Fundering, är det bara jag som inte kör tempolopp med grushojen?

jo miche är ett intressant undantag, men har inte koll på om de gått vidare även till 12-delat.

man får dock när jag checkade senast acceptera ett rejält viktstraff. men det skulle det faktiskt vara värt om man är såld på singelklinga och ändå önskar en tajt topp med 12t som toppväxel. vill till att man har plats för en lämpligt stor framklinga bara.

det är lättare att få till det med 2x, och till de tre hjulparen till min 29a har jag sram 1080-kassetter som väger runt 230g. de minsta dreven är där utbytbara, och istället för 11-12-14-16- har jag 12-13-14-16-. största är 36.

20190825_074903.jpg

Men det finns ändå stollar som använder sin cx till allt.

Jag tappade också kedjan (what?) i detta lopp i 59,5 km/h.

Visa bilaga 457831

Men det finns ändå stollar som använder sin cx till allt.

Jag tappade också kedjan (what?) i detta lopp i 59,5 km/h.
det är klassiskt att tappa kedjan när man kör singelklinga i hög fart på minsta dreven. har hänt mig många gånger. kedjelinjen närmast garanterar en pisksnärt som lyfter kedjan av framklingan när man växlar upp från näst minsta till minsta kassettdrevet och det råkar komma ett gupp. för att det inte skall hända krävs det åtminstone osliten framkrans med raka sidor på tänderna, hellre nw, men allra helst en kedjestyrare.

59 kmh är ju inte så ovanligt att komma upp i när det lutar nedåt t ex nedför tranebergsbron och man har till ändamålet ägnad utväxling. på plan mark är det tycker jag en prestation:)

men man påminns om sin mänsklighet när världsrekordet på plan mark med uppesittande position är 82 kmh. satt på en moultoncykel med 17 tums hjul och rätt stora kuggkransar både fram och bak.

Gott om medlut och hemlängtan. Är en 42a fram om jag inte minns fel.

Den som zoomar in och ser skärmfästet kan ana att den tar mig till och från jobbet 250 mil per år, i vått och torrt.

det är klassiskt att tappa kedjan när man kör singelklinga i hög fart på minsta dreven.
Låter konstigt eftersom det inte händer på MTB där det skakar och far nåt infernaliskt i jämförelse. N/W borde vara en självklarhet oavsett, men man kanske vill ha clutch även på grushoj?

Låter konstigt eftersom det inte händer på MTB där det skakar och far nåt infernaliskt i jämförelse. N/W borde vara en självklarhet oavsett, men man kanske vill ha clutch även på grushoj?
det är ju somliga av oss som levt och cyklat innan n-w äntrade scenen.

säkert är det fler faktorer än framklingan som påverkar problemet. bredden på kassetten och tillhörande kedjelinje förstås, men också hur snärtigt kedjan hoppar från en växel till nästa. uppväxling till högsta växel under acceleration är en klar riskfaktor.

bakväxelns utformning, clutch eller inte borde i det läget inte påverka särskilt vad som händer kedjans övre del? det är den där snärten som får kedjan att lyfta av. kommer den utan att man växlar är det ofta vid små utförshopp, t ex nedför trottoarkant.

det är som sagt ett klassiskt problem vid användning av singelklinga.du kan ju fråga jenny rissveds vad hon tyckte om saken när det hände i os 2016....

Senast ändrad:
Det kan också hända om allt inte löper fritt inklusive rd och frihjul. Kan tänka mig att i väldigt hög hastighet så räcker minsta motstånd i frihjulet när man släpper av lite på kadens.

Senast ändrad:
Det kan också hända om allt inte löper fritt inklusive rd och frihjul. Kan tänka mig att i väldigt hög hastighet så räcker minst motstånd i frihjulet när man släpper av lite på kadens.

Ja, min gammelcx har jag byggt med vanlig Rival bakväxel och nåt Rotor drev jag hade i en låda. När det är kallt ute och jag slutar trampa tvärt på 12 eller 13 bak så hoppar kedjan av fram :). Händer inte på sommaren så fettet i frihjulet är säkert trögare när det är kallt. Satte en liten kedjefångare.

Det kan också hända om allt inte löper fritt inklusive rd och frihjul. Kan tänka mig att i väldigt hög hastighet så räcker minst motstånd i frihjulet när man släpper av lite på kadens.
Ja det var väl så teamet som körde på Vroomens (?) 1x-cykel förklarade problemet? Alltså hög fart och att man plötsligt slutar trampa och att då frihjulets liiilla tröghet får kedjan att hoppa?
(Något jag för övrigt aldrig själv upplevt trots nu två år på 1x-landsvägscykel med n/w-klinga men utan clutch.)

ja det var ju en verkligt intressant observation att kedjan kan hoppa om man plötsligt slutar trampa.

inte tror jag råkat ut för just den varianten själv, men alltså i en modern 1x kassett finns rätt mycket massa kring 400g, 2-3 ggr mer än en 2x landsvägskassett. och om den massan snurrar på vid ett plötsligt stopp av framklingan kan man mycket väl tänka sid att den tillfälligtvis orkar slacka överdelen av kedjan.

ja det var ju en verkligt intressant observation att kedjan kan hoppa om man plötsligt slutar trampa.

inte tror jag råkat ut för just den varianten själv, men alltså i en modern 1x kassett finns rätt mycket massa kring 400g, 2-3 ggr mer än en 2x landsvägskassett. och om den massan snurrar på vid ett plötsligt stopp av framklingan kan man mycket väl tänka sid att den tillfälligtvis orkar slacka överdelen av kedjan.
Jo men om frihjulet inte är lika fritt som väntat så fortsätter kassetten framåt medan klingan står stil.

Jag cyklar inte i 56 på en cx men jag fick knas med frihjulet på Isaberg och första symtomen var att jag tappade kedjan varje gång jag skulle blåsa på asfalt från liften till nästa berg.

Lösningen måste ju vara att ha frihjulet i vevpartiet då!

Jo men om frihjulet inte är lika fritt som väntat så fortsätter kassetten framåt medan klingan står stil.

Jag cyklar inte i 56 på en cx men jag fick knas med frihjulet på Isaberg och första symtomen var att jag tappade kedjan varje gång jag skulle blåsa på asfalt från liften till nästa berg.
ja finns det friktion mellan kassett och hjul blir det ju en mer tvingande situation.

Denna tråden har precis fått mig att beställa en 48-klinga som option, billig som skam men kräver fulmek av kedjepinnen. Blir ju dessutom fult.

M

Det var väl det som var grejen på den tiden, att man skulle kunna växla när som.

Men frihjulet kan ju börja kärva oavsett var det sitter, så man kan få kedjstrul ändå.

Jo. Har mest tänkt på det av och till genom åren. Det låter ju som en bra ide, men eftersom det inte slagit så finns det säkert något som inte är så kul.

Dock är jag sugen på att testa någon gång. Om inte annat så för att stilla nyfikenheten.

Jo. Har mest tänkt på det av och till genom åren. Det låter ju som en bra ide, men eftersom det inte slagit så finns det säkert något som inte är så kul.

Dock är jag sugen på att testa någon gång. Om inte annat så för att stilla nyfikenheten.

Jag spår det som någon som kommer slå snart, bara en navtillverkare ger sig på det så inte deras volymer ändras. Men blev nerröstad hårt i andra trådar.

undrade om front freewheel system ändå inte var ett gammalt aprilskämt, men det visade sig existera i sinnevärlden:)

men nej det kommer inte att slå, för det bromsar förstås cykelns frirullning med hela drivpaketets motstånd på i bästa fall 5 watt.

en annan nackdel har vi vidrört i denna tråd, nämligen att det bakifrån skjutande drivet i kassetten lättare kan få övre kedjan att kasta av framkransen. det ska ju balanseras av växelförarens spänning, men på t ex den här videon vid 1:30 ser man att det finns uppenbara problem med detta.

Jag spår det som någon som kommer slå snart, bara en navtillverkare ger sig på det så inte deras volymer ändras. Men blev nerröstad hårt i andra trådar.

Hoppas att det kommer! Såg att det fanns något DT nav som gick blockera frihjulet på genom att vända några klackar i bodyn.

Tillbaka
Topp