Gaffelångest

Gaffelångest
Jag skall inte larva mig mera.
Men saknar i din uträkning antalet varv fjäder ,tjocklek fjädertråd, material fjäder ,210GPa är konstant i en fjäder.Slipade ändar? Allt spelar in i fjäderns hårdhet sen får du ta det som du vill.
Men det är en snygg uträkning.
Eftersom jag mätt fjäderkonstanten på den faktiska fjädern så spelar det förstås ingen roll vad den har för egenskaper i övrigt. Däremot har du helt rätt om man ska serietillverka fjädrar med en viss fjäderkonstant.

Jag är ingen fjäderexpert, men gjorde så gott jag kunde och det blev skillnad. Duger för mig. (y)

Köper det där med fjädern helt, upplever precis just det att den är stötig och inte så komfortabel vid mild körning men funkar svinbra när man bombar på. Då med charger 2.1. Det enda jag märker skillnad är när man skruvar på returen, varken hsc eller lsc ger mycket skillnad.
Ifall du orkar och har kvar vilken fjäder du satt dit får du gärna pm'a så får det bli ett vinterprojekt att pillra på med 👍
Det var nån slumpmässig fjäder jag hittade i en låda på jobbet, som jag kapade till vettig längd och förmodligen bockade till lite på en höft tills jag tyckte den verkade bra.

Så, det du kan göra är att försöka hitta en som har samma längd (~3,2-3,5 mm) och övriga mått, med ungefär 1 N/mm i fjäderkonstant. Original var ju 5, så även lite mer än 1 lär göra skillnad.

Jag kom på att det var DSD som sålde den där mjukare fjäder, tillsammans med en hårdare HSR-stack. Men de tycks inte ha den kvar. Du skulle kunna maila och fråga om specarna på fjädern om inte annat...

Tillbaka
Topp