Gaffelfråga?Reba

Gaffelfråga?Reba
Jag har inte hunnit testa min REBA än då det är min DB Apex som gör jobbet just nu.. Men jag tror att FSR oxå har en reba.. Såg en bild i Vinterbilder tråden...

//fredde

Gaffelfråga?Reba
De som jag pratat med tycker att den är helt kanon, Poplock eller ej. Har även hört rykten att SID är på väg bort nästa år och Reban ska ta över i någon ny form. Detta är bara vad jag har hört. Cykelbranchen är ju som många andra brancher inte helt fri från just rykten.

Gaffelfråga?Reba
Jag beställde en i förrgår.Reba team,dual air.U-turn är nog mera om du ska tönta dig runt som freeride.sen e den tyngre oxå.
Det heter numera poplock istället för remote control.Den kommer nog säker göra sig bra i sommar.

Gaffelfråga?Reba
ja Mattias det var poploc jag frågade om, eller hur?:-)
U-turn är inte intressant för mig.
Vad får dig att tro att jag ska som du beskrev det"tönta runt som freeride" ?:-)

Berätta gärna vad du tycker om din gaffel när du får den.

ha det
Jan

Gaffelfråga?Reba
Som jag har fattat det så är Poplocken på Reba´n den inställbara motion controlen dvs. att du kan ställa kompresionen från styret. SID-Team har oxå poploc, men ingen motion control-dämpning, vilket jag tror innebär att det på SID bara är vanlig Remote lockout.Fastän det kallas poplock på bägge. Någon som vet ? Mina planer på en Reba spoilerades när jag fick se att den bara tar skivbroms =/

/ M

Gaffelfråga?Reba
Det kan vara bra att veta att Reban levereras med pump. Jag kollade med CRC tidigare i år och dom kunde konfirmera att det ligger med en pump i kartongen från Rock Shox. Perfekt eftersom det nog blir en del pumpande!

/Erik

Gaffelfråga?Reba
Mattias(Thn): Stämmer bra att Sid:en bara har "vanlig" lockout. Lockout reglaget för styret är likadant som för reban förutom att det saknar justering för kompressionen.

//fredde

Gaffelfråga?Reba
Stålis:
Tänkte mest på att det är en "luftgaffel", men det finns ju dom som haft lite problem med sina Rebas

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=69145

SIDE.jpg

/Erik

Gaffelfråga?Reba
Du fråga om synpunkter på rebagaffel med poplock,inte bara om poplock.
Jag sa heller inte att du ska köra freeride,utan tog upp 2 st fördelar till vad det kan vara bra med U-turn eller dual-air.
Du har ingen större användning för u-turn för xc-användning.
däremot för freerideåkning,kan tänkas.

Gaffelfråga?Reba
silfver76 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte hunnit testa min REBA än då det är
> min DB Apex som gör jobbet just nu.. Men jag tror
> att FSR oxå har en reba.. Såg en bild i
> Vinterbilder tråden...
>
> //fredde

Så sant som det är sagt, så kör jag med en Reba team pop-glock.
Det har tyvärr inte blivit så mycket cykel sedan den blev monterad
pga. nytt jobb på annan ort + ett knä som bara vill göra ont.
Under den lilla tiden som jag har kört med Reban så har jag ivarjefall kommit
fram till att det måste vara en av de bättre gafflar som jag ägt. Följsam/stabil och
bra ute i bushen och jag tycker om att man kan ha remoten på styret. Som sagt
ska skriva mer vid ett senare tillfälle när jag har kört lite mer.

//A.J

Gaffelfråga?Reba
Ok Mattias:-)

Nej till Marinen som den ska användas till är enbart till för xc åkning :-)
Sen om man behöver Poploc (den stavning som RS har) eller Dual-air kanske inte spelar någon roll.
Frågan är ju om man användning av att kunna justera det från styret.
Det är ju ingen stor prisskillnad.

ha det
Jan

MattiasE Skrev:
> Du fråga om synpunkter på rebagaffel med
> poplock,inte bara om poplock.
> Jag sa heller inte att du ska köra freeride,utan
> tog upp 2 st fördelar till vad det kan vara bra
> med U-turn eller dual-air.
> Du har ingen större användning för u-turn för
> xc-användning.
> däremot för freerideåkning,kan tänkas.
>
> ____________________
>
> ~One Of The Lost Once~

Gaffelfråga?Reba
Läste du det finstilta, Jan? Fast de kanske bara "glömt" ta bort texten, då det står att det är Poploc -05 på gaffeln? ;-)
>- Poploc, låsfunktion med Remote control (ingår ej)

/Leo

Gaffelfråga?Reba
Floodgate är bra, den hindrar din gaffel från att explodera när du kör i lockout och träffar en sten eller dylikt. Skareb bla saknar denna funktion.

Gaffelfråga?Reba
Har beställt en Reba SL utan poplock. Tycker inte att det är jobbigt att böja mig ner och använda lockouten som finns på den.SKa kanske beställa det separat ( 800 spänn ) Den har ju motioncontrol också så den kommer nog att kicka =)

Gaffelfråga?Reba
Verkar som RS -05-gafflar är riktiga toppen gafflar. Kollar själv på RS Pike som jag blev lite små kär i under 2-hjulmässan. Men vad är skillnaden på den olika varrianterna: Race, SL, Team? Antar att det är samma skillnader även på Reba-modellerna

Gaffelfråga?Reba
Det som skiljer Team varianten mot Race och SL är att den har aluminium styrrör, de andra stål, och att den har ihålig gaffelkrona, vilket de andra inte har. Dessutom så är Team varianten lättare...

//fredde

Gaffelfråga?Reba
Gaffelfråga?Reba
Jan: Min uppfattning är att RS Reba Team med poploc är en optimal gaffel för mina behov. De är att bli snabb på långloppen och ha en stark och pålitligt framgaffel. Därför köpte jag just den. Jag har kört den 1 ca 40 minuter än så länge och den största skillnaden mot min MXC var just att ha låsmöjlighet från styret. Enligt min uppfattning är det en otroligt värdefull funktion dels säkerhetsmässigt (känns inte alltid rätt att böja sig ner och låsa på gaffeln) dels användbarhetsmässigt då jag använde lockouten i oerhört mycket fler situationer än tidigare och verkligen tjänade tid på detta i skogen. Jag är väldigt sugen på att använda min nya hoj mer och jag menar att min REBA är bland den bästa uppgraderingen mot min gamla hoj.

SID: Har en remotelockout som gör gaffeln helt stel. Reban rör sig någon millimeter för att följa terrängen även låst. Detta och alla andra förbättringar iom motion control gör att sid känns obsolet om man jagar bästa funktion och inte bara vikt. Jag är övertygad om att det till nästa år kommer en lätt gaffel med dessa landvinningar. Sen är det bara att välja hur mycket styrka man vill ha i grejorna. Jag vill i dagsläget ha 1600g och inte 1300g. Vi får väl se.

Uturn kostar för mycket vikt för mig men är säkert kanon för de som inte prioriterar klockan lika hårt.

Fel på REBA: Har pratat med rätt person och läget är som följer: Det finns en packning som hindrar den positiva luften från att nå bla den negativa luften. Denna har blivit felaktigt gjuten av en underlev till RS. Vi som köpt våra gafflar i Sverige importerade av Vartex fick dem ganska sent. Detta gjorde att vår serie enligt uppgift inte har problemet med den dåliga packningen. Blir det trubbel (gaffeln förlorar allt slag och låser sig) så är det mycket enkelt att åtgärda och det finns prylar i Sverige för detta. Skönt med en pålitlig svensk agent i ryggen!

Nu kommer jag inte på mer om REBA. Mer än att jag vill ut och köra!! Snön måste bort!

Gaffelfråga?Reba
Henry:

Tack för det uttömmande svaret.
Ja det låter onekigen som en höjdargaffel.

Det är bra att du påpekade barnsjukdomen.
Om man köper av Cyclecomponents nu så är det att begära skriftligt på att man får från serien där packningen är ok.

Iofs så kommer jag inte köpa förrän i Maj månad. Får lufta nya bygget på den gamla trotjänaren (Marzocchin) först.

Tack för hjälpen.

Tack till er alla andra som också har svarat.

natti, natti
Jan

Gaffelfråga?Reba
Henry Skrev:

> SID: Har en remotelockout som gör gaffeln helt
> stel. Reban rör sig någon millimeter för att följa
> terrängen även låst. Detta och alla andra
> förbättringar iom motion control gör att sid känns
> obsolet om man jagar bästa funktion och inte bara
> vikt. Jag är övertygad om att det till nästa år
> kommer en lätt gaffel med dessa landvinningar. Sen
> är det bara att välja hur mycket styrka man vill
> ha i grejorna. Jag vill i dagsläget ha 1600g och
> inte 1300g. Vi får väl se.
>
> Uturn kostar för mycket vikt för mig men är säkert
> kanon för de som inte prioriterar klockan lika
> hårt.
>
> Fel på REBA: Har pratat med rätt person och läget
> är som följer: Det finns en packning som hindrar
> den positiva luften från att nå bla den negativa
> luften. Denna har blivit felaktigt gjuten av en
> underlev till RS. Vi som köpt våra gafflar i
> Sverige importerade av Vartex fick dem ganska
> sent. Detta gjorde att vår serie enligt uppgift
> inte har problemet med den dåliga packningen. Blir
> det trubbel (gaffeln förlorar allt slag och låser
> sig) så är det mycket enkelt att åtgärda och det
> finns prylar i Sverige för detta. Skönt med en
> pålitlig svensk agent i ryggen!
>
> Nu kommer jag inte på mer om REBA. Mer än att jag
> vill ut och köra!! Snön måste bort!
>
>

säker på att SID:en verkligen bler helt låst, mig veterligen rör sig även den lite.

Gaffelfråga?Reba
Jag har iofs bara testat en sid team -04 med remote och den var helt stel. Brukar ju vara ett problem att lockouten lägger av om den inte servas och då kanske den rör sig?

Gaffelfråga?Reba
Reban rör sig ca 10-12mm i låst läge. med remote controlen på siden så rör den sig väl typ 1-3mm vad jag har märkt..vissa rör sig inte alls.

Har kört på reban nu ca30tim och den e grym.

Tillbaka
Topp