Funkar 11-delad kassett med 10-delad växelförare

mino75

Medlem
Ska beställa en trainer som har 11-delad kassett monterad, men ha 10-delat på min cykel, är avstånden mellan kransar à samma på 10-delat och 11-delat (shimano) så jag kan använda kassetten och bara mista en växel eller måste jag byta till 10-delat på trainern?

Om växeln klarar det så får man nog ändå byta reglage. MTB eller lvg?
Det rimliga är nog att bytts kassett. Vet i fan varför de levereras med kassetten....jag har en orörd lvg 11a i en låda nu..

Om växeln klarar det så får man nog ändå byta reglage. MTB eller lvg?
Det rimliga är nog att bytts kassett. Vet i fan varför de levereras med kassetten....jag har en orörd lvg 11a i en låda nu..
Lvg, men om bara avståndet mellan kransar à är detsamma så borde det väl funka..

Lvg, men om bara avståndet mellan kransar à är detsamma så borde det väl funka..
Ja, men oftast är det precis så det inte är eftersom kassetten ska passa på samma hjul.

Nu är väl 11s lvg bredare än 10s men det är väl 1.85mm eller?

Hur som helst finns fullt med folk som vet säkert så de får svara

På MTB funkar tex 5120 officiellt på båda MEN eftersom trigger ändå måste bytas så löser det inte trainer scenariot.

Jag kommer nog att likrikta familjens trainer park på 10s i några år. Har haft 8s och 9s men barnen växer så mina gamla hoj får väl hänga med uppåt

Kan man köra MTB 11s på 11s som följer med? Har för mig är kassett är lika bred fast Body är olika...

Kan man köra MTB 11s på 11s som följer med? Har för mig är kassett är lika bred fast Body är olika...
Ja, kassetter funkar både med lvg- och mtb-grupp. Tror det är så att mtb-kassetten är en aning smalare än lvg, så man måste ha distans innanför mtb-kassetten på hjul för 11-delat lvg.

Sen blir man alltid lite osäker när man svarar eftersom det är mycket att hålla ordning på. Tror att jag har koll på detta, liten reservation föreligger dock

Ja, kassetter funkar både med lvg- och mtb-grupp. Tror det är så att mtb-kassetten är en aning smalare än lvg, så man måste ha distans innanför mtb-kassetten på hjul för 11-delat lvg.

Sen blir man alltid lite osäker när man svarar eftersom det är mycket att hålla ordning på. Tror att jag har koll på detta, liten reservation föreligger dock
Om jag läst rätt så ska de vara lika samma men MTB 11s sitter med offset eller överhäng på nåt vis. Lvg har bredare Body istället

MTB 8, 9 ,10 passar på Lvg 11s Body med den spacer som följer med kickr. 1.85mm. Ska även fungera med 10s Lvg men det har jag inte testat.

Lite störigt med billiga shimano för nitarna verkar bråka med spacer. Åtminstone 9s xt har bättre konstruktion. (Jämfört med hg31 och billigare 9s)

För eller senare ska någon väl trainer träna med 11s så lika bra att spara kassetten som kom med

Bara för att förvirra och svara på frågan i rubriken.
En SRAM landsvägsbakväxel för 10-delat är kompatibel med 11-delat.

Tillbaka
Topp