Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår vad du fiskar efter, men i större delen av landet är trängsel i skogen inte ett problem, snarare det omvända. Stigar måste regelbundet klippas upp för att inte växa igen. vidare är farterna sällan något problem heller
Normalt och normalt, för en själv är det inte normalt kanske men med så många cyklister man möter på cykelvägar och skogsvägar här som inte visar någon vidare hänsyn ser jag helt klart problemet. Det du skriver om hänsyn är också ungefär vad jag också är ute efter och en sak man (jag) gör är att jag leder cykeln när det är en ren vandringsled och jag bedömer att cykling kan störa.Men som en normalt funtad cyklist bränner man inte förbi folk i hög fart utan saktar in och tackar när man får passera. Så hastighetsskyltarna ör inte så relevant om det inte är mycket folk som rör sig på stigarna men så är det väldigt sällan.
Jag har tex kört siljansleden från siljansnäs till Mora i olika deltar och flera gånger. Aldrig mött någon så hjälper det snarare till att stigarna blir kvar hellre än att de växer igen.
Få gående dels är oskyddade och har företräde så kan man aldrig bara klämma sig förbi.
Min erfarenhet är helt klart att visar man respekt och hälsar/tackar så är folk väldigt positiva både i fjällen, vanliga stiga och på vandringsleder. Med undantag för en del surgubbar som tror att de äger marken ner mot Siljan och kan hindra att man cyklar med både hinder och skyltar.
Finns även någon idiot efter Enån mot springkälla i Rättvik där jag flera gånger släpat undan träd som de dragit ut på stigen. När jag insåg att de släpade ut samma igen blev man bra motivated till att få bort dem riktigt långt från stigen.
Men fick även se en bild på en fransk kompis denna sommar som kört in i en fiskelina i Alsace. Det såg ut att ha gjort ont. Där är det jägare som vill få bort cyklisterna från deras skog
Mm, det är ju intressant. Hänt på sistone att folk gått på stigen som i samarbete med markägare byggts för att separera cyklister från vandrare på skåneleden.Gäller Allemansrätten här?
Visa bilaga 789319
Som det ser ut på bilden skulle jag säga att det är tillåtet att gå där och att de till fots har företräde vid möte, sen kan finnas saker utanför bild som ändrar på det men utifrån bilden bedömer jag det så.Gäller Allemansrätten här?
Visa bilaga 789319
Mm, det är ju intressant. Hänt på sistone att folk gått på stigen som i samarbete med markägare byggts för att separera cyklister från vandrare på skåneleden.
Värre är att jag också mött familjer gående uppför utförsleder på isaberg. Det kan bli en bra smäll
Skrev det mest som en sak att fundera över, jag har väldigt liten egen erfarenhet av bikeparks och mtb men visst går det väl ganska fort ibland inom xc och på leder som kan´vara milslånga ute i skogen? Jag kan kunna tänka mig att det inte lagmässigt skulle vara förbjudet att gå på dessa och i området, t.ex. om man vill plocka svamp eller bär eller bara ta en skogspromenad.Ge gärna exempel. Jag känner inte till någon DH-anläggning i Sverige där allemansrätten gäller på lederna.
Och anlagda stigleder, som Lofsdalen, Åre Björnen mm, är ju bevisligen inte del av allemansrätten (avgift), dessutom är farterna där sällan ett problem.
Jag förstår vad du fiskar efter, men i större delen av landet är trängsel i skogen inte ett problem, snarare det omvända. Stigar måste regelbundet klippas upp för att inte växa igen. vidare är farterna sällan något problem heller. Jag håller top-5-farter på många Strava-segment i hemmaskogarna. Mina sittfarter på rundorna brukar ligga på 10 km/h. Nu ska jag ut och springa. Då håller jag högre tempo än så.
Och ja, bitvis når man så klart högre farter på cykel men det är inte på grund av detta man skrämmer folk. Det är för att de inte ser en förrän man är helt ikapp. Och där spelar transportsätt ingen roll. Årets skrämsel har jag gjort när jag sprang förbi en dam i skogen för några veckor sedan. Hon skrek som om hon trodde att jag var en galen mördare eller nåt när jag passerade.
Vad jag motsätter mig är alltså inte att man försöker respektera kanalisering i högfrekventerade områden, utan att cyklister i generella drag ska undvika "vandringsleder", oavsett kontext.
Jag har tex cyklat jämtlandstriangeln ett par gånger och man stör knappast som cyklist. Man skadar inte lederna/naturen mer heller. Och de renar vi såg brydde sig inte om att vi kom på cykel utan tittade på oss för att sedan gå några steg åt sidan när vi kom nära. Dvs samma reaktion som när man går.Normalt och normalt, för en själv är det inte normalt kanske men med så många cyklister man möter på cykelvägar och skogsvägar här som inte visar någon vidare hänsyn ser jag helt klart problemet. Det du skriver om hänsyn är också ungefär vad jag också är ute efter och en sak man (jag) gör är att jag leder cykeln när det är en ren vandringsled och jag bedömer att cykling kan störa.
Jag tycker mycket om att vara i fjällen och förstår verkligen varför man vill cykla på vandringslederna men här är jag väldigt tveksam, fjällvärlden har värden som är unika och tål inte ett särskilt stort tryck om man vill att de skall bevaras. Nu är dock inte cyklingen utan det är främst annat som hotar den men en person på cykel ger en störning som är flera gånger den en vandrare ger och något att ta hänsyn till i områden där besökstrycket är stort.
Det ser jättefint ut där uppe och som jag skrev är cykling inte det som hotar fjällvärlden i första rummet. Men för att visa på vad jag menade: det är tillåtet för en del att köra motorcykel uppe i fjällen och jag har inte sett något nämnvärt slitage eller störning av flora och fauna från den eller direkt störts av den som vandrare. Så om man vandrar eller kör cross uppe i fjällen kvittar, nej ingen skulle hålla med om det. Att de inte ger någon nämnvärd störning beror på att de är så få och inte buskör utan använder motorcykeln vid rendrivning och liknande.Jag har tex cyklat jämtlandstriangeln ett par gånger och man stör knappast som cyklist. Man skadar inte lederna/naturen mer heller. Och de renar vi såg brydde sig inte om att vi kom på cykel utan tittade på oss för att sedan gå några steg åt sidan när vi kom nära. Dvs samma reaktion som när man går.
Leden mellan Storulvån och sylarna är som en mindre motorväg för vandrare och det är knappast så att vi breddar eller förvärrar någon genom att rulla igenom med cykel. De lite mindre besökta lederna som mellan heldags och Sylarna är både roligare och har mindre slitage och det syns inte ens då man passerar då väldigt mycket av det man cyklar på en sten eller riktigt hård packad lera/jord.
Visa bilaga 789387Visa bilaga 789388
Så vilka naturvärden menar du?
Kolla guldturerna i funäsfjällen som tex mittåkläppen. Där cyklar ingen men ”stigen upp” är både breddad och det är stort slitage
Vandrare eller cyklister kvittar, det är antalet som spelar roll..
Visa bilaga 789389
Vill också få fram att jag inte kritiserar enskilda som vill cykla på fjället, med omdöme såklart, det är tillåtet och STF tipsar väl om cykling på Kungsleden(?) så inget att säga om det, jag förstår också väl varför, det är en helt fantastisk miljö :)Jag har tex cyklat jämtlandstriangeln ett par gånger och man stör knappast som cyklist. Man skadar inte lederna/naturen mer heller. Och de renar vi såg brydde sig inte om att vi kom på cykel utan tittade på oss för att sedan gå några steg åt sidan när vi kom nära. Dvs samma reaktion som när man går.
Leden mellan Storulvån och sylarna är som en mindre motorväg för vandrare och det är knappast så att vi breddar eller förvärrar någon genom att rulla igenom med cykel. De lite mindre besökta lederna som mellan heldags och Sylarna är både roligare och har mindre slitage och det syns inte ens då man passerar då väldigt mycket av det man cyklar på en sten eller riktigt hård packad lera/jord.
Visa bilaga 789387Visa bilaga 789388
Så vilka naturvärden menar du?
Kolla guldturerna i funäsfjällen som tex mittåkläppen. Där cyklar ingen men ”stigen upp” är både breddad och det är stort slitage
Vandrare eller cyklister kvittar, det är antalet som spelar roll..
Visa bilaga 789389
Varifrån har du hittat att "där det cyklas fort" för någonstans ? Min erfarenhet efter ett antal varv på Jämtlandtriangeln utspritt på många år är typiskt snitthastighet klart under 10 km/timmen, och att man är ensam på cykel. Kolla t.ex Instagram och leta efter bilder på någon som cyklar Jämtlandstiangeln. Det är faktiskt inte speciellt många vandrare nu heller. Var högt tryck under pandemiåren, sen återgick det till det normala, dvs knappast någon trängsel..
Edit. Jämtlandstriangeln verkar vara en led där det cyklas fort, det är liksom inte samma sak att som vandrare möta ett gäng säg fem cyklister på heldämpade moderna mtb som cyklar i tävlingsfart jämfört med att möta fem vanliga fjällvandrare.
Nej, inte på något sätt som utgör någon direkt fara för andra. Det är ju en del av sporten att det kan dyka upp precis vad som helst på stigen framför dig — stenar, gropar, rötter, träd, tvära kurvor, för att inte tala om joggare, hundar, barn, hästar, rådjur, osv osv. Har man inte fri sikt framåt så blir man så illa tvungen att hålla nere hastigheten så man har en stoppsträcka på max några meter, det är liksom självreglerande.jag har väldigt liten egen erfarenhet av bikeparks och mtb men visst går det väl ganska fort ibland inom xc och på leder som kan´vara milslånga ute i skogen?
Nja. Är det ett spår man känner till väl så är det lite som i rally, man håller stumt runt skymda hörn.Nej, inte på något sätt som utgör någon direkt fara för andra. Det är ju en del av sporten att det kan dyka upp precis vad som helst på stigen framför dig — stenar, gropar, rötter, träd, tvära kurvor, för att inte tala om joggare, hundar, barn, hästar, rådjur, osv osv. Har man inte fri sikt framåt så blir man så illa tvungen att hålla nere hastigheten så man har en stoppsträcka på max några meter, det är liksom självreglerande.
Och just avsaknaden av hinder på stigen är väl det som framför allt utmärker bike park, just så att man kan blåsa på utan att få en trist överraskning.
Min uppfattning är att det är extremt ovanligt med olyckor i terräng där en cyklist skadar någon annan än sig själv, men har någon data som pekar på något annat så är jag idel öra.Nja. Är det ett spår man känner till väl så är det lite som i rally, man håller stumt runt skymda hörn.
Man känner till varenda grop och rot men skulle man möta en gående så blir det en oförutsedd händelse.
Ja men det är något annat, säkerligen med högt mörkertal och troligtvis inte så allvarlig utgång. Innebär ju dock inte att det inte upplevs som en negativ händelse för det.Min uppfattning är att det är extremt ovanligt med olyckor i terräng där en cyklist skadar någon annan än sig själv, men har någon data som pekar på något annat så är jag idel öra.
Bra sätt bli en bra ambassadör för sporten…Nja. Är det ett spår man känner till väl så är det lite som i rally, man håller stumt runt skymda hörn.
Man känner till varenda grop och rot men skulle man möta en gående så blir det en oförutsedd händelse.
Jag tänkte mest att det skulle störa cyklingen om det var så att man ofta var tvungen att sakta ned till gångfart eller stanna för att man möter gående och att det inte skulle uppskattas om det är en led som kommit till enbart för mtb som i en bikepark och där man kanske också cyklar på tid?Nej, inte på något sätt som utgör någon direkt fara för andra. Det är ju en del av sporten att det kan dyka upp precis vad som helst på stigen framför dig — stenar, gropar, rötter, träd, tvära kurvor, för att inte tala om joggare, hundar, barn, hästar, rådjur, osv osv. Har man inte fri sikt framåt så blir man så illa tvungen att hålla nere hastigheten så man har en stoppsträcka på max några meter, det är liksom självreglerande.
Och just avsaknaden av hinder på stigen är väl det som framför allt utmärker bike park, just så att man kan blåsa på utan att få en trist överraskning.
Nu har du villat bort mig iaf. På en anläggning som i en bikepark så gäller generellt förbud mot att gå på lederna, det är ju lite det som gör det till en bikepark. Endast cykling och endast åt ett visst håll.Jag tänkte mest att det skulle störa cyklingen om det var så att man ofta var tvungen att sakta ned till gångfart eller stanna för att man möter gående och att det inte skulle uppskattas om det är en led som kommit till enbart för mtb som i en bikepark och där man kanske också cyklar på tid?
Ja jag tycker det är lika självklart, men det är inte så det cyklas i skogen.Bra sätt bli en bra ambassadör för sporten…
Klart man måste kunna stanna om det dyker upp nån plötsligt, kan ju lika gärna vara en annan cyklist på väg uppför, om det nu inte uppenbart är en nedförsstig i en bikepark.
Jag vet inte om ett sådant förbud lagligen skulle hålla, nu är det här bara från videoklipp och ledkartor på internet för några olika bikeparks men det verkar vara ganska stora naturområden i en del fall och är inte alls som vid typ motocross som sker på inhägnat område och där det är lätt att hävda ett förbud. .Nu har du villat bort mig iaf. På en anläggning som i en bikepark så gäller generellt förbud mot att gå på lederna, det är ju lite det som gör det till en bikepark. Endast cykling och endast åt ett visst håll.
Tänker du på något konkret nu eller är det bara lite spekulation? För vi har ju ett antal cykelanläggningar i landet med förbud mot att promenera på lederna och det har mig veterligen inte lett till något större juridiskt krångel.Jag vet inte om ett sådant förbud lagligen skulle hålla, nu är det här bara från videoklipp och ledkartor på internet för några olika bikeparks men det verkar vara ganska stora naturområden i en del fall och är inte alls som vid typ motocross som sker på inhägnat område och där det är lätt att hävda ett förbud. .
Fast det har väl antagligen inte heller prövats av någon som vill dra det till sin spets?Tänker du på något konkret nu eller är det bara lite spekulation? För vi har ju ett antal cykelanläggningar i landet med förbud mot att promenera på lederna och det har mig veterligen inte lett till något större juridiskt krångel.
Jag kan se om jag kan leta upp ett par exempel. Men det är inget juridiskt krångel för en bikepark att sätta upp regler med förbud att gå på lederna eller vilka som helst andra regler man vill men om det skulle hålla vid en prövning i domstol är inte lika säkert. Allemansrätten att kunna röra sig i skog och mark är inte så exakt och jag vet inget rättsfall där det här prövats.Tänker du på något konkret nu eller är det bara lite spekulation? För vi har ju ett antal cykelanläggningar i landet med förbud mot att promenera på lederna och det har mig veterligen inte lett till något större juridiskt krångel.
Man borde ta med sig en sån här skylt och sätta vid alla felaktiga skyltar som hävdar motsatsen.
Visa bilaga 789519
Men det är inget juridiskt krångel för en bikepark att sätta upp regler med förbud att gå på lederna eller vilka som helst andra regler man vill
Grupp 37 meddelar sina röster:för lite avbrott så skulle jag uppskatta ifall vi kunde diskutera handikapptoaletter också.
Är dom
1: likt en handikapp-parkering. Reserverad för handikappade och andra ska ge fan i den
2: handikapp-anpassade. Ska användas av alla precis som en vanlig toalett
3: dedikerat utrymme för sammanbrott på jobbet när man kommer tillbaka från semestern
Dela upp i smågrupper och diskutera, tack
Här kan vi ju återgå till ursprungsfrågan. Om man har betalat för att cykla i en anläggning och därmed anlagda spår så skulle man nog störa sig på om det börjar vara massa vandrare i spåren. Men om man tex är i Källviken och cyklar får man nog finna sig i att andra använder skogen.Edit. Kollade på XC-klipp från Isaberg och Kungsberget och som det var där en bit ut i skogen skulle jag säga att det inte går att lägga ett allmänt förbud mot att gå till fots på lederna men jag tror många av de som cyklar inte skulle uppskatta om folk började göra det.
Gick Fornstigen i somras, mer igenväxt än när cykling var tillåtet, men funkade ändå bra att vandra. Kom hem utan fästingar.En bra exempel, på en riktigt populär ö, är Fornstigen på Lovön. Hembygdsföreningen, som var emot cyklister, fick genom att kommunen förbjud cykling på Fornstigen och inom ett år var stigen så genomväxt att det var svårt att tar sig fram. Jag har inte läst om Fornstigen de sista åren så jag vet inte hur situationen är nu.
Funderade lite på det här och det är nog en inte ovanlig reaktion och syn på saken men jag håller inte riktigt med. Om en led har kommit till för att vandra på tycker jag man bör respektera det och inte i onödan förstöra upplevelsen för de som använder leden för det oavsett om de betalat direkt till markägaren eller indirekt via det gemensamma.Här kan vi ju återgå till ursprungsfrågan. Om man har betalat för att cykla i en anläggning och därmed anlagda spår så skulle man nog störa sig på om det börjar vara massa vandrare i spåren. Men om man tex är i Källviken och cyklar får man nog finna sig i att andra använder skogen.
På samma sätt borde ju vandrare resonera kan jag tycka. Går man på sörmlandsleden gratis genom allemansrätten så får man nog leva med att andra också nyttjar sin allemansrätt.
Men det resonemanget bygger på att leden anlagts från grunden och att där inte fanns något alls mer en skog innan leden tillkom. Så är oftast inte fallet utan leder märks upp på etablerade stigar. Dessutom innebär uppmärkningen att rörelsemönstret styrs om mot den märkta leden och då minskar rörelser på andra stigar vilket kan få dem att växa igen.Funderade lite på det här och det är nog en inte ovanlig reaktion och syn på saken men jag håller inte riktigt med. Om en led har kommit till för att vandra på tycker jag man bör respektera det och inte i onödan förstöra upplevelsen för de som använder leden för det oavsett om de betalat direkt till markägaren eller indirekt via det gemensamma.
Om en led har kommit till för att vandra på tycker jag man bör respektera det och inte i onödan förstöra upplevelsen för de som använder leden ..
Skulle uppskatta att minst 70% av dom omarkerade stigarna i Hellas dragits upp av rådjur och cyklister under de senaste 25 åren. Idag används dom även av tex stiglöpare och vandrare. Det anordnas tex trailrunningtävlingar varje år på "våra" cykelstigar. Häromveckan mötte jag tom en tjej på häst på en av dom mest populära cykelstigarna, "vilse".Funderade lite på det här och det är nog en inte ovanlig reaktion och syn på saken men jag håller inte riktigt med. Om en led har kommit till för att vandra på tycker jag man bör respektera det och inte i onödan förstöra upplevelsen för de som använder leden för det oavsett om de betalat direkt till markägaren eller indirekt via det gemensamma.
Tar man det ett steg längre, mtb-cyklister brukar inte tycka det är så kul när de med crosscyklar är ute och kör på mtb-banor.
Stig är väl något som kommit till för de som går till fots? Men jag är helt med på att det är väldigt olika förutsättningar på olika platser så det blir fel att säga att detsamma bör gälla överallt. Jag tycker man får göra en egen bedömning vad som är lämpligt just där och då men att man bör ta med vad det är för typ av led.Men det resonemanget bygger på att leden anlagts från grunden och att där inte fanns något alls mer en skog innan leden tillkom. Så är oftast inte fallet utan leder märks upp på etablerade stigar. Dessutom innebär uppmärkningen att rörelsemönstret styrs om mot den märkta leden och då minskar rörelser på andra stigar vilket kan få dem att växa igen.
Det kan också vara så att de uppmärkta lederna följer naturliga sträckningar eller som jag nämnde tidigare kring Väddö, är de enda alternativen som finns.
Vad skulle du tycka om de med crossar började köra på era mtb-stigar? Har väl varit några trådar om det och jag har för mig att det inte sågs som något positivt precis.Skulle uppskatta att minst 70% av dom omarkerade stigarna i Hellas dragits upp av rådjur och cyklister under de senaste 25 åren. Idag används dom även av tex stiglöpare och vandrare. Det anordnas tex trailrunningtävlingar varje år på "våra" cykelstigar. Häromveckan mötte jag tom en tjej på häst på en av dom mest populära cykelstigarna, "vilse".
Tycker du att jag skall be dom rida/springa/vandra någon annanstans nästa gång jag möter någon på stigen?
Stig är väl något som kommit till för de som går till fots? Men jag är helt med på att det är väldigt olika förutsättningar på olika platser så det blir fel att säga att detsamma bör gälla överallt. Jag tycker man får göra en egen bedömning vad som är lämpligt just där och då men att man bör ta med vad det är för typ av led.
Ett liknande exempel här i Skåne är om man vill följa kusten på östra sidan. Norr om Simrishamn ligger Stenshuvud och det skulle vara trevligt att kunna cykla genom det området istället för omvägen inåt landet som cykelleden sydkustleden gör. Det går en cyklingsbar stig förbi Stenshuvud och jag tar nästan alltid den vägen men leder cykeln de få km det handlar om, nu är det cykelförbud på den så det är inte valbart men jag skulle göra det ändå på de delar som är stig för ganska många går där för naturupplevelsen.
Vad skulle du tycka om de med crossar började köra på era mtb-stigar? Har väl varit några trådar om det och jag har för mig att det inte sågs som något positivt precis.
Som Lingon skriver "Skulle uppskatta att minst 70% av dom omarkerade stigarna i Hellas dragits upp av rådjur och cyklister under de senaste 25 åren." Så det är väldigt olika i olika områden.Stig är väl något som kommit till för de som går till fots?