Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?

Den där mb0:an är ju fantastiskt snygg! Var det inte en sån Bernt Johansson körde på när han tävlade i MTB? Det här är f ö happys bästa tråd!

En -97:ans? Mantra som fortfarande används.
Lillbrorsan fick den i julklapp av mig för några år sedan och har använts sporadiskt sedan dess.
Funderar på att ta tillbaks den.

klein_13.jpg ht=483

Min goa svenska klassiker förtjänar att komma med här
Varsamt uppdaterad med nyare vxl men med tidernas lättaste SID gaffel?!
och känslan är fortfarande tajt och bra.
Tror att om det skulle bli ett kärnvapenkrig skulle bara kackellackor eternit och min Gram överleva.
Kan nog bara säga att den är bara ett lån från framtida generationer

;-))

Fredrik

Bilagor

• gram.jpg
    gram.jpg
    39.6 KB · Besök: 213
Freber, Gram var väl i olika material olika år men din ser ut att vara i rätt material ;)

MickeS, Mantra drömde jag om en gång i tiden, klart speciell konstruktion, funkar den bra i verkligheten?/J :)

nja värsting vet jag inte om man ska kalla den men jag far runt i skogarna på en Scott FX2 -01a med en Z1 från 99 det funkar ju :)

johan44: De är ju lite speciella högURT:arna. Sitt och trampa och du har om jag minns rätt 15cm plusha cm bak med minimalt pedalgung även med enkla fjäderdämpare.
Ställ dig och den blir HT-fast.
Grottiga nedförsbackar får man stå och hålla fast/tynga sadeln med låren för att bakdämpningen skall fungera.
Men annars är den styv, kvick och hyfsat lätt.

Och på tal om Crescent Gram så har jag ju oxå en sån från förra århundradet som används flitigt.
Har redan skrivit in den i testamentet, för den lär ju överleva mig:)
Skadar väl inte att lägga in en bild på den igen...
file=52456

Flite är ju bästa sadeln någonsin! speciellt utan överdrag.

Här synes min Orange P7 ihopbyggd av vad jag hitta i garaget efter en tids cykelavhållsamhet.

RED / Lever numera som full xt cykel och har en 98a Judy SL i nosen, som multisportare. Sportar en bra vikt och är otroligt tjusig med matchande clubroost handtag.

Bilagor

• bajk.jpg
    bajk.jpg
    76 KB · Besök: 182
Senast redigerad av en moderator:
Köpte denna M500 från 94 som var ett vrak för en hel 500:- :> Tror jag ligger på 4 loppor ungefär i totalsumma nu.. och den landade under 10kg..

Såg ut så här först

canondale001.JPG ht=544

och nu

_MG_5991.JPG ht=483

Nu har jag (eller snarare skarpögd happyit på kinnekulle) hittat en spricka i den gamla Answer-sadelstopen, vad ska man köpa som matchar den gamla trotjänaren i stil och vikt? Thomson ligger nära till hands men förslag mottages tacksamt/J :)

Bilagor

• Trek hela.JPG
    Trek hela.JPG
    133.9 KB · Besök: 191
DSC_0665s.JPG ht=482

Diamondback V-Link 1.0 från mitten av 90. Deore LX/XT, enda orginal är väl ramen och dämparna.

Har allvarliga funderingar på att skaffa ny hoj så jag vet inte vad jag ska hitta på med pärlan.
Att byta ut alla slitna delar går på en 4000, pluss gaffel och dämpare, känns som en ny cykel är nästan likabra. :(

Edit: Har köpt nya handag som jag håller på skära sönder så de ska passa mitt smala styre. (59cm 6graders böjning)

Hur gick det sen?

Fick Treken en Thomson stolpe? Bianchin lever den än? Fick vi aldrig nån bild nyuppbyggd? Cyclepro Alien ramen, vad hände?

Jag avyttra min Orange till en kompis som kör den med en 98a Judy SL som fungerar perfekt!, Full gammel XT och lever sitt liv som multisport verktyg, och har det förträffligt!

Men Crossmax de gamla, finns det några egentligen nackdelar med dom? hittar man ett par i fint skick borde dom väll stå sig ganska bra idag med? Eftersom att jag inte är så tung så märker i alla fall inte jag någon större skillnad ifall ett hjul är ûber styvt eller inte...

Har precis byggt upp en modern hoj, med äldre grejer och nyare blandat. Det bättre av två världar. Lite smågrejer som fortfarande behövs men i stort sett verkar det hela vara ett vinnande begrepp för oss som inte gillar rapidfire, plattformsdämpare, skivbromsar med olja i och allt annat tjaffs så finns det hopp!

Mer bilder, och mer projekt!

Någon måste ju ha en hoj stående med en härlig Mag 21 SL Ti t ex!!!

Jodå, Trek:en fick en Easton EC90 zero och en slr efter extremt velande, så nu är den under 10 kg med mer marginal. Thomson är ju inte toklätta och det fanns ingen masterpiece som funkade. Köpte samtidigt ett par Nobby Nick eftersom de gamla däcken närmade sig 10 år... Fast just nu sitter extreme 296 på, var faktskt ute igår för första gången på mycket länge, vilket alltid känns lika korkat, det är ju extremt kul!

De gamla crossmaxhjulen funkar fint det lilla de gått, men jag iofs aldrig kört på moderna finhjul. Snygga är de hur som helst tycker jag med sina breda fälgar och stålekrar. Det jag är van vid är handbyggda hjul på xtr, mavic 517 och dt-ekrar./J :)

Bilagor

• DSC_0254.JPG
    DSC_0254.JPG
    121.2 KB · Besök: 160
ojoj 517 jag kör med fashionabla 217!

Råka sälja mina chris king/717 hjul, när jag övergav skivbromseriet så får bli gamla hjulen ett tag tills nått annat dyker upp...

Roliga är ju att oclv ramen väger ungefär samma som min Giant Xtc composite om jag inte minns fel!

Sitter relativt nya 231 på min Kona Explosif -92. Har lyckats få tag på NOS (tack R) som jag byggde upp på de gamla XT-naven.

Vill någon ha en fräsch beggad 231 (silver 36-hål) så PM:a.

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> såg den här innan på retro, dessa var ju helt
> fantastiska!!!

jodå dom duger ;) mitt åk börjar ta form

3306090753_9357bdc3ed_o.jpg

Sunn exact 98a
Obsys carbon gaffel
Race face turbine cranks
Sram 9.0sl besty växel o reg
mavic 517 på brubz 3 nav

inväntar syncros stolpe o sram 9.0 bromsar
måste byta styre dock :S

fräck, gaffeln ser grym ut. Hade sunn alltid konstiga "applikationer" på övre ramröret? Har för mig att det var en hel del påklistrad plast där men det där blåa ser ut som vanlig tape på bilden på din cykel.../J :)

waxweela skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > såg den här innan på retro, dessa var ju
> helt
> > fantastiska!!!
>
> jodå dom duger ;) mitt åk börjar ta form
>
> http://farm4.static.flickr.com/3506/3306090753_935
> 7bdc3ed_o.jpg
>
> Sunn exact 98a
> Obsys carbon gaffel
> Race face turbine cranks
> Sram 9.0sl besty växel o reg
> mavic 517 på brubz 3 nav
>
> inväntar syncros stolpe o sram 9.0 bromsar
> måste byta styre dock :S

var det du som köpte reglagen och bakväxeln på blocket? sram har väll bara gjort bromsreglage? dom var snygga och lätta i alla fall...

tycker det ser ut som ett toppenjobb, men hur har du tänkt på framväxeln? ifall du behöver klingor har jag ett nytt set liggandes! till mina röd eloxerade Turbines...

Får väll dänga upp en bild på mitt projekt med, ska skruva ihop den imorgon! Fina hjul dessutom på din, dom hade gjort sig på vilken fin hoj som helst...

Dåligt med Zaskars, jag hade en Avalanche Le innan som jag nu har sålt till en kompis som första hoj. Tror jag kan ha några bilder på den nånstans.

Från början i en mörkgrå lackör, lackerades senare vit, för att bli svart och sedan hade jag inget och göra så slipa ner den helt och polera den med autosol, vilket fortfarande håller sig tjusig.

Vore kul om nån kunder sporta med en Xizang även om det inte är världens lättaste titan ram, så är det en av världens snyggaste någonsin...

24102008454sw1.jpg ht=544

notera xtr sadelstolpen!

BTW

hitta en bild i datorn på en fabriksny 97a eller 98a Trek/ Volkswagen Oclv Team Issue, notera barends reglaget och Crossmax hjulen! Den treken som är här i tråden måste alltså snabbt räknat vara en 99a eller 00a med tanke på att det är andra dekaler på Siden. 95 kom judy Sl med skruvad krona, 96 pressad krona, 97 med pressad krona och gjuten brygga och måste varit i slutet av 97 Sid kom. 98 fanns det skivfästen på Judy linjen. Just Detta är jag 200% säker på då jag haft alla. Har dock bara en 96a nu, men ska ev få tillbaka 98an med.

9900.jpg ht=300

johan44 skrev:
> fräck, gaffeln ser grym ut. Hade sunn alltid
> konstiga "applikationer" på övre ramröret? Har
> för mig att det var en hel del påklistrad plast
> där men det där blåa ser ut som vanlig tape på
> bilden på din cykel.../J :)

jodå en del plast även på denna ram.. sunn hade 4 avlånga 2mm tjocka bubblor på överröret på sina modeller 98 o 99

captain8track skrev:
> var det du som köpte reglagen och bakväxeln på
> blocket? sram har väll bara gjort bromsreglage?
> dom var snygga och lätta i alla fall...

> tycker det ser ut som ett toppenjobb, men hur
> har du tänkt på framväxeln? ifall du behöver
> klingor har jag ett nytt set liggandes! till
> mina röd eloxerade Turbines...

betsy på blocket :) de missade jag helt.. hur mkt låg dom ute för där..? sram gjorde även ett par v-bromsar, men inga efter milleniet vad jag vet.. ryktet går om vita 9.0sl bromsar ;) jag kör chainsandwish, så nårra fler drev behövs ej, men tack ändå :)

oh, seriöst snabbåka på Trekken med nån form av tempostyre light för mtb? Klart innovativt, fast inte så snyggt.../J :)

johan44 skrev:
> oh, seriöst snabbåka på Trekken med nån form
> av tempostyre light för mtb? Klart innovativt,
> fast inte så snyggt.../J :)

Du menar barends? de finns än idag att köpa...

ha, jo det kom som en skrålande vind! var väll dock ingen som använde det, vet att det var orginal på dom där Scott endorphine med, men plockades nog av illa kvickt...

Mitt retrobygge eller jag bygger egentligen åt tjejen, ska putsa upp den imorgon. Tanken var väll att det skulle sitta Canti bromsar på den, men tror jag struntar i att lägga ner jobb på att montera dom innan jag köpt nya bromsar till min xtc. så får den ta över xt-v bromsarna istället.

Schysst med Sram bromsar, jag satt och tittade idag på bromsar, det är klurigt shimano har en broms som ser i princip identisk ut med Avid och kostar ännu mindre, var inte speciellt tunga heller. Ser inte riktigt meningen med att köpa dyra v-bromsar om man inte går på extralite eller ultimate så det finns vikt och spara. De flesta ligger ju i realiteten runt 200gram styck.

värsting och värsting kanske den inte är men duger att ha lite kul med under studie tiden =)

Bilagor

• IMG_2833.JPG
    IMG_2833.JPG
    74.7 KB · Besök: 174
bra cykel dock.

här ser vi även en 97a Judy XC med dom svarta dekalerna, jag hade den uddaste SL'n med just vita XC ben, nåt hopkok från en känd crescent profil.

Något säger mig att den judyn fortfarande fungerar som den ska?

captain8track skrev:
> bra cykel dock.
>
> här ser vi även en 97a Judy XC med dom svarta
> dekalerna, jag hade den uddaste SL'n med just vita
> XC ben, nåt hopkok från en känd crescent
> profil.
>
> Något säger mig att den judyn fortfarande
> fungerar som den ska?

Ja den funkar bra =) har inte gjort något me den sedan jag fick den, hur ska man serva den och vad ska man göra?

fick du med nått "judy" butter? smörj det på gaffelbenen bara under damaskerna, men ärligt talat funkar den bra, så gör inget. min kompis som kör med min gamla 98a har inte heller gjort nått, o den fungerar med bra.

captain8track skrev:
> fick du med nått "judy" butter? smörj det på
> gaffelbenen bara under damaskerna, men ärligt
> talat funkar den bra, så gör inget. min kompis
> som kör med min gamla 98a har inte heller gjort
> nått, o den fungerar med bra.

Okey var kan man få tag i "butter"? Är inte så hemma på gafflar vad har man för inställningsmöjligheter på den? tycker inte den är SÅ följsam men det kanske man inte kan få de gammlagafflarna

sitter en rebound justerare i nått av benen, sen kan du spänna den där uppe... Nja följsam kan du inte förvänta dig, den ska helst inte ha nått "sag" heller utan det är bara bang bang thank u mam mer på dom. Med andra ord inget runt slafsande....

DSC00800.JPG ht=544

Gamla bettan funkar ännu. Specialized FSR Enduro årsm.2000 med lite uppdateringar.
Får INGEN åktid pga On-One Inbred SS 29", öl och motocross...Och ett Pompino-bygge...

captain8track skrev:
> sitter en rebound justerare i nått av benen, sen
> kan du spänna den där uppe... Nja följsam kan
> du inte förvänta dig, den ska helst inte ha
> nått "sag" heller utan det är bara bang bang
> thank u mam mer på dom. Med andra ord inget runt
> slafsande....

Okey. ja precis "bara bang bang thank u mam" så är den =) inget sag att tala om, tack för hjälpen.

Här kommer en riktigt skön GF (Ziggurat) från 1999 som fortfarande får bekänna färg i skogen då och då. Vi kanske inte skall fokusera på vikten, men en bra känsla finns där när det blir lite knixigt bland rörtter och stenar.

CRW_3738_RJcopy.jpg ht=483

CRW_3741_RJcopy.jpg ht=483

Allt är original förutom däcken (just nu ett asfaltsdäck bak då jag kör en del på trainer vintertid.
Visst är den snygg!

sram gjorde även ett
> par v-bromsar, men inga efter milleniet vad jag
> vet..

SRAM sålde i alla fall bromsar (silvriga 7.0 och svarta 9.0)fram till 2002. Dock har jag inte någon aning om skillnaden på dem då de vägde lika mycket och såg likadana ut (utom färgen). Vita 9.0sl är inget jag kan minnas, tror bara att det var bromshandtagen som såldes under den benämningen. Samma sak där som med bromsarna. Ingen skillnad mellan 9.0 och 9.0sl förutom färgen.
Hur som helst är de där reglagen och bakväxeln urjävligt läckra! Fanns ju även en med träimitation som också är fin

captain8track skrev:
> Hur gick det sen?
>
>
> Fick Treken en Thomson stolpe? Bianchin lever den
> än? Fick vi aldrig nån bild nyuppbyggd? Cyclepro
> Alien ramen, vad hände? o.s.v.

Bianchin lever än! Den har tjänat mig så väl att jag belönat den med en Rock Shox SID Team 2009 som jag lite av misstag ropade hem på eBay i höstas för det helt OK priset 3 636 SEK. Jag har ännu inte bytt tebaks till de gamla 8-delade XTR-reglagen, men kommer troligtvis göra det framåt sommaren...

Ni får ursäkta de usla mobilbilderna (SE W890i) samt att cykeln är skitig på bilderna.
snettframifrn.jpg ht=477

Som ni ser flagar lacken rätt rejält...

captain8track skrev:

> Vore kul om nån kunder sporta med en Xizang även
> om det inte är världens lättaste titan ram, så
> är det en av världens snyggaste någonsin...

Word :D

Jag har snöat in på äldre GTs.

Just nu finns det i garaget
GT Zaskar 1995
GT Psyclone 1997
GT STS DS 2000
GT Avalanche 1998

Kan posta bilder på dom när jag greppar kameran.

Oskar skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gick det sen?
> >
> >
> > Fick Treken en Thomson stolpe? Bianchin lever
> den
> > än? Fick vi aldrig nån bild nyuppbyggd?
> Cyclepro
> > Alien ramen, vad hände? o.s.v.
>
> Bianchin lever än! Den har tjänat mig så väl
> att jag belönat den med en Rock Shox SID Team
> 2009 som jag lite av misstag ropade hem på eBay i
> höstas för det helt OK priset 3 636 SEK. Jag har
> ännu inte bytt tebaks till de gamla 8-delade
> XTR-reglagen, men kommer troligtvis göra det
> framåt sommaren...
>
> Ni får ursäkta de usla mobilbilderna (SE W890i)
> samt att cykeln är skitig på bilderna.
>
> Som ni ser flagar lacken rätt rejält...

Det bästa med det där är att du har v-broms på en SID 09a vilket inte skulle vara möjligt enligt alla tjännarem, jag visste väll att jag hade rätt!

Mycket stilig ser den ut att vara, geometrin blev inte knasig av extra höjden fram?

Kid1000 skrev:
> Jag har snöat in på äldre GTs.
>
> Just nu finns det i garaget
> GT Zaskar 1995
> GT Psyclone 1997
> GT STS DS 2000
> GT Avalanche 1998
>
> Kan posta bilder på dom när jag greppar kameran.

Psyclone....Min drömcykel. I Malmö fanns på 90-talet en blå sådan som stod på Budcyklarna. Med gul SID, Answer styrstam, XTR. Den var grymt fin men tyvärr lite för stor för mig annars hade jag klippt den direkt. Skulle verkligen uppskatta en bild på din!

Jag har med en förkärlek för gt. En kompis har en spygrön avalanche 99 eller nått med röd sid, den trots sin färg grymt snygg den med. Jag hade kunnat leva med mig själv och ditchat min xtc composite mot en xizang skulle jag nog kunna säga

Tillbaka
Topp