Jag har tourcyklat på olika mtb och det går bra om man bara tänker sig att det kan vara svårt, ibland omöjligt, att fästa starka (som tål >20kg) pakethållare (framförallt om det finns skivbromsar eller fjädring). Samma sak för stänkskärmar, vatten/bränsleflaskor och små bikepackväskor t.ex på underrör, framgaffel etc eftersom det ofta saknar fästpunkter. En lagom stor ramväska går ofta inte heller (mtb har ofta en liten ram) och inte heller cykelstöd (om man inte gärna vill lägga/ta upp den tunglastade cykeln på/från marken några ggr per dag, nåt som hjulen tycker inte om).
Även är en mtb inte designat för att köra med tungpackning och ofta kör dem därför lite nervös eller trögt med tung last och om cykeln har ett kort kjedjestag eller man har stora fötter slår hälarna på bakväskorna. Och de flesta mtb har en aggressiv geometri (designat för snabbt klättring, styra effektivt etc) och offrar därför lite komfort, nåt en tourcyklist gärna vill ha för han/hon cyklar ju många mil per dag (och då många dagar/veckor i sträck). Värst är ju att få ryggnackhandknä-besvär på en lång cykelresa.
Men som sagt, det går att tourcykla på dem, det går ju på vilken cykel som helst. Det är bara att den ena cykel är mycket bättre än den andra :)
Angående hög överror vs sloping ram. Min kille var nästan 2m lång och en stor ram med hög/horisontal överrör var ofta dåliga tourcyklar för honom; slapp, skakig och med packning i långa nerförsbackar shimmyade de (eller vad det heter på svenska). Vi cyklade t.ex Turkiet runt (ett land med skitdåliga vägar och höga berg) och hans cykel gick ofta sönder. Han tyckte därför mer om små starka slopingframes som tålde smällar mycket bättre, och med höga sadelstolpar för då fanns det mer plats för en stor sadelväska och packning.
Mina mtb är sedan länge tourarbetslös (jo stackars cyklar) och jag tourcyklar nu på:
. racer med rakt överrör; härligt att flyga snabbt över jordklotet. Har ingen problem att svänga benet över sadeln eller sadelväskan men kanske det kommer om jag är 60+ eller få en ölmage. Kan ta med allt jag behöver för flera månader men har investerat i ultralätta väskor/tält, starka hjul (mycket viktigt när man kör med packning på dåligt asfalt) plus tempopinnar för att orka köra låååånga dagar.
. 26" tourcykel som är en korsning högt-överrör och sloping, som kan ha 4 sidoväskor och mycket mer, och som kan transformeras i en bikepackingbike för offroadäventyr. Den är byggd som en worldtravelbike, stål, 3x9, kan ha skärmar, dubbdäck, 55mm däck, navdynamohjul, fram/bakpakethållare, har många fästpunkter etc och har sett många länder. Härligt cykel :)
Här en bild av ramen:
. och jag har en Pugsley med en mycket liten (sloping)ram och en låååång sadelstolpe (hälften av mig är långa ben) som kan ha 26", 27+ och 29+ hjul plus tunna och feta däck. De flesta tror den är bara en fatbike men cykeln är en offroad/expedition-tourcykel och finns därför i t.ex surly's touringbikes lista tillsammans med Troll, Ogre, ECR, LHT och andra touringbikes med en hög äventyrhalt. Cykeln kan bära hur mycket packning som helst (spelar ingen roll om den har skinny eller tjocka 29+ däck, eller packning högt/lagt), kan ha bak/frampakethållare, har överallt fästpunkter, kör hela året runt och är för mig den perfekte tourcykeln.
Så tourcykelvärlden behövs inte vara så svart/vitt, det går att cykla på vad som helst, den behövs bara starka hjul och en glad cyklist :)
Här en bild av Pugsley med mycket packning, bland annat en packraft och paddel (det var på en cirka två månader lång äventyr):