Gaffel sitter glappt

Henry

Ny medlem
Gaffel sitter glappt
Min polares gaffel sitter glappt. Eftermonterad MX comp ETA på en Merida Matts Comp. Ska man acceptera det eller är den stum om den är rätt monterad? När man håller in frambromsen och puttar cykeln framåt så känner man att gaffel rör sig i förhållande till ramen. LBS har monterat. Jag har två hojar, en 15 år gammal Miyata som glappar friskt och en 2 år gammal Nishiki som sitter som berget. Den misstänker jag dock har rostat fast i styrlagret. Kul när jag skall byta gaffel.. Sitter era gafflar utan att glappa?

Henry

Gaffel sitter glappt
Om detta händer är gaffeln inte rätt monterad/alt lagret slut. Har LBS monterat så gå tillbaka och kräv att han gör om det.

Mina gafflar sitter som de skall även efter ett par års ganska hård körning. Har justerat i samband med service några gånger men det måste man nog räkna med.

Gaffel sitter glappt
Det händer att lagerkopparna inte sätter sig riktigt vid monteringen men väl när man kört en stund. Så efterjustering erfodras. Fast är det bara gaffeln som byts ut lär det inte påverka.

Rätt enkelt att justera själv, lossa skruvarna som håller styrstammen i gaffelröret (de två på sidan), dra sen åt toppskruven försiktigt tills glappet försvinner men det fortfarande går lätt att svänga. Sätt styret rakt och dra åt sidoskruvarna igen.

Det finns ett visst glapp i själva gaffelbenen också, det går inte att justera bort.

Gaffel sitter glappt
Om det är styrlagret som glappar så ska det absolut gå att spänna med den skruven. Om stjärnan åker loss så åk tillbaka till cykelhandlaren och be honom stoppa i en ny, men jag har aldrig varit med om att det hänt.

Sen spänner du ju fast styrstammen igen och stjärnan belastas inte längre, det gör den bara när du spänner.

/jonas

Gaffel sitter glappt
Nej för katten.. inte hårt. Bara så pass att det slutar glappa. Kan vara svårt i början men prova dig fram.

Inget glapp men styret skall fortfarande svänga lätt.

För hårt o du sabbar lagerbanorna i förtid

Gaffel sitter glappt
> Min polares gaffel sitter glappt. Eftermonterad MX comp ETA på en Merida Matts Comp.

Styrlager ska vara fasta, bör fixas med en gång, i värsta fall är gaffelröret ovalt.

Per

Gaffel sitter glappt
en kompis hade en BMX (som han visserligen har kvar i delar....) som gaffelröret var för kort på, man kunde trycka ner styrstemen så att röret synstes ovanför,inte bra.......

Får väll ta och logga in nån gång.....

Gaffel sitter glappt
Min gaffel glappar så enormt så man tror att det knäcks varje gång av ljudet man hör när man lutar kraften framåt :/

Vet inte varför det glappar för jag har en massa lagar å saker där.
Monster -03 gaffel.

Tillbaka
Topp