Funkar denna ram? (Ragley...)

Hackson

Medlem
Hej alla!
Lite intro om mig först eftersom jag är ny på forumet.

Jag heter Hakan och kör mountainbike dels för kicken och för att jag tycker det är väldigt roligt helt enkelt och dels som komplementträning till kickboxning.

Jag har en gammal Gary Fisher Ziggurat (år 2004) med Shimano XT, LX, Bontrager, Avid mm komponenter (komponenter: år 2000). Det är en XC-cykel kort och gott. Funkar skitbra, men nu till poängen... Jag vill köra lite mer aggressivt, all-mountain/lättare downhill och även kunna klättra ok också och har bestämt mig för att plocka ihop en egen cykel.

Då har jag spanat in Ragley-ramar eftersom kostnaden passar och de har fått bra recensioner.

Modellen jag funderat på är Ragley Troof länk: http://www.ragleybikes.com/our-products/troof/

Tror ni att denna funkar för syftet? Jag är 178 cm, 106 kg (muskulös :))

Vore tacksam för kommentarer/info.

Den verkar ju klockren till din användning. En 140, 150 eller 160mm gaffel till den så är du på gång. Coolt utseende och bra omdömen i tester jag sett (andra Ragleyramar iofs). En ovanlig cykel är alltid kul!

/Magnus

personligen skulle jag satsat på en bagger 288, ingen aning om den är bättre men den är av stål och har ett tuffare namn! (steal is real!)
/Per

Jag kör på en ragley mmmbop och är riktigt nöjd. Den klättrar helt ok och är en dröm på nervägen. Jag får känslan att ragley har genomtänkta men lite kufiska ramar, antingen gillar man dem jättemycket eller så hatar man dem

Tack för svaren.

Jag har sneglat på Blue Pig och Bagger också. Bagger har i princip samma spec som Troof, men är i stål. Mmmbop verkar inte finnas...

Det verkar som alla dessa skulle palla min vikt :), det är tåliga ramar. Men jag fastnade för Troof av nån anledning.

Jag börjar väl med ramen, men det är så lockande att ta fram plastkortet och beställa hela baletten på en gång... Allt finns hos CRC :)

Känner igen mig i det du skriver och blev färdig med en blue pig x här under våren. Mullig stål som tål stryk med 150mm i fronten. Helt underbar. Klättrar bra och man kan släppa spärrarna utför.

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner igen mig i det du skriver och blev färdig
> med en blue pig x här under våren. Mullig stål
> som tål stryk med 150mm i fronten. Helt underbar.
> Klättrar bra och man kan släppa spärrarna
> utför.

Det låter skitbra!

Det är precis det jag vill kunna göra, klättra bra, även kunna släppa spärrarna utför. Känner inte riktigt att jag släppa loss med min XC-cykel...

Tänkte återuppliva tråden istället för att starta ny...

Det var ett tag sedan, men planen var att plocka ihop en egen AM-cykel. Tänkte först skaffa en Ragley-ram, men ändrade mig. Så, jag började med en Commencal Ramones-ram som jag fick för halva priset. Den kan ta en 150 mm gaffel och har geomtri som tål en del. Nu har jag fått ihop alla delar och snart skall den monteras ihop hos lbs. Skall bli otroligt kul!

Lite godis för den som är intresserad:

-Växlar: Slx fram och XT bak, Slx växelväljare + Slx vevparti (3x9)
-Avid BB7 mekaniska skivbromsar och Avid handtag + 180 mm XT skivor
-Mavic en321 hjul med XT nav fram (20mm) och bak + 2.35 däck
-Gaffel: Rockshox Sektor RL dual pos. Coil 150 mm, 20mm maxle
-Race Face styrstam och low-rise styre 710mm
-FSA orbit Xtreme pro styrlager
-Wtb pure v sadel och lite annat :-)

Bilagor

• 20120802_222828.jpg
    20120802_222828.jpg
    140.5 KB · Besök: 14
Senast ändrad:
Kul! Jag som också skrev tidigare i tråden höll även jag kvar vid idén med en stål-ht. Jag är sen ett halvår en mycket glad ägare till en on-one 456 summer season. Ska bli kul att se din färdiga cykel. Snygg ram!

bortom12e skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul! Jag som också skrev tidigare i tråden höll
> även jag kvar vid idén med en stål-ht. Jag är
> sen ett halvår en mycket glad ägare till en
> on-one 456 summer season. Ska bli kul att se din
> färdiga cykel. Snygg ram!

Tackar!
Oh well, det blev faktiskt alu- ram i detta fall, men blir nog bra ändå :-)

Jag laddar upp bild när den e klar :-)

Alright!

Bygget e klart! Har hunnit cykla lite grann och första intrycket var att det kändes lite ovant med geometrin. Har kört ganska länge på en Gary Fisher Ziggurat XC cykel (2004), så cockpiten kändes lite kort på nya hojen. Annars känns den stabil som en stridsvagn! Tänkte köra några turer och känna efter om man behöver byta till längre styrstam eller nåt (kör 50 mm nu). Är 178 cm och har väl normal-långa till korta armar. Det är en Large-ram för övrigt. Har sänkt sadeln en bra bit jämfört med bilden också. Tanken är att kunna köra stökigt i Hellas och lättare downhill och liknande. Här e bilden:

Bilagor

• 20120813_133112.jpg
    20120813_133112.jpg
    152.8 KB · Besök: 15
Tillbaka
Topp