Jag har kört vatten i bakbromsen, det har fördelar men det har också nackdelar.
Fördelen är att bromsen blir mer responsiv, lättare och använda och släpper taget direkt. Med mineralolja i blir bromsen lite segare liksom.
Nackdelen är att man förkortar livslängden på bromsen rätt rejält. Har pratat med flera om det och uppskattningsvis kan man räkna med att en broms med vatten funkar i ett år innan packningarna ger upp. En del har dock tur och bromsen håller hur länge som helst. Som tur är kostar inte HS33or så mycket...
BB-höjd är ett tveeggat svärd. Hög bb (>+30) gör att cykeln känns lite som en stege. Men fördelen är att den blir lättare att hantera på bakhjulet osv. Lägre bb känns mer som en vanlig mtb, mer stabilt på två hjul men lite mer tungjobbat på bakhjulet.
Korta vs. långa kedjestag är samma sak. Det är lättare att åka med korta kedjestag (till en viss gräns) men om man ska tro på tex. TRA (galen norrman känd för enorma moves) får man ut mer power med lite (relativt) längre kedjestag och lägre bb. Trialgeometri är en djungel.
Atomz Akt 2 är den ram jag har gillat mest av de jag har provat för ren trial. 380mm kedjestag, 1085mm hjulbas, +35(?) bb.
Min BT Raven 8.0 var dock den mest mångsidiga och funkade till allt inkl. lättare downhill och skateparkshoppande. :P 1075mm hjulbas, 379mm kedjestag, +15mm bb.
En lång och hög hoj är svårare att bunnyhoppa och att få upp på bakhjulet, men väl på bakhjulet är den smidigare.
Det går att skriva en uppsats om det här... Du kan omöjligt veta vad som passar dig innan du har cyklat trial ett tag. Därför är det vettigt att prova något skapligt standard till att börja med. Puren är en populär hoj och kommer nog passa fint.