Gaffelservice

Gaffelservice
Ytterbensservice kanske en timme första gången om du läser manualen samtidigt. Manualen är väldigt tydlig så det är svårt att misslyckas.

Helservice lägger du på en timme eller två till beroende på hur flinka fingrar du har.

Gaffelservice
Jag skulle säga, avsätt en kväll för det så hinner du utan att stressa. Jag gjorde det inte på en timma första gången direkt. Det tog nog snarare en timma innan jag fick loss ytterbenen, alltså innan jag vågade ta i tillräckligt för att få loss presspassningen.

Gaffelservice
En sak till. Se till att ha rätt olja, annars kan det bli lite skum dämpning.
Du kan inte gå enbart efter viskositet och ta vilken olja som helst, RS jäklas lite där.

Har för mig de säger 5w men den är i verkligheten närmare 7.5w, men det finns egentligen bara en annan olja än deras egna som är nära nog.

Googla Rock Shox liquid gold... :)

Jag hade en Tora som jag tankade med Castrol gaffelolja, och den blev helt kass.
Gav mig en anledning att köpa en Reba istället :) Och ett par flaskor rs olja...

Senast ändrad:
Gaffelservice
Jo, jag har gjort en service på min 30 gold. Det var en kladdig och lite ovan historia, men det gick bra!
Ett mekställ att sätta upp gaffeln i så man kan vrida den i olika riktningar underlättar om du inte redan har det.
Det tog nog en 3 timmar, eller så, då det var första gången jag gjorde nå dylikt. :-)

Frid!

Gaffelservice
Tidsåtgången beror uppenbarligen på tidigare mekvana :)

Men det är hyfsat okomplicerat så tar man det bara lugnt och läser innantill så kommer det gå bra.

Gaffelservice
Avsätt en kväll första gången, den behövs när man är lite osäker och behöver stämma av med manualen jämnt och ständigt. Som anders_ är inne på, våga ta i när du bankar loss insexskruvarna som håller ihop gaffeln, jag slet med dem i en halvtimme och trodde jag skulle ha sönder något om jag tog i mer när jag gjorde det första gången - egentligen krävdes bara lite mer tryck på klubban.

Lycka till!

Tillbaka
Topp