Gaffel

Chase/Own

Ny medlem
Gaffel
Hej

Jag har en orginal Chase 3 , och vill byta gaffel !
Men jag har 9 mm nav och 1 1/8 styrlager, så det passar nästan ingen gaffel. Men då har jag 2 frågor ! Jag undrar om Jag bara behöver byta Nav och Styrlager för att kunna använda dirt jumper 1. Eller behöver jag byta ; Styrstam , sytrlager , nav , adapter till ram?.

Fråga 2. Jag undrar om det finns nån hyffsad gaffel för Dirt / street för runt 3500. Högsta slag 130. Den ska passa 1,5 styrlager och 9 mm nav.

Gaffel
Chase/Own skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag har 9 mm nav och 1 1/8 styrlager, så det
> passar nästan ingen gaffel.

Kul påstående!

Gaffel
Gaffel
MZ Dirt Jumper 3, går väl dessutom in i budgeten till skillnad från 1'an.
Manitou Jump Series 1'
Om du vill ha 130 så finns ju AM3'an, vet inte om den fungerar till hopp och lek, det är inte mitt gebit det här.

Gaffel
Hej. Ojjsan ! Jo , Jag har 1,5 styrör . Men finns det nån butik i gbg som säljer ett styrör 1 1/8 , och ett nav? Så svaret är ; Jag behöver bara byta Styrlager, styrstam och nav ?

2. Fråga 2. Jag undrar om det finns nån hyffsad gaffel för Dirt / street för runt 3500. Högsta slag 130. Den ska passa 1,5 styrlager och 9 mm nav. !

Senast redigerad av en moderator:
Gaffel
Hej igen !

1.Min kompis har en Yz0 limited 05. Han ska inte ha kvar sin Dj3 snart. Så ja kanske kan få den !
Men så undrar jag om den passar på min orginal Chase 3, Alltså 9 mm och 1,5 styrör !

2. En annan kompis har en Kona scrap. Är det 1,5 styrör som på min, eller 1 1/8 ?
Äre 20 mm nav eller 9 mm !

Tack på förhand // Johan

Gaffel
1: Nej, eller jo, om den gaffeln du har nu är 1 1/8. Om det är 9mm ser ni ganska lätt. :)

2: 1 1/8. Gissar på 9mm mer kolla, som sagt det är inte särskillt svårt att se. :)

Bild på 9mm drop out:
normal_S3500018.jpg

20mm drop out, Marzocchi Z1 style:
z1_axle.jpg

Gaffel
Chase/Own skrev:
> Sluta kladda i tråden !

det kommer nog ses som en uppmuntran till motsatsen ;-)

Gaffel
Chase: Du kan skaffa en Z1FR3 med 130mm och 20mm dropouts. Den gaffeln är bättre än DJ-serien om du vill åka lite annat än bara street och dirt. Vill du hålla dig i dirten så föreslår jag att du skaffar en Dirt Jumper 3(9mm) och ett nytt styrlager och styrstam. Det borde du få för 3500kr totalt, säkert från actionsports.de eller bike-mailorder.de

Lycka till!

Gaffel
Som jag fattade det så har du en 1.5" gaffel på nu? I så fall har du ju ett styrlager och styrstam för den dimensionen och måste byta ner till 1 1/8".

Om du har en gaffel med 1 1/8" nu så behöver du inte byta något annat än gaffeln för att byta gaffel till DJ3. :)

Hoppas det klargjorde lite.

Gaffel
Westman ; Vet du hur j*vla bra hjälp du har vart?
Tack för bra svar ( Ennu en gång )

Nej. Jag har en Gaffel som är 1.5 . Men kan du / nån länka ett hyffsat styrlager 1 1/8 för runt 400 spänn?

Gaffel
dagge skrev:
> Säker på att du inte har 1.5"?
> http://laxrom.ath.cx/forum/viewtopic.php?t=25605
> ruskigt lik denna tråd
>
> styrhuvudsreducerare behövs inte, det funkar med
> ett FSA Pig DH Pro 1.5 som tar 1,5" styrhuvud men
> 1,1/8 styrrör.
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=4034
>
> och för att svara på din fråga; Ja, du måste
> byta styrstam, styrlager och nav för att få på
> en dj1.
> Annars kan du köpa en dj3 för att slippa byta
> nav

Tack för svar. Jo du. Finns den att köpa i en butik här i Göteborg. Eller ? . Vill hälst inte beställa från utlandet !

Gaffel
Asså kan alltså ingeting om styren och styrstammar, kan inte måtten eller nåt? Så jag vette fan vad du sa jag skulle mäta. Det ända jag kan gö är att kolla vad det ärför styre så skulle nån snäll liten grabb kolla vad för styrstam som skulle passa. Låter inte det bra ;D .

Gaffel
Du tänker handla i en "riktig" butik, eller hur?

Då är det väl ff bara att gå dit och säga vad du ska ha och diskutera med personalen? Dom har betalt för att svara på dom här frågorna i samband med att du köper delarna av dom. :)

Är det en Chase 3 2005 så är det oversize (31.8mm) som gäller.

Gaffel
Chase : Du köper som vi sagt tidigare en DJ-gaffel, och ett reducerarstyrlager som tar dig ner till 1 1/8". Jag skulle föreslå att du köper FSA The Big Fat Pig 1.5" reducer

Finns på cykelcity om du vill handla i sverige :
"FSA THE BIG FAT PIG R

Detta är något så smart som ett styrlager som klarar av ett 1,5 styrrör och ett 1 1/8 ...

Pris: 445 kr "

Sedan tar du och skaffar dig en linjal eller liknande och mäter diametern(dvs tjockleken) på mitten av ditt styre i millimeter.

Det kan vara 25.4mm eller 31.8mm. Om du har 25.4mm så köper du förslagsvis den här styrstammen:

"Amoeba, Vitra DH, styrstam, 10° - 50mm

350 kr" från den svenska webbshoppen cyclecomponents. (www.cyclecomponents.com)
am001_1.jpg

Passar fint till både dirt och street.

Om diametern på styret istället är 31.8mm så köper du den här:
"Brave, Monster styrstam, 31.8 x 35mm

270 kr" också från cyclecomponents.
BRAVE012_1.jpg

Nu borde du veta precis hur du ska mäta och vad du ska köpa.

Gaffel
Westman; Asså, Du ger för jävla bra svar !
Jag mätte till 30-31 i tjocklek !
Men jag ställer samma fråga igen. Jag vill gärna köpa en sådan du länka Brave Monster . Men jag vill gärna köpa från cykel city. För där kan dom montera det billigare, än att köpa från annat och montera där. Tack ennu en gång för bra svar !

Gaffel
Varför köper du inte ifrån Cyclecomponents och låter Cykelcity montera, eller någon vänlig själ här på happy. Cykelcity är som sagt inte den billigaste affären precis men visst kan du köpa styrstam därifrån också.

Gaffel
Aja. Kanske köper från Cyclecomponentes då. Men finns det nån som skulle kunna montera ett styrlager och styrstam.. ( Bliggare en i en vanlig Butik/verkstad . Eller kanske till och med gratis :P:D

I göteborg ska denne monterare bo i såddannafall

Gaffel
Jag har ingen styrlagerpress för att få i skålarna i ramen rakt, annars hade jag gärna hjälpt dig, det är inte direkt svårt. Säkert nån som kan göra det åt dig..

Gaffel
Chase: Cykel och MTB-affären i Alingsås har Brave-grejer. Dom kan garranterat fixa fram styrstammen. Brukar ha rätt shyssta priser också.

Gaffel
Tack för bra svar Eric W . Men hur långt är det från Göteborg, till Allingsås . Typ 1 timme va, Eller blandar jag ihop det med nåt annat?
Men nån sa att CykelCity säljer dyrt. Dom säljer i alla fall Hope mono m4 bromsen för samma pris. + Jag får Kanske den här Brave Monster ( Om dom beställer hem den ) Typ 50 kr billigare . Så tror ni dom skulle beställa hem en Brave Monster ?

Gaffel
Jag slog på mitt styrlager med en stor planka.
Lite lack försvann på sina ställen, men aldrig att jag skulle betala flera hundra för att få det monterat.

[EDIT] Aldrig svasat aldrig med två L, alltid stavas alltid med två L.

/Adam

Tillbaka
Topp