Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Helt irrelevant. Det är förbjudet och motoriserade fordon orsaker mycket större skador än vandrare eller cyklister.
Det är en glidande skala vilken störning man orsakar skulle jag säga, något så här kanske? vandrare - löpare, långsam cyklist - snabb cyklist, långsam el-enduro - snabb elcross - bensindriven cross

S

Kan man inte gå på vad lagen säger då?
Det gör man väl? Sen är mtb-cykling i en gråzon, den typen av aktivitet var det ingen som höll på med när allemansrätten kom till, ser man till hur de resonerade då så balanserar nog mtb på gränsen. Elcyklar har det ju tvistats om och det är tydligt att myndigheter som Naturvårdsverket ser dagens cykling i naturen som problematisk och vill se en begränsning.

Det är en glidande skala vilken störning man orsakar skulle jag säga, något så här kanske? vandrare - löpare, långsam cyklist - snabb cyklist, långsam el-enduro - snabb elcross - bensindriven cross

S

Nej. Skador på marken av allt icke-motoriserad du nämner är liknande. Skador av motoriserade fordon är mycket större.

Det gör man väl? Sen är mtb-cykling i en gråzon, den typen av aktivitet var det ingen som höll på med när allemansrätten kom till, ser man till hur de resonerade då så balanserar nog mtb på gränsen.

Det är då ditt åsikt. Jag har aldrig hört att det finns nån tvekan kring cykling och allemansrätten (förutom e-bikes, men bättre lämna dom utför den här tråden).

Det gör man väl? Sen är mtb-cykling i en gråzon, den typen av aktivitet var det ingen som höll på med när allemansrätten kom till, ser man till hur de resonerade då så balanserar nog mtb på gränsen. Elcyklar har det ju tvistats om och det är tydligt att myndigheter som Naturvårdsverket ser dagens cykling i naturen som problematisk och vill se en begränsning.
Jag tyckte du pratade om cross.

Sen säger du att mtb är på gränsen medan rådande tolkning av lagen tillåter emtb så jag tror nog vi kan utgå ifrån att lagen tillåter cykel .

Det är då ditt åsikt. Jag har aldrig hört att det finns nån tvekan kring cykling och allemansrätten (förutom e-bikes, men bättre lämna dom utför den här tråden).
Det finns helt klart en osäkerhet, synen att cykling i naturen ger en större störning har funnits länge hos myndigheter och inom lagstiftningen, det är därför det är förbjudet att cykla inom en del naturreservat trots att det fritt att gå och det är förbud som i en del fall kommit till redan innan mtb fanns.

Senast ändrad:
Ja, det ligger en hel del i det. Som redan nämnts i tråden så vilar ju allemansrätten på gamla sedvänjor för att underlätta transporter och att ta sig fram i landet innan det fanns ett omfattande vägnät. Senare när allemansrätten formulerades var det för att underlätta för människor att ta sig ut i naturen, ex.vis till en badsjö, svampskogen, etc. Dvs cykeln användes för att ta sig till aktiviteten. Men iom mtb-cyklingens intåg har ju själva cyklingen blivit aktiviteten och skogen arenan på ett helt annat sätt. Tveklöst är det ju så att många av de konflikter som kopplas till allemansrätten har uppstått efter mtb-cyklingens intåg. Sedan om det beror på mtb-cyklingen i sig eller är ett utslag av samhällsutvecklingen eller en kombination kan diskuteras.

Jag tyckte du pratade om cross.

Sen säger du att mtb är på gränsen medan rådande tolkning av lagen tillåter emtb så jag tror nog vi kan utgå ifrån att lagen tillåter cykel .
Jag har väl inte skrivit att det är lagligt att köra emtb i naturen? Jag försökte mig på att rangordna hur stor störning olika typer ger, inte om de är lagliga eller inte.

En intressant jämförelsepunkt är "gångfartsområde" i städer. Där blandas bilar, cyklar och gående men hastigheten måste vara i gångfart, även cyklar.
På vandringsled / stig blir det i praktiken en cykelled varje gång det kommer en cyklist eftersom vandrare förväntas veja / stiga åt sidan.

Definiera störning.

Största hindren för det fria friluftslivet skulle jag säga är personer som privatiserar mark som enligt lag ska hållas tillgänglig eller som på andra sätt försöker begränsa rörligheten.

Om man är mån om allemansrätten och den unika tillgången till natur som den medger så bör man fokusera mer på syfte och sammanhang än på färdsätt. Och så bör gränsen för vad som är inkluderat och vad som inte är det vara enkel och odiskuterbar, samt framtidssäkrad.

Vi bör alltså snarare diskutera när kommersiella företag genom allemansrätten arrangerar upplevelseevents eller på semiindustriell skala plockar bär och svamp, eller när idrottsföreningar återkommande använder samma skogsområde för en aktivitet. Dessa aktiviteter är nämligen, oavsett transportsätt, väsenskillda mot när privatpersoner rör sig i skog och mark, till fots eller på cykel.

Vårt sätt att njuta av naturen ändras i takt med att samhället ändras men det betyder inte att vi ska förbjuda allt nytt, utan snarare att vi bör ha en lagstiftning som bejakar samhällsutveckling men som håller fast vid det grundläggande - att medborgarna ska kunna ta del av, ocg njuta av naturen. Men man måste inte göra det i fjällrävenbyxor och stövlar, för att det var så det gjordes på 70-talet. Lika lite som de på 70-talet behövde göra det i kostym och rutiga knästrumpor. Vill vi att medborgarna ska värna om naturen så ska vi se till att så många som möjligt har en relation till naturen och ser värdet av den. Sen kvittar det om det är för svampplockning, löpning, cykling eller fågelskådning. Men den dagen naturupplevelser är likställda med att ta sig ut på ett färdiggjort dedikerat spår för vald aktivitet så tror jag vi kan vara säkra på att dödsdomen för allemansrätten är nära.

För att återgå till kärnan, jag som rör mig mycket i skogen, oftast på cykel men nästan lika ofta till fots, och oftast rör mig i ganska lågtrafikerade skogsområden, kan konstatera att det sällan är ett problem att dela på naturen och att skrämsel beror på överraskningen och inte färdsätt. Var försiktig, var trevlig och heja glatt på de ni möter så kommer allt bli bra.

Störning (som jag tolkar att aben menar det, och jag håller med) och skador är olika saker.

Jag håller med dig, men det är oklart för mig när aben menar vad.

Jag har försökt att förklara både saker i mina inlägg. Som sagt tror jag inte, och forskning verkar säga samma, att cykling ger stora skador än vandring, om man inte beter sig olämpligt (många saker här: inte bromsa hård i onödan, köra genom polar isf runt för att undvika breddning av stig osv). Cykling kan vara mycket störande om cyklister kör rakt fram utan att tar hänsyn till andra på stigen. Jag har varit med om det, som vandrare. Tror faktiskt att det har blivit bättre de sista åren. Som jag skrev ovan stannar jag själva vid sidan av stigen för att ger vandrare att passare. De flesta cyklister gör samma. Då stör man inte mycket mer än en vandrare.

Svar till bilden (mitt foto) med cykelled.
Det är inom ett naturreservat med cykelförbud så det måste vara skyltat där man får cykla. Däremot ligger det nära en anläggning med relativt stor MTB-verksamhet. (IK Hakarpspojkarna)
Men det kanske kan vara en liten tankeställare/påminnelse till alla som så självklart tänker "cykel på vandringsled" att också tänka "vandrare på cykelled".

Vad skulle du tycka om de med crossar började köra på era mtb-stigar? Har väl varit några trådar om det och jag har för mig att det inte sågs som något positivt precis.

@CEHG beskrev det bra ovan, det blir lätt konflikt när en vandringsled börjar användas för snabb mtb-cykling. Hellas verkar inte heller vara fritt från friktion mellan olika grupper
Skillnaden är att det inte är tillåtet med crossar på vanliga stigar osv. En bättre jämförelse är väl vad bilister tycker om någon jävla landsvägscykling helt i onödan på bilvägar?

Relaterat i grannområdet. Betalvägg, men kortfattat så säger Skistar upp avtal med markägare och slutar med underhåll av skidspår. Istället ska destinationsbolaget/ledbolag ta över, och de har, ännu, inte hunnit ordna maskiner och avtal.

Artikeln om "bromsa" är kanske lite överdriven, men det räcker att en markägare sätter sig på tvären. Det vet jag har hänt i Funäsdalen gällande att lägga cykelled på befintligt skidspår. (i det fallet tillät markägare skidspår med vägrade cykel, med hot om att säga upp tillåtelse om skidspår om det cyklades)

Svårt att hävda allemansrätt för att dra längdspår..
Jodå, allemansrätten gäller. Funäsfjällen är dumma i huvudet, som kräver avgifter när man åker skidor på fjället eller i skogen långt från bebyggelse. Tex på gamla vinterleder på kalfjället. Fritt och gratis att åka där.

Jodå, allemansrätten gäller. Funäsfjällen är dumma i huvudet, som kräver avgifter när man åker skidor på fjället eller i skogen långt från bebyggelse. Tex på gamla vinterleder på kalfjället. Fritt och gratis att åka där.
Det är gratis, men det är löparlängdspåren som avses inte lederna.

Och du behöver markägarna med dig även för att dra en vinterled.

Sammanfattar igen för alla som inte fattar !! :cool:😁

Allemansrätten gäller i naturen, en bit bort från bostadshus och villatomter, där man inte stör någon. Gäller för både vandrare och cyklister. Man får även färdas på alla småvägar, även om dom är enskilda och avstängda för motorfordon. Och på stigar enligt ovan.

Den gäller inte i skidbackar, parker, idrottsanläggningar, mindre inhängnade områden, sportplatser, mindre bikeparks, osv. I naturreservat kan det finnas förbud mot tex camping & eldning & cykling. Kommuner kan även ha utfärdat egna regler på en del platser.

Där allemansrätten gäller får alla vandrare och cyklister färdas, det är gratis såklart, och ingen får ta avgifter.

Sen händer det tyvärr ganska ofta numera att folk och föreningar och turistbolag sätter upp egna skyltar, om leder eller förbud eller Privat odyl. Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor.

Sammanfattar igen för alla som inte fattar !! :cool:😁

Allemansrätten gäller i naturen, en bit bort från bostadshus och villatomter, där man inte stör någon. Gäller för både vandrare och cyklister. Man får även färdas på alla småvägar, även om dom är enskilda och avstängda för motorfordon. Och på stigar enligt ovan.

Den gäller inte i skidbackar, parker, idrottsanläggningar, mindre inhängnade områden, sportplatser, mindre bikeparks, osv. I naturreservat kan det finnas förbud mot tex camping & eldning & cykling. Kommuner kan även ha utfärdat egna regler på en del platser.

Där allemansrätten gäller får alla vandrare och cyklister färdas, det är gratis såklart, och ingen får ta avgifter.

Sen händer det tyvärr ganska ofta numera att folk och föreningar och turistbolag sätter upp egna skyltar, om leder eller förbud eller Privat odyl. Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor.
"Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor."

Du skriver själv en bit upp i ditt inlägg att det där inte gäller, så det är oklart vad du försöker få sagt.

"Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor."

Du skriver själv en bit upp i ditt inlägg att det där inte gäller, så det är oklart vad du försöker få sagt.
Är du svagbegåvad eller. Läs några gånger till om du inte fattar.

Är du svagbegåvad eller. Läs några gånger till om du inte fattar.
Det är jag säkert. Jag kanske inte ens förstår vad svagbegåvad betyder. Men du skriver både:

Den gäller inte i skidbackar, parker, idrottsanläggningar, mindre inhängnade områden, sportplatser, mindre bikeparks, osv.

och

Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor.

Så vad gäller i en idrottsanläggning långt ifrån hus och tomter?

Det är jag säkert. Jag kanske inte ens förstår vad svagbegåvad betyder. Men du skriver både:

Den gäller inte i skidbackar, parker, idrottsanläggningar, mindre inhängnade områden, sportplatser, mindre bikeparks, osv.

och

Men där allemansrätten gäller är det bara att ignorera allt sånt, dvs så länge som man håller sig borta från hus & tomter där folk bor.

Så vad gäller i en idrottsanläggning långt ifrån hus och tomter?
Anläggningar upphäver allemansrätten om de kräver "betydande investeringar". Exempelvis konstsnötillverkning. Just bikeparks kan nog också anses ha betydande investeringar.

Se https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/organiserad-verksamhet/ - Du som vill ta ut avgift för skidspår

Intressant artikel om ledbolagen.

Tycker det är dags för en Internet-allemansrätt.

Enligt urminnes hävd (det var iaf så 1990-1995) så kan man obehindrat och kostnadsfritt röra sig fritt på, och ta del av, hela Internet. Internetallemansrätten värnar om att det kommer fortsätta vara så.

Just nu verkar ledbolagen göra allt för att avgiftsbelägga det hela:

1756917393447.webp

Så är det ju, men det finns vissa, speciellt här i tråden, som går i taket så fort spår/ledavgift nämns. Men eftersom de flesta ändå förstår att det kostar att hålla spår och leder i bra skick och därmed betalar så fungerar det.

vet någon hur det fungerar i praktiken? Har dom någon som försöker bötfälla/kontrollera folk på stigarna?

Liftåkningen är inte värd att åka dit för, men har ju vänner där så har ändå vägarna förbi ibland

Tillbaka
Topp