gaffel och dämpare läcker luft?

D i U

Aktiv medlem
Efter lite velande med min nya gaffel och dämpare innan första riktiga provturen som Jag gjorde igår har Jag märkt att det verkar som att både gaffeln (pike) och dämparen (fox float performance) läcker luft? Nästan osannolikt att båda gör det men igår ute på tur med en temperatur om ca 1 plusgrader så kändes gaffeln mycket mjuk, dämparens sag verkade mycket mer än när Jag åkte ut. Är det kanske så att gafflar och dämpare är känsliga för kyla?
Kan inte minnas min gamla cykel med revelation gaffel och fox float evolution hade samma effekt under kalla dagar.

Jag har också märkt att dämparen om den stått still några timmar/dagar etc så när Jag trycker ihop dämparen/sätter mig på cykeln så liksom dämparen känns låst och sedan sjunker ihop.

Nästa fråga, pumpade upp gaffeln igår och såg såklart fel i tabellen och tryckte i 160 psi i piken, det skall ju vara 70 psi, skadligt?

Kyla påverkar helt klart, så låt gaffel/bakdämpare kallna till temperaturen du ämnar köra i och kolla trycket igen.
Ta med en dämparpump ut helt enkelt.

Ingen fara att ha det höga trycket i den en liten stund.
Trycket som uppnås när den är helt komprimerad när du kör är väldigt högt.

Att din bakdämpare känns låst låter lite skumt.

Vad det gäller dämparen så kan det vara många faktorer; taskiga lager i ramen, stiction från packningarna, seg vajerretur från en remote, etc.

Som jag tänkte då.
Lagren kan omöjligt va dåliga då hela cykeln e ny så jag får bortse från de, dämparen e liksom trög innan den "släpper". Kanske kan ha med att allt fortfarande inte är inkört?

Ja, luftdämpare brukar vara lite "sticky" precis i början av slaget när alla tätningar skall släppa taget och den börjar gå genom sitt slag.
En smärre inkörningsperiod är det, absolut.

Denna dämpare läcker luft, finns det något enkelt man kan göra? Eller måste jag skicka iväg den till typ danmark?
Börjar tröttna på Fox float drcv detta är min andra och 1a servades dyrt och paja igen..

Bilagor

• IMG_0533.JPG
    IMG_0533.JPG
    178.5 KB · Besök: 154
Lite svårt att avgöra från bilden var bubblorna kommer ifrån. Om det är infattningen mellan luftburken och övre delen som går under namnet bearing assembly så skulle det kunna vara så enkelt som att du bara behöver dra åt luftburken. Töm ut luften, dra åt burken medurs, som vanlig gänga.
Om det inte räcker så borde det antingen vara en o-ring som behöver bytas eller att det blivit knas med en liten plastspacer som beskrivs här:
http://service.foxracingshox.com/co...uickTech/DrCV_Airsleeve_maintenance_notes.htm
Båda borde ingå i ett sleeve service kit som går att köpa och utföra själv.

Tack LasseB!

Det var ju inte så svårt som jag trodde!

Oringen såg ut såhär, tur att jag har en gammal dämpare och ksn sno den oringen innan jag får mitt service kit

Bilagor

• IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    343.7 KB · Besök: 131
Bra! Glad att man kan hjälpa. Dock ska du kanske fundera på vem du låter serva dämparen framöver. Det där känns inte speciellt professionellt monterat.

Tillbaka
Topp