Gaffelångest

Ursus

Aktiv medlem
Gaffelångest
Står i valet och kvalet mellan en Fox 36 Performance Elite och en RockShox Lyrik Ultimate. Båda är 150mm och kostar ungefär lika mycket.

36:
Grip2

Lyrik:
Charger 3

Vilken hade du valt och varför?

Gaffelångest
Vad har du för priser?
Foxen finns för 425€ för en 22a och 472€ för en 23a på mtbclassicparts (22 måste man beställa att den byggs om till en 150 mm). Ska inte tillkomma ytterligare kostnader.

Gaffelångest
Står i valet och kvalet mellan en Fox 36 Performance Elite och en RockShox Lyrik Ultimate. Båda är 150mm och kostar ungefär lika mycket.

36:
Grip2

Lyrik:
Charger 3

Vilken hade du valt och varför?
Med min begränsade erfarenhet: kör en 34 p.e. grip2 140 på en och en ultimate charger 2 160 på en cykel så hade jag valt Foxen, arbetar längre ner i slaget, men mycket mjukare, för att få Lyriken acceptabel måste trycket vara justerat ner på enskilda psi-enheter, och är ändå elakare mot mina händer och handleder, Foxen behöver jag knappt bry mig om trycket på.

Gaffelångest
En Charger 3 verkar vara bättre än Charger 2.1. Charger 3 har en begränsad justeringsomfång, framförallt nedåt. Om du är lätt borde du undvika den. Sen hade gafflar med Charger 3 för stora toleranser på gaffelben. Jag har kanske haft tur med min Pike med Charger 3, men jag är helt nöjd. Jag kör dämpningen helt öppen.

En gaffel med Charger 3 är en chansning, jag skulle betala extra för en nyare med Charger 3.1 och mindre toleranser.

Gaffelångest
Kan den här vara av intresse?
(Factory 36 150mm, 399€)
IMG_9650.webp

Gaffelångest
Verkar vara en allmän uppfattning att Charger 3 är minst lika okänslig tidigt i slaget som Charger 2.1 (och därav den snabba utrullningen av charger 3.1). Har en Pike med charger 2.1 och en Fox 36 med Grip 2. För mig känns Charger 2.1 bra när det går fort utför (vilket det bara gör korta stunder där jag vanligtvis cyklar) men osmidig vid ”långsamt stök”. Grip 2 känns bättre vid de flesta tillfällen.

https://www.bike24.de/p1927834.html
473EUR

Gaffelångest
Verkar vara en allmän uppfattning att Charger 3 är minst lika okänslig tidigt i slaget som Charger 2.1 (och därav den snabba utrullningen av charger 3.1). Har en Pike med charger 2.1 och en Fox 36 med Grip 2. För mig känns Charger 2.1 bra när det går fort utför (vilket det bara gör korta stunder där jag vanligtvis cyklar) men osmidig vid ”långsamt stök”. Grip 2 känns bättre vid de flesta tillfällen.

https://www.bike24.de/p1927834.html
473EUR
+1

Problemet med Charger 2.1 (RC2) verkar av allt att döma vara för hård fjäder till backventilen i (retur)kolven. Jag bytte till en mjukare och det blev mkt bättre. Ingen aning om Charger 3 eller 3.1 fått bukt med detta, men eftersom de inte begrep problemet för bara några år sen betvivlar jag att de gör det idag.

Gaffelångest
+1

Problemet med Charger 2.1 (RC2) verkar av allt att döma vara för hård fjäder till backventilen i (retur)kolven. Jag bytte till en mjukare och det blev mkt bättre. Ingen aning om Charger 3 eller 3.1 fått bukt med detta, men eftersom de inte begrep problemet för bara några år sen betvivlar jag att de gör det idag.
Dom utvecklar fjädringar för den stora massan och inte för en enskilld persson.

Gaffelångest
Kan den här vara av intresse?
(Factory 36 150mm, 399€)
Visa bilaga 778124
Dåligt med information men det står att den är kompatibel med Ekano'n och webb-adressen avslutas med "ebikeopt". Fox gafflar som är emtb-anpassade har vad jag förstått kraftigare stanchions samt dämparenhet med mera från storleken under, d.v.s. 36an har motsvarande dämparenheten från en 34a.
OBS: info tagen från random snubbe på the internets, jag har inte kollat upp det via Fox hemsida. Men emtb-gafflarna säljs billigare och kanske av en anledning.

Gaffelångest
På vilket sätt skulle usel prestanda över småskräp vara fördelaktigt för "den stora massan"?

PS. Jag heter inte Persson. DS.
Här kommer det vanliga ordvrängeriet från dig.Tillverkare kan väl inte anpassa sina gafflar till dig eller är det något du tror och om du tror det så har du fel utan allt utgår från en förutbestämd spec .

Gaffelångest
Här kommer det vanliga ordvrängeriet från dig.Tillverkare kan väl inte anpassa sina gafflar till dig eller är det något du tror och om du tror det så har du fel utan allt utgår från en förutbestämd spec .
Vad finns det för fördelar med en jättehård fjäder till backventilen som du menar skulle vara en "anpassning" till de flesta köpares behov? Som jag ser det är det en felkonstruktion. Det är inte billigare och inte på något sätt bättre. Bara sämre, för ALLA användare av gaffeln.

Gaffelångest
Vad finns det för fördelar med en jättehård fjäder till backventilen som du menar skulle vara en "anpassning" till de flesta köpares behov? Som jag ser det är det en felkonstruktion. Det är inte billigare och inte på något sätt bättre. Bara sämre, för ALLA användare av gaffeln.
Du verkar inte förstå man tillverkar en gaffel som tillverkaren har designat med några tävlings förare och han heter inte Makten hur tror du det skulle se ut om alla gafflar var custom gjorda efter önskemål då skulle ingen ha råd att köpa .
Det här är inget specifikt för cykel gafflar utan så ser det ut på hela marknaden man sätter en shims stack som skall passa den breda massan och vill man ha något annat så köper man Öhlin och problemet löst.:cool:

Gaffelångest
Nog har rockshox sina problem men att de skulle vara ocyklingsbara generellt för majoritetsbefolkningen tror jag inte så mycket på. Speciellt inte 2.0.
På happy kan man även läsa att man får skav av cykelbyxor så kanske ska man sila lite

Just de som kom med 3.0 hade väl mycket problem med bussningar.

Gaffelångest
Du verkar inte förstå man tillverkar en gaffel som tillverkaren har designat med några tävlings förare och han heter inte Makten hur tror du det skulle se ut om alla gafflar var custom gjorda efter önskemål då skulle ingen ha råd att köpa .
Det här är inget specifikt för cykel gafflar utan så ser det ut på hela marknaden man sätter en shims stack som skall passa den breda massan och vill man ha något annat så köper man Öhlin och problemet löst.:cool:
Vet du inte ens skillnaden mellan backventilen och shimstacken (för HSC) så är det lite meningslöst att diskutera. I övrigt kan du fundera på varför Grip2 inte har samma skitkonstruktion.

Nog har rockshox sina problem men att de skulle vara ocyklingsbara generellt för majoritetsbefolkningen tror jag inte så mycket på. Speciellt inte 2.0.
På happy kan man även läsa att man får skav av cykelbyxor så kanske ska man sila lite

Just de som kom med 3.0 hade väl mycket problem med bussningar.
Vem har sagt att den skulle vara ocyklingsbar?

Gaffelångest
Jag får känslan av att folk bara accepterar kvalitén hos Rockshox, inga reklamationer utan bara en stilla suck och betala för att burnisha bussningarna eller uppgradera dämparenheten. Eller har jag fel?

Å andra sidan så är det väl först på sistone som priserna på Fox börjat närma sig RS.

Gaffelångest
Jag får känslan av att folk bara accepterar kvalitén hos Rockshox, inga reklamationer utan bara en stilla suck och betala för att burnisha bussningarna eller uppgradera dämparenheten. Eller har jag fel?

Å andra sidan så är det väl först på sistone som priserna på Fox börjat närma sig RS.
Bussningarna låter illa men annars reklameras det säkert?
Förutom pris så ska rs vara enklare att serva själv vilket är viktigt för mig. Verkar som fox ofta ska skickas hit och dit. Inget för mig.

Gaffelångest
Vet du inte ens skillnaden mellan backventilen och shimstacken (för HSC) så är det lite meningslöst att diskutera. I övrigt kan du fundera på varför Grip2 inte har samma skitkonstruktion.

Vem har sagt att den skulle vara ocyklingsbar?
Tror jag har mera koll på hur en hydraulik fungerar än vad du har shims stacken bromsar rörelsen vid olika frekvenser backventilen släpper tillbaka oljan så vad är svårt i din värld
Men det stora problemet på den gafflen du skriver om var storleken på portarna i kolven+ om shimsning

Gaffelångest
Förutom pris så ska rs vara enklare att serva själv vilket är viktigt för mig. Verkar som fox ofta ska skickas hit och dit. Inget för mig.
Som sagt, en känsla bara. Internets djungeltrumma av killgissningar o.s.v. Fox är inte felfria heller med sin x2-dämpare som krånglat för många. Där kan man dessutom prata om enkelhet att serva. Ingen enkel luftburksservice kan göras på x2:an utan det är 125h intervall för helservice som gäller.

Gaffelångest
+1

Lite nyfiken på det där, inte heller hundra nöjd med min rc2. Finns det mjukare fjäder son reservdel från RS eller får man ta något annat?

Gaffelångest
Tror jag har mera koll på hur en hydraulik fungerar än vad du har shims stacken bromsar rörelsen vid olika frekvenser backventilen släpper tillbaka oljan så vad är svårt i din värld
Men det stora problemet på den gafflen du skriver om var storleken på portarna i kolven+ om shimsning
Det svåra är att du inte verkar fatta att backventilen är kass och att det inte finns några nackdelar med att förbättra den. Tämligen obegripligt vart du vill komma med dina inlägg.

Lite nyfiken på det där, inte heller hundra nöjd med min rc2. Finns det mjukare fjäder son reservdel från RS eller får man ta något annat?
Det finns från nån firma i USA som jag glömt vad den heter, men det blir helt orimligt dyrt tyvärr. Jag gjorde en själv av en annan fjäder. Bör finnas lite mätprotokoll i nån annan tråd, men jag orkar inte leta just nu. Har för mig att den jag bytte till har en fjäderkonstant som var 1/3-1/4 av original, ungefär.

Gaffelångest
Det svåra är att du inte verkar fatta att backventilen är kass och att det inte finns några nackdelar med att förbättra den. Tämligen obegripligt vart du vill komma med dina inlägg.
Alltså du verkar inte fatta att Rock Shock tillverkar fram gafflar för den breda massan efter specifikationer som dom har provat ut var då jo i Usa och inte i din bakgård och då tillverkar dom gafflar som skall fungera till vem som helst förutom Makten .Allt är en kompromiss.
Och när man köper en cykel så sitter det antingen Fox eller Rock Shock på dom och det är Oem gafflar
Så det är du som svamlar i tråden om din fjäder som du bytte och du verkar inte förstå att tillverkarna skiter fullständigt i dig och din fjäder om så inte var fallet så borde du söka jobb hos dem.

Gaffelångest
...tillverkarna skiter fullständigt i dig och din fjäder om så inte var fallet så borde du söka jobb hos dem.

Det är ju lite synd att tillverkarna skiter i sånt och tar genvägar för att tjäna mer pengar. Ibland handlar det t.om om genvägar som kan bli farliga, t.ex när det snålas med antal gängor och en gaffel imploderar.

Det är också synd att många konsumenter i så stor utsträckning accepterar SRAM/RockShox skiftande kvalitet, toleranser och QA.

Fjädern i fråga var ett misstag av tillverkaren som de inte ville fixa pga de omkostnader det skulle inneburit. När såna problem väl uppdagas är nästa version av produkten på väg och lockar konsumenten till nyköp.

Gaffelångest
Alltså du verkar inte fatta att Rock Shock tillverkar fram gafflar för den breda massan efter specifikationer som dom har provat ut var då jo i Usa och inte i din bakgård och då tillverkar dom gafflar som skall fungera till vem som helst förutom Makten .Allt är en kompromiss.
Och när man köper en cykel så sitter det antingen Fox eller Rock Shock på dom och det är Oem gafflar
Så det är du som svamlar i tråden om din fjäder som du bytte och du verkar inte förstå att tillverkarna skiter fullständigt i dig och din fjäder om så inte var fallet så borde du söka jobb hos dem.
Tror det blir ignore snart eftersom du uppenbarligen inte ens läser inläggen du svarar på. Rapa upp samma helt irrelevanta dravel gång på gång ger liksom ingenting. 💩

Gaffelångest

Min erfarenhet är att det inte är så mycket svårare att serva FOX gafflar jämfört med RS men det kräver specifika verktyg för varje gaffel model.
För min del har det funkat bra med AliExpress varianter av FOX verktygen, det är ju inga super avancerade prylar direkt.

Gaffelångest
Tror det blir ignore snart eftersom du uppenbarligen inte ens läser inläggen du svarar på. Rapa upp samma helt irrelevanta dravel gång på gång ger liksom ingenting. 💩
Läs inlägg 13, 27 vilket är kasst nu plötsligt är det backventilen förut var det fjädern som var för hård vet du inte själv vad som är vad.🤣

Gaffelångest
Det är också synd att många konsumenter i så stor utsträckning accepterar SRAM/RockShox skiftande kvalitet, toleranser och QA.

Vad kan man göra istället? Gafflar från Fox verkar också ofta har för tajta bussningar. Det finns inte så mycket att välja på om man inte vill köpa en dye butikgaffel. Kan man skicka gaffeln för botchning utan kostnader?

Gaffelångest
Läs inlägg 13, 27 vilket är kasst nu plötsligt är det backventilen förut var det fjädern som var för hård vet du inte själv vad som är vad.🤣
Men jösses, LÄS inläggen. Det är fjädern till backventilen (i returkolven, om det inte framgått) som är för hård.

Det finns inga nackdelar med att välja en mjukare fjäder (inom rimliga gränser), men stora fördelar eftersom en för hård fjäder gör att backventilen dröjer med att öppnas varje gång gaffeln börjar komprimeras. Det innebär att gaffeln inte sväljer småojämnheter utan studsar och far helt i onödan. Följden är dåligt grepp och dålig komfort, utan någon vinst.

En extremt mjuk fjäder kommer dock inte fungera eftersom den då lär fladdra hejvilt och kommer stänga för sent. Men spannet mellan för hård och för mjuk är väldigt stor, och i Charger 2 (och/eller 2.1?) är den helt solklart för hård.

Sluta fåna dig nu, tack.

--------

Edit: Här har du en redig långläsning om du undrar hur jag kommit fram till detta: https://happyride.se/forum/threads/ar-rs-charger-2-1-en-skitkonstruktion.3686998/

Det är alltså den undre "check shim" i skissen nedan vi talar om:

190250768_295383115652006_7383190698609231670_n.webp

Och här är mina mätningar av fjädern:

241099148_1483947028647060_5437751458534084049_n.webp

Senast ändrad:
Gaffelångest
Vad kan man göra istället? Gafflar från Fox verkar också ofta har för tajta bussningar. Det finns inte så mycket att välja på om man inte vill köpa en dye butikgaffel. Kan man skicka gaffeln för botchning utan kostnader?
Bussningarna på min Fox 36 har varit superglappa sen den köptes, fabriksny.

Gaffelångest
Bussningarna på min Fox 36 har varit superglappa sen den köptes, fabriksny.

Problemet med för höga toleranser är, såklart, inte för den som får en gaffel utan för hög friktion (men så kan man också har för stor glapp). De som får för tajta bussningar har problem. Min Pike med Charger 3 är också bra och det har varit RS mest problematiska modell.

Gaffelångest
Problemet med för höga toleranser är, såklart, inte för den som får en gaffel utan för hög friktion (men så kan man också har för stor glapp). De som får för tajta bussningar har problem. Min Pike med Charger 3 är också bra och det har varit RS mest problematiska modell.
Ja, min Fox funkar fint men det kan "klappra" lite ibland. Bara störande, verkar inte påverka funktionen negativt.

Gaffelångest
Du får tvärt om vara glad att du fått en gaffel med race-fit i bussningarna och låg friktion istället för nåt trött konsument-exemplar som är tyst men trögt.
Exakt. Man får se till att serva underbenen ofta bara, så lär det hålla länge. Kan tänka mig att det sliter mer på innerbenen om man inte håller rent dock.

Gaffelångest
Men jösses, LÄS inläggen. Det är fjädern till backventilen (i returkolven, om det inte framgått) som är för hård.

Det finns inga nackdelar med att välja en mjukare fjäder (inom rimliga gränser), men stora fördelar eftersom en för hård fjäder gör att backventilen dröjer med att öppnas varje gång gaffeln börjar komprimeras. Det innebär att gaffeln inte sväljer småojämnheter utan studsar och far helt i onödan. Följden är dåligt grepp och dålig komfort, utan någon vinst.

En extremt mjuk fjäder kommer dock inte fungera eftersom den då lär fladdra hejvilt och kommer stänga för sent. Men spannet mellan för hård och för mjuk är väldigt stor, och i Charger 2 (och/eller 2.1?) är den helt solklart för hård.

Sluta fåna dig nu, tack.

--------

Edit: Här har du en redig långläsning om du undrar hur jag kommit fram till detta: https://happyride.se/forum/threads/ar-rs-charger-2-1-en-skitkonstruktion.3686998/

Det är alltså den undre "check shim" i skissen nedan vi talar om:

Visa bilaga 778402

Och här är mina mätningar av fjädern:

Visa bilaga 778403
Jag skall inte larva mig mera.
Men saknar i din uträkning antalet varv fjäder ,tjocklek fjädertråd, material fjäder ,210GPa är konstant i en fjäder.Slipade ändar? Allt spelar in i fjäderns hårdhet sen får du ta det som du vill.
Men det är en snygg uträkning.

Gaffelångest
Köper det där med fjädern helt, upplever precis just det att den är stötig och inte så komfortabel vid mild körning men funkar svinbra när man bombar på. Då med charger 2.1. Det enda jag märker skillnad är när man skruvar på returen, varken hsc eller lsc ger mycket skillnad.
Ifall du orkar och har kvar vilken fjäder du satt dit får du gärna pm'a så får det bli ett vinterprojekt att pillra på med 👍

Tillbaka
Topp