@ratatosk: Tack. Har du något speciellt liggande?
Det finns några saker som börjar bli slitna på riktigt. I dagsläget funkar de men de kommer nog en dag när de inte går att klappa medhårs mer.
Lägger lite bilder på de om nån råkar ha nått liggande :)
Framväxelreglaget funkar men är trasigt
Bakväxelreglaget är lite glappigt, man måste spreja det med 556 lite då och då men funkar ok ändå
Bromsarna funkar men börjar bli slitna. Både där man skruvar fast klossarna och fjädermekanismen som sitter i ramen.
Saknar 2 skruvar här. De bästa jag hittade hos järnaffären va dessa. De funkar men ser lite konstigt ut. Ingen biggie bara lite retligt :)
Styret är en specialare jag satte på typ 1999 för att de såg tufft ut. Tyvärr har jag inte kvar orginalet och jag vet inte riktigt vilken sort man ska ha här. Jag får leta i gamla foto :) Har ni tips?
Vevlagret är de enda jag aldrig har vågat öppna. Det låter och känns bra men nånstans i bakhuvudet ligger att jag nog borde öppna, rengöra och fetta in igen... Nångång... Är de svårt?
Nästa projekt är antingen att hitta en praktisk 10-växlad från ca 80-tal eller att renovera min gamla packcykel från 40-talet
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1814226/1814275 :)
Eller så ska jag kanske göra en fungerande symaskin (50-tal) av två trasiga? :)
Återigen tack för all hjälp och pepp!