Galet överprisade servicekit

Aron

Inventarie
Sitter och retar upp mig på prissättningen av servicekit. Ska man serva enligt tillverkarens rekommendationer och cyklar någorlunda flitigt blir det några tusenlappar per år. Marginalerna på de där oringarna är provocerande.

Oljor och fett köper man en livsförbrukning för ungefär samma pris som ett (1) 50h kit. Aluminiumpackningarna längst ned på gaffelbenen finns i storpack på eBay till priset av en öl. O-ringar och ”klämpackningar” kostar försumbart. Återstår diverse packboxar.

Bortsett från ett behov att morra av mig lite undrar jag om någon har hittat packboxar på storpack? Samt om någon hittat en sammanställning över dimensioner och material på de o-ringar och packningar som ingår i de olika paketen?

För att förekomma:
Ja, jag vet att det inte är obligatoriskt att följa serviceintervallen.
Ja, det är dürt att köpa storpack. Men om man har kompisar kan man dela. Det blir mycket billigare i längden.

Jag förespråkar att rengöra och byta olja flitigt och skita i dust-wipers och packningar tills dem faktiskt blir dåliga.
Standard o-ringar och fyrkantsringar (eller va man nu ska kalla dem) tror jag inte är några problem att hitta som bulk i blandade storlekar. Och jag tvivlar också på att dem skulle va nåt annat material. Lip seals, backupringar (teflon?) och dem mer speciella kan va mer klurigt...

Håller med om att det känns omotiverat dyrt. Något som jag kan tänka mig talar emot att köpa storpack av till exempel packboxar är att de skulle kunna åldras och torka innan man ska använda dem?
Är det någon särskild gaffel du tänker på? Gissar att det kan ge mer svar än mer allmänna gissningar.

Håller med om att det är provocerande dyrt med o-ringar m.m. Samtidigt som det är svårt att förstå vilka exakta delar som behövs för att göra service. Så service-kit är ju bekvämt.
Någon som har erfarenheter från Ali/Kina för att hitta service-delar ?
Jag har köpt skumringar billigt därifrån. Det kan rekommenderas men det är ju inte känsliga delar.

Annars har jag provat ”Racing bros” som har litet lägre pris än Sram-kit.

Senast ändrad:
Håller med om att det känns omotiverat dyrt. Något som jag kan tänka mig talar emot att köpa storpack av till exempel packboxar är att de skulle kunna åldras och torka innan man ska använda dem?
Är det någon särskild gaffel du tänker på? Gissar att det kan ge mer svar än mer allmänna gissningar.
Jag står nog mer på barikaderna för ett allmänt upprop till ett gemensamt krafttag kring att lista ut vad det egentligen ligger i de där paketen. Om alla mäter upp varsin o-ring och någon annan tipsar om var den går att köpa går det ju fort. Men SRAM 35 mm gafflar och Fox 34 mm ditto känns som en god startpunkt.

Håller med om att det är provocerande dyrt med o-ringar m.m. Samtidigt som det är svårt att förstå vilka exakta delar som behövs för att göra service. Så service-kit är ju bekvämt.
Någon som har erfarenheter från Ali/Kina för att hitta service-delar ?
Jag har köpt skumringar billigt därifrån. Det kan rekommenderas men det är ju inte känsliga delar.

Annars har jag provat ”Racing bros” som har litet lägre pris en Sram-kit.
Billiga skumringar är bra. Det är ju imho en av de delar som är mest motiverat att byta ofta.

Man kan också köpa "dyra" skumringar i storpack för rätt ok pris, riktigt skönt att ha en påse hemma när man meckar

Visste inte att man kan köpa dessa löst. Känns mycket bättre att kasta i nya istället för att försöka rengöra dom gamla

Hittar du 32mm? Letade förra veckan..

Verkar skilja en millimeter på dessa i höjd eller djup?

Tillbaka
Topp