Varför är mtb cyklister så feta?

Miracle

Aktiv medlem
Många av LVG cyklisterna häromkring har en rejäl kula de med. 🙂
För min egen del, som cyklar endast MTB nuförtiden, så började jag inte gå ner i vikt ordentligt förrän jag började lägga till promenader på 30-60 minuter i motionstempo var å varannan dag.

Frid!

fhloston

Aktiv medlem
Det är väl fjädringen, som att sitta i en lazy boy och pösa.

Och sen kör väl alla seriösa mtb cyklister med det här i ryggfickan som energi under färden?

Screenshot_20201201-085050.png

ooms

Aktiv medlem
Eftersom cykling nu är en folklig utövning så kan jag nog säga det är samma personer som cyklar de två stora motionsloppen i Sverige, ett XC lopp i 90 km och ett på racer i 150/300 km. Rimligtvis är BMI densamma per capita gällande dessa två olika cyklingsformer.
Nej, nej, lvg-loppet går ju på försommaren efter ett helt år med jobb och träning, medan mtb-loppet går i augusti efter en semester framför grillen och ölburken, dvs heeeelt olika BMI:n 😉

Manurhin2

Aktiv medlem
Bmi har aldrig varit mer eller mindre relevant, det är en bra fingervisning på normalspann på vikt.
Att det inte törs talas om idag är väl för att alla blir kränkta för minsta lilla.

M

Konsensus

Aktiv medlem
BMI är enligt mig en vägledning och inget annat, utifrån det MÅSTE man lägga in fler parametrar ex. muskler, kroppsform mm. Någon mätmodell måste trots allt finnas. Tjock benstomme accepteras icke!

rix

Aktiv medlem
Hellre altetiskt byggd än se ut som en gräshoppa och passa in på bmi-skalan :D

Känns som det är en minoritet som har så pass mycket muskler att de faller över på överviktskalan och samtidigt har en ”låg” fettprocent. Men man hör ofta det du säger :) brukar räcka med att gå på gym några gånger för att kunna använda det argumentet :)

Crocko

Aktiv medlem
Känns som det är en minoritet som har så pass mycket muskler att de faller över på överviktskalan och samtidigt har en ”låg” fettprocent. Men man hör ofta det du säger :) brukar räcka med att gå på gym några gånger för att kunna använda det argumentet :)

Känner till en kille med ett BMI på 29,7, bjud gärna med honom på ett benpass på gymmet sen kan du berätta hur det gick, Robert Försteman heter han. :)

JBogevik

Aktiv medlem
Va? Ingen av mina mbt-polare inklusive mig själv är särskilt feta.
Tror att fetma är ett större bekymmer på västkusten. 😉

Manurhin2

Aktiv medlem
Kolla på det här fettot. Francis Ngannou. 195cm lång och hela 115kg FET! 30 på BMI-skalan (OBESE). En vandrande hjärtattack, helt klart.

Visa bilaga 456201
Helt osannolikt att han är i riskzonen är det definitivt inte.
"Överdriven" muskulatur kombinerat med finnig rygg är riktiga varningstecken.

Så som bmi används fungerar det nog tillräckligt bra, dvs finna riskpatienter och kunna kommunicera det på ett enkelt sätt.

freddes

Medlem
Ålder, hur man lever, arbete osv spelar in rätt stor roll samt vilka man jämför med.
Känner mig inte som en fet cyklist men vill man ha kvalitetstid med sin familj, jobbar stilla sittande och har svårt att hitta tider till egen aktivitet (när man dessutom har ett hus som skall underhållas) samt som jag studera 50% efter 100% jobb så blir man ju inte lika "fit" som när man bodde själv, utan familj, hus, plugg och träna 12 pass i veckan liksom :) men det är klart att man kan se ner på andra när man har annan vardag och inte tar hänsyn till hur andra kan ha det i sin vardag.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Helt osannolikt att han är i riskzonen är det definitivt inte.
"Överdriven" muskulatur kombinerat med finnig rygg är riktiga varningstecken.

Så som bmi används fungerar det nog tillräckligt bra, dvs finna riskpatienter och kunna kommunicera det på ett enkelt sätt.

Dom testas kontinueligt för steroider och andra preparat, om det var det du ville antyda. :P Men såklart, ingen går ju helt utan risk! Jag tycker bara det är roligt generellt att kroppar kan se så olika ut trots samma vikt och längd t.ex. Jag hade ju kvalificerat mig för tungviktsklassen och skulle teoretiskt kunna gå en fajt mot Francis Ngannou, men det känns ju väldigt avlägset om man jämför våra kroppar. :P

grondahl

Aktiv medlem
Robert Försteman är väl bara ett exempel på att BMI är bra på populationsnivå men du kan inte dra en slutsats för en enskild individ utan att göra ytterligare någon slags diagnos (vilket bör vara rätt lätt att göra). I verkligheten lär ju dock en väl kvalificerad majoritet vara överviktiga om de har BMI 29,7.

Crocko

Aktiv medlem
Exakt! Det är precis så det är för alla med BMI över 25 de är lika vältränade som Robert Försteman!

Naturligtvis inte, men det visar tydligt på problemet med BMI som bara tar hänsyn till relationen mellan vikt och längd. Finns garanterat folk med klen benstomme och ordentligt med farligt kroppsfett som har ett hälsosamt BMI.

Den viktigaste frågan när det gäller vikt och hälsa är vilken lott vi fick i det genetiska lotteriet, för väldigt få dör av övervikt men däremot av sjukdomar som skulle kunnat hanterats bättre av en ej överviktig person, medans en person med bra gener kan leva ett långt och bra liv som överviktig.

rix

Aktiv medlem
Naturligtvis inte, men det visar tydligt på problemet med BMI som bara tar hänsyn till relationen mellan vikt och längd. Finns garanterat folk med klen benstomme och ordentligt med farligt kroppsfett som har ett hälsosamt BMI.

Den viktigaste frågan när det gäller vikt och hälsa är vilken lott vi fick i det genetiska lotteriet, för väldigt få dör av övervikt men däremot av sjukdomar som skulle kunnat hanterats bättre av en ej överviktig person, medans en person med bra gener kan leva ett långt och bra liv som överviktig.

Du får också sjukdomar som du inte haft utan övervikten. Det finns en väldigt stark koppling mellan övervikt och minskad medellivslängd, kopplat till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som är orsakade av övervikten. Och vid de studierna så går de på BMI. Och självklart är det inte de som har 10% fett och bara muskler som drar ned snittet.

Crocko

Aktiv medlem
Du får också sjukdomar som du inte haft utan övervikten. Det finns en väldigt stark koppling mellan övervikt och minskad medellivslängd, kopplat till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som är orsakade av övervikten. Och vid de studierna så går de på BMI. Och självklart är det inte de som har 10% fett och bara muskler som drar ned snittet.

Det är ju absolut bättre att inte vara överviktig det är nog ingen som motsäger sig men ganska nyligen visade en väldigt omfattande tvilling studie att gener påverkar ännu mer. Självklart innebär det ju inte att det är en dålig idé att ta hand om sig men den stress som kan uppstå över fokuset på vikt när det i praktiken spelar större roll vilka föräldrar man har tycker jag späs på när man använder ett så trubbigt instrument som BMI för att bedöma vilka som ligger i riskzonen.

pingu

Medlem
Jag gillar inte tjockisar, men jag gillar att cykla MTB i grupp. Det är ett problem för alla är ju feta. Hur kommer man ur det?

någon som vet?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer