Fundering, är det bara jag som inte kör tempolopp med grushojen?

Crocko

Aktiv medlem
Hej

Har med stigande förtjusning följt ett antal trådar som bland annat handlat om ämnet utväxling och fart, 2 ganska relevanta ämnen men faktiskt inget som drabbat mig annat än vid internet cykling och som planering vid cykelbyggen.
Självklart är det relevanta frågor, man vill ju inte bygga en dyr cykel som inte funkar för syftet, men vad är egentligen syftet?

För att ge lite perspektiv, när kassetter bara hade 8 drev så var det inte ovanligt att de som höll till på vägarna körde med 53,39 på kransarna och 12-25 eller kanske 13-23 om man gillade tätstegat, gissa vad de kom upp för backarna då oxå, inte CX-style genom att kasta upp cykeln på ryggen och springa utan genom att trampa.

Min första FS anno 1999 hade 3*9 drivlina med en ”gigantiskt” kassett 11-32 och 22, 32,44 på klingorna och med den klättrade man ganska bra och hade nog mer toppfart än vad som någonsin behövdes i skogen.

Så nu till spaningen, att skogcyklarna har fått ett enormt växelregister med de stora kassetterna har jag viss förståelse för då det idag handlar mycket om att klättra för att sen stå på nedför, man behöver inte ha speciellt mycket register för nedförscyklingen så där blir ju utvecklingen logisk. Men när jag läser trådar om hur folk resonerar när de skall bygga gravel cyklar, då slutar min logik att hänga med. Ok att man kan tänka sig att offra en tätare stegring till förmån för lite brötigare stigar eller bike packing i branta backar, där en 11-42 kanske kommer till sin rätta, men sen börjar man oroa sig för att trampa ur?

Diskussionerna brukar handla om att nedför på landsväg så blir det jobbigt att ligga i 90 kadens för att kunna hålla farter runt 50kmh.
Nu fattar jag att alla kanske inte vill ha ett dussin cyklar om man har familj och bor i lägenhet, men om man bygger en gravelhoj som skall svälja ett par 2,2” däck på 650b, varför funderar man ens på vilken kadens det krävs för att cykla i 50kmh?

Jag har en bättre utför på en av grusvägarna på landet, när jag känner mig lite extra äventyrslysten brukar jag släppa på där, beroende på hur långt ner jag kommer för dagen så blir slutfarten mellan 50-60kmh och då rullar jag, att trampa för att öka denna fart är ju knappast aktuellt givet underlaget.
Så jag har lite svårt att förstå varför man skulle vilja bygga en singelklinga om syftet är att kunna trampa på för farter runt 50kmh på landsvägen.

Om behovet finns för dessa farter när det går utför, då får man ju med sig det på köpet så att säga.
Om man behöver prestera såna farter under kortare perioder borde väl ett par cyklist ben palla 90 kadens i någon minut utan att dö.
Om man faktisk skall ut på en runda där man behöver ligga i såna tempon en längre stund så låter det som man borde ha en helt annan cykel till den sporten.

Vad är det jag missat, är gravel det nya svarta inom Tempocyklingen?

Håller med om spaningen. Proffsklungan kör väl med 53/39 eller kanske 52/36 eller däromkring på lvg, och vanliga motionärer får samma utväxling på sina cyklar. Det är ganska ambitiöst. Men fräckt antar jag.

Jag trampar ibland ur 46-11 som jag kör på stora-lilla på min gruscykel, men då får det vara lite utför och asfalt. När det går såpass fort som det då gör om man höjer kadensen en aning över 90 så börjar det bli mod mer än ben som sätter begränsningen.

Edit: 50 på stora klingan har väl blivit ganska vanligt (och vettigt) på landsvägscyklar numer.

Edit 2: Tung utväxling berättar förmodligen att cyklisten är lågkadensare mer än att hen är stark, allt som oftast.

Jag har en bättre utför på en av grusvägarna på landet, när jag känner mig lite extra äventyrslysten brukar jag släppa på där, beroende på hur långt ner jag kommer för dagen så blir slutfarten mellan 50-60kmh och då rullar jag, att trampa för att öka denna fart är ju knappast aktuellt givet underlaget.

Jag brukar påpeka detta i den typen av trådar, men folk hävdar envist att man måste trampa på med full kraft även utförs, alltid, aldrig vila benen.

Jag kör 50/34 fram och 11-32 bak och det händer att jag trampar ur på asfalt i nerförsbackar, men jag har bara en cykel (egentligen en cross) som jag använder till landsväg, cross och grusvägscykling. Hade den bara gått grus hade det nog varit ganska lagom utväxling (ev. skulle jag behöva ngt lättare än 34/32, men jag har inga så långa/branta backar hemmavid).

Skulle gissa att det blir ett större problem med singel-klinga fram som många kör, åtminstone jag vill gärna ha en mer tätstegad kassett än på mtb:n, har man då en mindre framklinga för att kompensera det så går det ju inte så fort.

en tung utväxling ger ju inte bara toppfart utan även lite mindre drivlineförluster när en ligger i lagom fart. kanske fler watt än en det genomsnittliga och helt accepterade inköpet av random lättviktspryl.

Jag har idag singel 40-10/36 Och kommer att skifta växelgrupper i vinter på min cross/gravel och racer. Saknar tyngre växel ibland med 40-10 för att kunna hålla tryck i pedalerna när jag tränar.
Blir 50-34/11-28 på cross/gravel och 48-35/10/28 på racern med 10/36-kassetten som bergsalternativ.
Kommer för mig att bli betydligt bättre på båda cyklarna.

Trampar ur 38/11-32 som jag har på CX vid 44 km/h. När det händer kan jag rulla.
(Till våren kanske 2x åker på igen, men under höst/vinter är det bättre ler-/snörens och enklare rengöring med 1x.)

Trampar ur 38/11-32 som jag har på CX vid 44 km/h. När det händer kan jag rulla.
(Till våren kanske 2x åker på igen, men under höst/vinter är det bättre ler-/snörens och enklare rengöring med 1x.)
Har samma utväxling på min pendelfierade CX och jag kommer välja 36 fram nästa gång. Det räcker ju utmärkt att kunna trampa till ~40 om man mest cyklar på grus och/eller inte ska cykla långt och jättefort på asfalt. 38x32 är liiiite för tungt i vissa backar, särskilt om man för stunden inte är ute för att träna utan använder cykeln för transport och inte vill bli genomsvettig.

Rent logiskt borde det vara rimligt att på en gruscykel ha ungefär samma maxutväxling som folk som kör cykelvasan, och inte cyklar folk med större än 38T fram där?

en tung utväxling ger ju inte bara toppfart utan även lite mindre drivlineförluster när en ligger i lagom fart. kanske fler watt än en det genomsnittliga och helt accepterade inköpet av random lättviktspryl.

Men om argumentet är att man trampar ut i utförslöpor ser jag fortfarande inte hur registret för lagomfart skall påverkas, eller menar du att 50kmh är en bra hastighet att kalibrera sin utväxling för på en gruscykel, om så är fallet borde det ju passa utmärkt att köra på en vanlig landsvägsutväxling.

85-90 är min normalkadens så det är inget problem. Men då kör jag också med dubbelklinga 46/34 eller 48/32 eller46/30. Har fortfarande svårt att fatta vitsen med singel på allt annat än mtb. :-)

Nej på en gravel som går mest på vägen borde ju dubbelklinga vara förstahandsvalet, kan inte ens tänka mig att vikten blir speciellt mycket högre än med en stor kassett. Jag kan ha förståelse om det är mer stigar och bikepacking på dåliga vägar där man vill ha framkomlighet men slipper tänka på marchfart och bekväm kaden.

Eftersom du tydligen rullar nu när det går för fort, kommer du då att trampa om du har fler växlar att ta till? bara för att få ett perspektiv på hur andra gör.

På min gruscykel har jag en singel framklinga med 34 kuggar och kassett med 11-42. Asfaltvägar brukar jag helst undvika, då grus, lera och stig är där jag trivs.

Jag kan föreställa mig att skaffa en större framklinga (typ 38 tänder), endast om jag samtidigt byter kassetten till en med 11-48 eller 11-50.

Jag kör 50/34 fram och 11-32 bak och det händer att jag trampar ur på asfalt i nerförsbackar, men jag har bara en cykel (egentligen en cross) som jag använder till landsväg, cross och grusvägscykling. Hade den bara gått grus hade det nog varit ganska lagom utväxling (ev. skulle jag behöva ngt lättare än 34/32, men jag har inga så långa/branta backar hemmavid).

Det var intressant för du beskriver ganska spot-on vad folk beskriver som problemområden men då oftast i omvänd ordning, att deras singelklingsbyggen har för låg utväxling för att göra allt annat som de verkar vilja använda sin gruscykel till. Men i min väldigt tillrättalagda värld så låter det mest som de valt att bygga fel cykel eller valt fel drivlina 1x när det borde valt 2x.

Men grunden till problemet kanske är just det att man bygger en cykel efter ett recept men sen försöker man få den att passa till något helt annat.

På min gruscykel har jag en singel framklinga med 34 kuggar och kassett med 11-42. Asfaltvägar brukar jag helst undvika, då grus, lera och stig är där jag trivs.

Jag kan föreställa mig att skaffa en större framklinga (typ 38 tänder), endast om jag samtidigt byter kassetten till en med 11-48 eller 11-50.

Det låter som en konfiguration som jag känner igen, när upplever du att du inte kan hänga med i tempot?

Har samma utväxling på min pendelfierade CX och jag kommer välja 36 fram nästa gång. Det räcker ju utmärkt att kunna trampa till ~40 om man mest cyklar på grus och/eller inte ska cykla långt och jättefort på asfalt. 38x32 är liiiite för tungt i vissa backar, särskilt om man för stunden inte är ute för att träna utan använder cykeln för transport och inte vill bli genomsvettig.

Rent logiskt borde det vara rimligt att på en gruscykel ha ungefär samma maxutväxling som folk som kör cykelvasan, och inte cyklar folk med större än 38T fram där?

Jag tror att du är något på spåren och kanske det här det går fel, man vill ha bekväma klätterväxlar när de behövs men man vill inte svettas för mycket genom att pressa upp pulsen vid en kadenshöjning ute på vägen.
Börjar låta som en sort planetväxel fram är vad som skulle passa denna typ av cykling eller något så antikt som 2 klingor.

Om man ändå tänkt sig bara använda en cykel, måste det då inte bli en kompromiss någonstans? för mig är vilan under utförsrullet en ganska acceptabel sådan.

Du får gärna utveckla då jag inte riktigt fick med mig relevansen från det tidigare inlägget.
Jag har en passande utväxling till det mesta utom när det börjar gå fort utför, så skall jag då anpassa min drivlina för lägre kadens under normalcykling för att minska friktion eller är det enklare att bara sluta trampa om det går för fort 2ggr per cykelrunda?

Nej på en gravel som går mest på vägen borde ju dubbelklinga vara förstahandsvalet, kan inte ens tänka mig att vikten blir speciellt mycket högre än med en stor kassett. Jag kan ha förståelse om det är mer stigar och bikepacking på dåliga vägar där man vill ha framkomlighet men slipper tänka på marchfart och bekväm kaden.

Vill nog säga att det fram för allt är på dåliga och branta vägar 46/30 (och 11-36 bak) kommer till nytta. Och även de dåliga vägarna tar slut emellanåt och blir till asfalt.
Fast set beror ju på var och hur man kör, grus i bergstrakter eller sportgrus i Skåne...

Slutsats: Var och en väljer den utväxling man själv trivs med. Som tidigare konstaterats i hundra liknande trådar...

Det kunde ju ha varit så enkelt, men nu verkar det faktiskt som en hel del väljer en utväxling son det inte är nöjda med och sen skrivs det 100-tals trådar om det, det är därför jag startade denna :)

Jag har också med viss förvåning läst om just hur man resonerar om utväxling och att trampa ur. Men alla är ju olika och trivs med olika kadens och kraft. Det hade varit intressant att höra vid vilken kadens respektive person trampar ur. Kanske dags för en ny tråd ungefär som "vad tar du i bänkpress" men istället "vid vilken kadens trampar du ur?".

Kommer från tvådelat och upplevde att jag i 95% av tiden låg på stora klingan fram och lilla endast när jag cyklade i ”skogen” där framväxel dessutom kändes osmidigt i tighta situationer. Bytte till singel 40t och 11-42 bak. Mycket smidigare. Däremot borde jag kanske ha valt 42t fram för att nyttja kassetten bättre. Kör 10-delat och pendlar samt kör grus och stigar på fritiden. Trampar ur tyngsta i närmare 50 blås vilket knappast är ett problem för mig. Hade dock varit najs med lite mer tätstegat, men inte tillräckligt najs för att motivera 2x i mitt fall.

Jag har också med viss förvåning läst om just hur man resonerar om utväxling och att trampa ur. Men alla är ju olika och trivs med olika kadens och kraft. Det hade varit intressant att höra vid vilken kadens respektive person trampar ur. Kanske dags för en ny tråd ungefär som "vad tar du i bänkpress" men istället "vid vilken kadens trampar du ur?".

Det är absolut en relevant fråga som säkert skapar ytterligare dimension av problemställningen, men jag tänker mig en viss sanitetsfaktor här, om man tycker sig trampa ur vid 70 i kadens så sitter väl snarast problemet i motorn och inte i drivlinan, men jag förstår att det kan kännas mer uppgivet att addera mer watt för framdrivning när man passerat 100 i kadens vilket borde vara grunden till känslan av att trampa ur. Men jag har haft fel förut.

Du får gärna utveckla då jag inte riktigt fick med mig relevansen från det tidigare inlägget.
Jag har en passande utväxling till det mesta utom när det börjar gå fort utför, så skall jag då anpassa min drivlina för lägre kadens under normalcykling för att minska friktion eller är det enklare att bara sluta trampa om det går för fort 2ggr per cykelrunda?
vi kanske missförstår vad du är ute efter? kan du förtydliga i några få meningar?

Kommer från tvådelat och upplevde att jag i 95% av tiden låg på stora klingan fram och lilla endast när jag cyklade i ”skogen” där framväxel dessutom kändes osmidigt i tighta situationer. Bytte till singel 40t och 11-42 bak. Mycket smidigare. Däremot borde jag kanske ha valt 42t fram för att nyttja kassetten bättre. Kör 10-delat och pendlar samt kör grus och stigar på fritiden. Trampar ur tyngsta i närmare 50 blås vilket knappast är ett problem för mig. Hade dock varit najs med lite mer tätstegat, men inte tillräckligt najs för att motivera 2x i mitt fall.

Se där ett svar som jag verkligen kan relatera till, ett medvetet val baserat på tidigare erfarenheter där man blir medveten om att viss kompromiss kommer att uppstå men problemet är så litet att det är försumligt.
Hade varit underbart om du lika pedagogiskt kunnat förklara när det kan vara ett problem att inte ha mer att ge vid 50 blås, då kan jag ju stänga tråden :)

vi kanske missförstår vad du är ute efter? kan du förtydliga i några få meningar?

Många som valt att bygga en ”gruscykel” Gravel, all terrain....väljer en 1x drivlina, för att det känns enkelt, smidigt och det finns tillräckligt stora kassetter.
Men inte allt för sällan ser jag att de tar upp problemet med att trampa ur, i hastigheter runt 50kmh.
Min fundering är varför man med den typen av cykel tycker att det är ett problem? För mig känns det mer som man valt fel cykel för sina behov eller försöker använda sin cykel till något den inte är byggd för.

För att måla upp exemplet tänk dig en cykel med en kassett som är 10-42 som utgångsläge.

Många som valt att bygga en ”gruscykel” Gravel, all terrain....väljer en 1x drivlina, för att det känns enkelt, smidigt och det finns tillräckligt stora kassetter.
Är inte en till anledning att det är "inne" med 1x? Samma att gravel är "inne", och att folk egentligen inte vet vad dom vill ha - utan bara vet vad som pushas? Du måste sätta dig in i en person som startar en tråd på ett forum om hypotetiska scenarion, istället för att uppleva det själv. Icke-problem.

Sen är det så att många som bygger en gravel vill använda den till (tempo)träning på vinterhalvåret, jag tror det är cruxet för många. På min vinterhoj har jag 42t fram och 10-36 för snabbgrus och 9-32 för landsväg. Räcker och blir över. Behövde inte ens starta en tråd för att fråga om det var ok att göra :)

För mig känns det mer som man valt fel cykel för sina behov eller försöker använda sin cykel till något den inte är byggd för.
Helt korrekt är det så :)

Se där ett svar som jag verkligen kan relatera till, ett medvetet val baserat på tidigare erfarenheter där man blir medveten om att viss kompromiss kommer att uppstå men problemet är så litet att det är försumligt.
Hade varit underbart om du lika pedagogiskt kunnat förklara när det kan vara ett problem att inte ha mer att ge vid 50 blås, då kan jag ju stänga tråden :)
Skulle säga aldrig i mitt fall. Däremot är hoppet mellan 10:an och 9:an ganska påtagligt vilket gör att 9:an används väldigt mycket vid pendling. Att jag inte kan ligga och pressa på 10:an några längre sträckor hänger mer på min benstyrka än växeln i sig. Dock tror jag det får bli 42t fram nästa gång så jag nyttjar 7-8-9 mer jämnt.

Min fundering är varför man med en gruscykel tycker att det är ett problem att trampa ur i hastigheter runt 50kmh.

för mig är det inte ett problem.

däremot är det ett problem i teorin att ligga för mycket på småkuggen pga dålig kedjelinje och skarpare böj på kedjan. jag har gått upp lite i storlek på klinga därför (men har fortfarande mina bästa grustider med facking 36-12 som högsta utväxling, grr!).

det medför också en viss bekvämlighet att kunna vila men fortfarande trampa runt pedalerna lite lätt i högre hastigheter. det tror jag är det vissa pratar om när de yrar om att de trampar ur: de gillar att finns ett litet motstånd i pedalerna även när det går fort. men det är inte en speciellt nödvändig funktion för att prestera bra tider på strava.

en annan anledning kan vara att de rejsar tillsammans med andra och vill kunna ha möjlighet att ta rygg på någon som försöker sig på en utbrytning i en nedförsbacke. kanske inte ett troligt scenario för en gruscykel, men inte helt otänkbart. på mina grusrundor finns det nedförsbackar som är perfekta för att göra ett ryck och bli av med någon som inte har utväxlingen.

Det var intressant för du beskriver ganska spot-on vad folk beskriver som problemområden men då oftast i omvänd ordning, att deras singelklingsbyggen har för låg utväxling för att göra allt annat som de verkar vilja använda sin gruscykel till. Men i min väldigt tillrättalagda värld så låter det mest som de valt att bygga fel cykel eller valt fel drivlina 1x när det borde valt 2x.

Men grunden till problemet kanske är just det att man bygger en cykel efter ett recept men sen försöker man få den att passa till något helt annat.
Min personliga åsikt är att singelklinga inte är en bra lösning för landsvägscykling och inte för grusvägscykling heller öht. Inte på grund av att kassett-omfånget inte räcker till utan för att det blir för stora hopp mellan växlarna och att 10-kuggen bak mest är en nödväxel mtp hur hög friktion det är i den. Jag har åas inga problem med att använda en framväxel, tycker de fungerar utmärkt.

Cyklar man bara själv så kan man förstås sluta trampa och bara rulla när det går för fort, men cyklar man i en grupp är det rätt störande när växlarna inte räcker till längre och man åker ur klungan pga det.

Är inte en till anledning att det är "inne" med 1x? Samma att gravel är "inne", och att folk egentligen inte vet vad dom vill ha - utan bara vet vad som pushas? Du måste sätta dig in i en person som startar en tråd på ett forum om hypotetiska scenarion, istället för att uppleva det själv. Icke-problem.

Sen är det så att många som bygger en gravel vill använda den till (tempo)träning på vinterhalvåret, jag tror det är cruxet för många. På min vinterhoj har jag 42t fram och 10-36 för snabbgrus och 9-32 för landsväg. Räcker och blir över. Behövde inte ens starta en tråd för att fråga om det var ok att göra :)

Helt korrekt är det så :)
Leverera mina svar eller åsikter på ”problemet” hade absolut inte krävt en tråd, men när det ändå verkar vara något som skaver hos många andra så tyckte jag att det skulle vara intressant och se vilka tankar som andra eventuellt haft runt frågan.

Ditt inlägg gav mig tex en ny vinkel att det kanske är just skitväderssäsongen som gör att dessa cyklar hamnar på vägen och gör att utväxlingen blir ett problem, då är det ju lätt avhjälpt genom att anpassa klingan för säsongerna, men om det är ett ständigt återkommande problem året runt så lutar jag fortfarande åt fel val av fordon.

Man kan ju välja att starta trådar för att tala om för andra att de har fel, eller bara kommentera andras på samma sätt, det är ett ganska uttjatad och trist (enligt mig) sätt att använda ett forum, i denna tråd är jag faktiskt nyfiken på udda och annorlunda svar för att försöka förstå.

Tjena!

Jag kör 46/36 på min cross. Kassett vete fan men tror det är en 11-28 eller 11-25. Har då inga problem varken uppför eller nerför. Används till allt från asfalt till riktigt stökig stig. Ser ingen anledning att köra med enkelklinga på den, dubbel fungerar utmärkt, aldrig tappat kedjan och då har jag en gammal DA 7800 bakväxel som inte ens är i närheten av en clutch.
Mycket tror jag är hets bara för att det kommer nya grejer men egentligen tillför det inte så mycket. Förutom på MTB, där köper jag 1*x vilken dag som helst.
Förövrigt så har jag en maxkadens på ca 100. Kör med 165 vevar (Middleburn DH) för att få bättre kadens, samt mer frigång i skogen.

Tjena!

Jag kör 46/36 på min cross. Kassett vete fan men tror det är en 11-28 eller 11-25. Har då inga problem varken uppför eller nerför. Används till allt från asfalt till riktigt stökig stig. Ser ingen anledning att köra med enkelklinga på den, dubbel fungerar utmärkt, aldrig tappat kedjan och då har jag en gammal DA 7800 bakväxel som inte ens är i närheten av en clutch.
Mycket tror jag är hets bara för att det kommer nya grejer men egentligen tillför det inte så mycket. Förutom på MTB, där löper 1*x vilken dag som helst.
Tycker inte heller att man tappar kedja så lätt på 3x. Inte jag och då borde inte kreti och pleti (som jag är en del av) göra det heller. Däremot skramlar det som fan har jag insett nu när jag även kör 1x med clutch.

joo, dylan kör dubbelklinga så det är fortfarande coolt

Han räknas inte, han har ingen skägg.

ångrar att jag sålde framväxelreglaget till gruscykeln i en byrålåderensning :(

Ja, ville precis fråga varför du inte använder dubbelklinga. Förstår att man skulle kunna behöva så stort omfång, men i den fallet tror jag att man också vill har tätta växlar i tynga registret.

Min personliga åsikt är att singelklinga inte är en bra lösning för landsvägscykling och inte för grusvägscykling heller öht. Inte på grund av att kassett-omfånget inte räcker till utan för att det blir för stora hopp mellan växlarna och att 10-kuggen bak mest är en nödväxel mtp hur hög friktion det är i den. Jag har åas inga problem med att använda en framväxel, tycker de fungerar utmärkt.

Cyklar man bara själv så kan man förstås sluta trampa och bara rulla när det går för fort, men cyklar man i en grupp är det rätt störande när växlarna inte räcker till längre och man åker ur klungan pga det.

Kan absolut förstå problemet vid klungkörning, men då förutsätter jag att man har ett cykelintresse på den nivån att man kan hantera en framväxel och/eller har en lämpligare cykel för den typen av aktivitet.

Eftersom du tydligen rullar nu när det går för fort, kommer du då att trampa om du har fler växlar att ta till? bara för att få ett perspektiv på hur andra gör.
Skulle trampa, men prioriterar hyffsat tätstegat, lagom lägstaväxel, högre tillförlitlighet och mindre underhåll.

Trivselkadens: ~90
Trampar ur: ~120

Om man ändå tänkt sig bara använda en cykel, måste det då inte bli en kompromiss någonstans?
Frågan är hur många som har en dylik cykel som enda cykel och dessutom har intresse av att cykla i ~50 blås. Ganska få, skulle jag gissa. För min del skulle den naturliga kompromissen vara att strunta i toppfarten. Det är ju ändå inte rätt typ av cykel om man ska cykla fort på asfalt liksom. Med relativt grova däck och lägre tryck så blir det inte roligt att försöka trampa sig upp över 40-45 ändå, oavsett utväxling.
Själv skulle jag inte ens fundera på att försöka cykla i 50 på grusväg med smala däck, nervös geometri och mekaniska skivbromsar. Måste vara betydligt farligare än att cykla i 25 på stökig stig med MTB.

Det konstiga är varför tillverkare fortsätter att bestycka cyklar med utrustning som inte passar särskilt bra till vad de flesta köpare använder cykeln till. Samma sak med 12-delat på i stort sett alla MTB trots att det näppeligen behövs (lustigt nog är det precis omvänt där med onödigt låg utväxling istället för onödigt hög).

Tillbaka
Topp