Dags att lägga in en liten byggrapport i tråden om gamla grejjor som (kanske?) fortfarande funkar!
Jag har alltid tyckt att scotts gamla ramkoncept endorphin har verkat lite fräckt och var på vippen att köpa en komplett cykel för rätt många år sedan men så blev det inte. Nu dök istället en ram upp på hofvets hemsida, 500:- för helt ren ram, och jag högg direkt på färsk annons på morgonkvisten. När jag åkte och hämtade ramen på kvällen erkände säljaren utan omsvep att jag var den enda som ringt på den… kanske inget jättefynd men jag ville ha.
Frågan var vad göra med den, det enda ekonomiskt försvarbara kändes givet, att hitta en donator. Och snarare än kvickt så dök det upp en stöldskadad scale 50 på happy för 2000 pix. Som ny fast med rambrott och ett helt otroligt skevt bakhjul, utan att en enda eker gått dock. Nån pundare hade försökt vrida loss cykeln som varit fastlåst i bakhjulet.
Mysigt kvällsprojekt blev att bygga nytt bakhjul. Alla ekrarna gick att återanvända och ny fälg fanns för några 100-lappar på cyclecomponents. Värt att notera att Alexrims hade en support som svarade inom en kvart på en söndag när jag hade frågor om fälgens kompatibilitet. Strålande! Så nu står det TD 24 på framhjulet och TD 17 på bakhjulet, inga problem!
Resterna av scale 50-hojjen skänktes till ”lyndån” som skulle göra kolfiberram och behövde gängor till vevparti, hoppas bygget gått bra! Det sista jag såg av ramen var att den ställde upp i Leos stillebentävling, utan att vinna nåt dock.
Nåväl, gammal ram och hjul mm för skivbroms. Vad göra, jo kräva lite tjänster av barndomsvän som numera jobbar som kolfibertomte. Jarek fick plasta fast lämpligt fäste på bakgaffeln och när jag hade ramen inne hos cyklig för att brotcha vevlagerhylsan så tyckte de snällt att det såg fint ut! Förmodligen världens enda endorphin med skivbroms bak…
För att ge hojjen en egen roll i samlingen så tänkte jag att den kunde bli en egen tolkning av en AM-cykel. Leo hade just prisat Kenda Excavator och de var heta på happy så jag ordnade ett gruppköp. Det vart en jättelåda med däck, 8 par vart en tung kartong, inte att tänka på att ta hem bak på pendlarhojjen utan jag fick ta bilen till posten. Hela huset luktade färskt gummi i dagar…
Dags att bygga cykel. Man får inte mycket för några miljoner i Stockholm, till exempel inte garage, så det blev fällbordet i tvättstugan som vanligt. Trång men varmt och skönt med värmepannan i ryggen.
Rätt verktyg hjälper också, farfars gamla träklubba har numera monterat många styrlager och hittills inte gått bet.
Standard är fint! Det enda som inte gick att lyfta över direkt (förutom skivbromsen bak) var framväxeln och sadelstolpen. Framväxeln var tvungen att vara ”top swing” för att få plats och sadelstolpen hade udda dimension och det var svårt att mäta exakt i det måttligt runda kolröret så jag mailade scott och frågade om dimension. De svarade snabbt, tvärsäkert och fel men till slut så fick jag tag på en fin beggad thomson för några hundra med tiondesmillimetrarna på rätt sida, tack happy!
Så till slut så ser det ut som en cykel! Adam beundrar men får leva med IKEA-cykeln ett tag till, och gömd i klädkammaren står en islabike och väntar till nästa sommar, han kommer att bli så lycklig!, eller? (svar nej, den har varken dö-skallar eller framdämpare...)
Och att cykla på?, tja sådär helt ärligt. Förmodligen så har gaffeln för långt slag, förutom att den är tung och inte särskilt ”plush”. Klumpig… men det konstigaste är kanske däcken. Jag har aldrig haft AM-däck och de är otroligt tunga och tröga jmf NN eller liknande, värre än jag kunde ana. Det verkar gälla fler än mig eftersom jag sett flera däckpar till salu på happy från gruppköpet. Tillsammans med den slanka, inte så styva och rätt smala-höga ramen så blir det en konstig upplevelse med de tunga, grova hjulen. Jag antar att det blir en helt ok cross country med smidigare gaffel och lätta däck så det ska testas nästa sommar, vintern får ägnas åt att jaga lämplig gaffel på nätet.
Inte perfekt alltså men unik och min! Hela bygget har kostat under 4000:- och varit kul! Hoppas vi ses på en happyride snart./J :)