en från kommunen för att visa vad vi cyklister förstör. Jag cyklar dessa leder ibland och har i stort sett aldrig mött någon annan cyklist. Knappt någon vandrare heller.

Sen gnäller de inte endast på cykling så jag gissar på extra mycket tandgnissel då jag följer dottern på Mtb på samma stigar här:

IMG_8104.webp

Nu vet jag var mina nästa turer kommer gå =D

Bonus att jag flyttade hit lagom till att denna Mtb led etablerades..

Jag trodde det enbart var surgubben i hjortnäs som störde sig och blev skogstokig när man cyklar förbi. Han har dragit ut en från kommunen för att visa vad vi cyklister förstör. Jag cyklar dessa leder ibland och har i stort sett aldrig mött någon annan cyklist. Knappt någon vandrare heller.

Sen gnäller de inte endast på cykling så jag gissar på extra mycket tandgnissel då jag följer dottern på Mtb på samma stigar här:

Visa bilaga 789291
Blev inte mycket bättre när ”Pilmannen” drog igång sitt projekt att sprejfärgsmarkera sina cykelleder genom byarna.
På den sträckan som nämns i det inklippta protokollet har han bland annat sprejat sina pilar på en anordnad grillplats.
Denna pil på vägskylt är sprejad i närheten av den tidigare nämnda ”vandringsleden”:

IMG_4537.webp

Att han även sprejat sina pilar på husfasader i två byar gör väl det inte mycket bättre.
Pilarna drog i alla fall igång en del irritation och det är en anledning att ”MTB-led” omnämns i tidigare nämnda protokoll från samfällighetsföreningen.

Det är inte enbart markslitaget utan också att cyklar tar sig fram mycket fortare jämfört med vandrare. Här är Skåneleden den flest går och från de som ansvarar för leden har man uttryckligen gått ut med att man inte vill att folk cyklar på den. Jag tycker man i normalfallet bör följa det när det är stig, det finns så mycket annat man kan cykla att det inte finns någon anledning att cykla på rena vandringsleder och det går alldeles utmärkt att hoppa av och leda cykeln en bit, bra även träningsmässigt.

Läste en RR här där en person närmast skröt om att han cyklat på delar som går genom naturreservat med cykelförbud och tyckte det var ok för de han mötte inte verkade arga - starkt jobbat, det förstör för alla som sköter sig, blir det mera utbrett kommer det bli ytterligare förbud och kanske även att leda cykeln.

Det är inte enbart markslitaget utan också att cyklar tar sig fram mycket fortare jämfört med vandrare. Här är Skåneleden den flest går och från de som ansvarar för leden har man uttryckligen gått ut med att man inte vill att folk cyklar på den. Jag tycker man i normalfallet bör följa det när det är stig, det finns så mycket annat man kan cykla att det inte finns någon anledning att cykla på rena vandringsleder och det går alldeles utmärkt att hoppa av och leda cykeln en bit, bra även träningsmässigt.

Läste en RR här där en person närmast skröt om att han cyklat på delar som går genom naturreservat med cykelförbud och tyckte det var ok för de han mötte inte verkade arga - starkt jobbat, det förstör för alla som sköter sig, blir det mera utbrett kommer det bli ytterligare förbud och kanske även att leda cykeln.

Fast nej. Att någon inte vill att man cyklar är irrelevant. Likväl att man tar sig en längre sträcka. Slitage är inte ett problem men vi cyklister bör såklart tänka på att inte bredda stigar etc. Resonemanget kring sträcka förs ju gällande vanlig Mtb och emtb också.

I stora delar av landet är jag övertygad om att cyklister och vandrare har nytta av varandra med att hålla stigar öppna.

Men såklart ska, korrekta, förbud respekteras.

Allemansrätten är grundlagsskyddad och gäller både gående och cyklande, så länge man inte orsakar störning eller skada. Det innebär att ingen aktör – inte ens de som förvaltar en led – ensidigt kan “förbjuda” cykling om det inte finns ett formellt förbud.

Så jag får cykla hur mycket jag vill på vandringsleder oavsett vad dom som förvaltar vandringslederna har för åsikter .

Fast nej. Att någon inte vill att man cyklar är irrelevant. Likväl att man tar sig en längre sträcka. Slitage är inte ett problem men vi cyklister bör såklart tänka på att inte bredda stigar etc. Resonemanget kring sträcka förs ju gällande vanlig Mtb och emtb också.

I stora delar av landet är jag övertygad om att cyklister och vandrare har nytta av varandra med att hålla stigar öppna.

Men såklart ska, korrekta, förbud respekteras.
Det är väl ungefär så de bilförare som kör om cyklister utan att hålla ut ordentligt och utan att sänka farten resonerar, finns inget lagstadgat minsta avstånd och direkt förbud mot det men det är f-n inte kul som cyklist.

Andra meningen är en annan sak och det håller jag helt med om, det ser inte lika ut överallt och det kan också ofta vara så som du skriver att det är en fördel att cyklister och de som går samsas om samma väg.

Senast ändrad:
Det är väl ungefär så de bilförare som kör om cyklister utan att hålla ut ordentligt och utan att sänka farten resonerar, finns inget lagstadgat minsta avstånd och direkt förbud mot det men det är f-n inte kul som cyklist.
Nej. Det ena är farligt. Det andra är att begränsa sig för att inte irritera surgubbar. Har föga med varandra att göra.

Problemet är ju att ord har betydelse. Om något kallas för "vandringsled" så tolkar folk in förbud mot annat än vandring i det. Även fast det inte alls behöver eller bör vara så. På många ställen kan "vandringsleder" vara den enda längre sammanhängande stigen. Tex på Väddö finns det två stigar som sträcker sig genom skogarna från Grisslehamn och söderut. Båda är uppmärkta, den ena är Roslagsleden och den andra minns jag inte vad den heter. Ska man undvika dessa finns det helt enkelt inga vettiga alternativ kvar.

Nej. Det ena är farligt. Det andra är att begränsa sig för att inte irritera surgubbar. Har föga med varandra att göra.

Problemet är ju att ord har betydelse. Om något kallas för "vandringsled" så tolkar folk in förbud mot annat än vandring i det. Även fast det inte alls behöver eller bör vara så. På många ställen kan "vandringsleder" vara den enda längre sammanhängande stigen. Tex på Väddö finns det två stigar som sträcker sig genom skogarna från Grisslehamn och söderut. Båda är uppmärkta, den ena är Roslagsleden och den andra minns jag inte vad den heter. Ska man undvika dessa finns det helt enkelt inga vettiga alternativ kvar.
Så enkelt att det alltid bara är "surgubbar" är det inte, cyklister på en vandringsled kan störa ordentligt för det är två¨färdsätt som skiljer sig åt väldigt mycket och faktiskt finns det även en betydande olycksrisk om man börjar ckla mtb på vandrinsleder, det händer ganska många olyckor på gc-vägar.

Omvänt, ta de här mtb-lederna i bikeparks och på liknande ställen, ganska ofta är allemansrätten tillämplig även på dessa men hur kul skulle det vara om folk mera frekvent började använda dem som vandringsleder? De till fots har enligt lagen företräde vid möten så det skulle klart förstöra för alla som som cyklar fortare än promenadfart.

Men som skrivits ser det väldigt olika ut på olika ställen, ibland är det en fördel att en stig/led används av både cyklister och de till fots, på andra platser är det olämpligt att cykla på det som är avsett som enbart vandringsled. Väddö är inte mitt område men om du säger att det fungerar bra att samsas där tror jag absolut på det, på Skåneleden är det på många sträckor klart olämpligt och onödigt att cykla.

Senast ändrad:
Så enkelt att det alltid bara är "surgubbar" är det inte, cyklister på en vandringsled kan störa ordentligt för det är två¨färdsätt som skiljer sig åt väldigt mycket och faktiskt finns det även en betydande olycksrisk om man börjar ckla mtb på vandrinsleder, det händer ganska många olyckor på gc-vägar.

Omvänt, ta de här mtb-lederna i bikeparks och på liknande ställen, ganska ofta är allemansrätten tillämplig även på dessa men hur kul skulle det vara om folk mera frekvent började använda dem som vandringsleder? De till fots har enligt lagen företräde vid möten så det skulle klart förstöra för alla som som cyklar fortare än promenadfart.
Men som en normalt funtad cyklist bränner man inte förbi folk i hög fart utan saktar in och tackar när man får passera. Så hastighetsskyltarna ör inte så relevant om det inte är mycket folk som rör sig på stigarna men så är det väldigt sällan.

Jag har tex kört siljansleden från siljansnäs till Mora i olika deltar och flera gånger. Aldrig mött någon så hjälper det snarare till att stigarna blir kvar hellre än att de växer igen.

Få gående dels är oskyddade och har företräde så kan man aldrig bara klämma sig förbi.

Min erfarenhet är helt klart att visar man respekt och hälsar/tackar så är folk väldigt positiva både i fjällen, vanliga stiga och på vandringsleder. Med undantag för en del surgubbar som tror att de äger marken ner mot Siljan och kan hindra att man cyklar med både hinder och skyltar.

Finns även någon idiot efter Enån mot springkälla i Rättvik där jag flera gånger släpat undan träd som de dragit ut på stigen. När jag insåg att de släpade ut samma igen blev man bra motivated till att få bort dem riktigt långt från stigen.

Men fick även se en bild på en fransk kompis denna sommar som kört in i en fiskelina i Alsace. Det såg ut att ha gjort ont. Där är det jägare som vill få bort cyklisterna från deras skog

mtb-lederna i bikeparks och på liknande ställen, ganska ofta är allemansrätten tillämplig även på dessa
Ge gärna exempel. Jag känner inte till någon DH-anläggning i Sverige där allemansrätten gäller på lederna.

Och anlagda stigleder, som Lofsdalen, Åre Björnen mm, är ju bevisligen inte del av allemansrätten (avgift), dessutom är farterna där sällan ett problem.

Jag förstår vad du fiskar efter, men i större delen av landet är trängsel i skogen inte ett problem, snarare det omvända. Stigar måste regelbundet klippas upp för att inte växa igen. vidare är farterna sällan något problem heller. Jag håller top-5-farter på många Strava-segment i hemmaskogarna. Mina sittfarter på rundorna brukar ligga på 10 km/h. Nu ska jag ut och springa. Då håller jag högre tempo än så.

Och ja, bitvis når man så klart högre farter på cykel men det är inte på grund av detta man skrämmer folk. Det är för att de inte ser en förrän man är helt ikapp. Och där spelar transportsätt ingen roll. Årets skrämsel har jag gjort när jag sprang förbi en dam i skogen för några veckor sedan. Hon skrek som om hon trodde att jag var en galen mördare eller nåt när jag passerade.

Vad jag motsätter mig är alltså inte att man försöker respektera kanalisering i högfrekventerade områden, utan att cyklister i generella drag ska undvika "vandringsleder", oavsett kontext.

Oftast är det ju inflyttat folk från storstan som beter sig så där, inte ”ursprungsbefolkningen”.
Ja, som t.ex. återgivet i den gamla TV-serien Hem till byn, där inflyttade stadsbor börjar rota om i sedvanerätt kring tillgängligheten till åkrar osv., eftersom de inte hade någon förståelse för dem som faktiskt lever av jordbruk.

Det är väl ganska vanligt med vandringsTalibaner i dom idella föreningar som sköter vandringsleder. Som Skåneleden och Sörmlandsleden tex.

Så dom försöker på olika sätt att avråda / stoppa cyklister, även om dom vet att dom inte kan utfärda formella förbud.

Tillbaka
Topp