Gammal bruks-MTB behöver lite kärlek?

@tmalm: tack så jättemycket!

En fråga till. Passar dessa kuggarna på min LX eller är det nått special http://www.roseversand.com/product/detail/aid:297809 ?

bakv.jpg

Länk till hela köplistan: http://www.roseversand.com/wishlist/show:0432762f-1e6c-4141-be4c-45c2b590aeb8 :)

Jag har redan skrivit att du inte måste byta trissorna. Den nedre trissan slits alltid mest och det syns på bilden att den har flera hundra mil kvar.
Om du ändå vill köpa nya från Rose så säljer de kullagrade Tacx-trissor för samma pris.

Ett tips om budgeten tillåter: Köp Maguras hydrauliska fälgbromsar, montera dem och glöm bort dem. Köpte själv HS-33 för 5 år sen och inte gjort annat underhåll än bytt bromsbelägg några gånger.

Såg dock att dina växel och bromsreglage sitter tillsammans vilket försvårar i detta fall.

Nu har jag kommit en bit på vägen. Jag har plockat ner det mesta och rengjort, putsat och polerat ramen.

IMG_2546.jpg

Jag har bytt bakkasett + justerat nav + putsat (däckbyte kommer)

IMG_2547.jpg

Sen köpte jag nytt mellandrev fram och har precis skruvat på det. Ska det sitta på nått speciellt sätt eller sitter de rätt som de gör nu?

IMG_2542.jpg

IMG_2545.jpg

Till bakväxeln råkade jag tyvärr köpa fel trissor så de blir att återanvända de gamla.

M_001_130309-IMG_5258.jpg

M_002_130309-IMG_5260.jpg

Så det börjar ta sig :)

TACK SÅ MYCKET FÖR ALL HJÄLP!

Idag va jag ute på premiärturen och jag är mycket nöjd med resultatet.
De har varit roligt och jag fick lära mig lite nya saker (tex att rikta hjul på riktigt) på vägen.

M_001_130318-IMG_5669.jpg

Tack!

Jag gillar den också. De är lite synd att den är så sliten i lacken. Men jag har cyklat på den i princip varje dag sen jag köpte den (95-ish (ska leta upp kvittot :))) så det är väl ok egentligen.

Bra som sjutton! Trevlig tråd också, raka ärliga uppgifter om kunskapsnivå och önskemål, svar som gått i samma riktning och färdig cykel innan våren. Du är förmodligen fast i happyträsket också. Win-win!

Vad fint det blev!
Jag har också en cykel från samma epok. Den rullar fortfarande fint och kommer att fortsätta göra det så länge nån ger den lite kärlek då och då.
/E

Vilket fint jobb du gjort på cykeln! Men det finns en sak till att fixa om jag inte missat någon post. Bromsarna går att göra mycket bättre om man byter till en traditionell brygga/vajer. Man tar bort den runda fördelaren och ersätter den med "bryggan" + vajer, finns på Biltema. Vajern skall ligga så nära däcket det bara går. Det är detta som gör bromsen kraftigare. Det går inte att göra med shimanos prylar som gjordes så där för att de var snabba att montera. Det är även stor skillnad på bromsklossar. Köp dyra! Och montera med en liten vinkel så att bromsen nyper runt fälgen!

/farbror krister (som mekat MTB sedan -87)

Tack!

@krillan Jag får byta den nästa gång det är dags för nya klossar för just nu funkar dom fint :) De är en himla tålamodssport att få cantis rättjusterade :)

Jag gissar att det är en sånhär du menar

27-809_xl_1.jpg

Senast ändrad:
Bra jobbat!
En liten fråga, jag tipsade om att köpa komplett grupp i början. Med facit i hand, hade det varit ett bra alternativ eller blev det billigare/enklare/roligare att byta enstaka delar? Trots vad jag skrev gillar jag vad du gjort bättre än mitt slit och släng tips ;-).

@StinkySupreme

Jag va också inne på att bara byta till nya billiga saker och köra på det. Men ju mer jag började leta desto roligare kändes det att behålla den i nånslags orginal-bruks-skick.

Jag tror inte det var mer jobb att behålla det gamla. Men det beror väl på vad man gillar :)

Va de svar på din fråga?

Respekt!

Gillar att du behöll det gamla. Det funkar ju med lite kärleksfull omvårdnad. Jordens resurser är ändliga, och du visar att man inte måste köpa nytt.

Jag har en del delar från den tiden om du, eller någon annan, vill retrofiera.

@ratatosk: Tack. Har du något speciellt liggande?

Det finns några saker som börjar bli slitna på riktigt. I dagsläget funkar de men de kommer nog en dag när de inte går att klappa medhårs mer.

Lägger lite bilder på de om nån råkar ha nått liggande :)

vxelreglage-trasigt.jpg

Framväxelreglaget funkar men är trasigt

vxelreglage-bak-ok.jpg

Bakväxelreglaget är lite glappigt, man måste spreja det med 556 lite då och då men funkar ok ändå

bromsreglage-brjar-bli-slitna.jpg

Bromsarna funkar men börjar bli slitna. Både där man skruvar fast klossarna och fjädermekanismen som sitter i ramen.

saknar-2-skruvar.jpg

Saknar 2 skruvar här. De bästa jag hittade hos järnaffären va dessa. De funkar men ser lite konstigt ut. Ingen biggie bara lite retligt :)

styret-r-ej-orginal.jpg

Styret är en specialare jag satte på typ 1999 för att de såg tufft ut. Tyvärr har jag inte kvar orginalet och jag vet inte riktigt vilken sort man ska ha här. Jag får leta i gamla foto :) Har ni tips?

vevlagret-har-jag-ej-vgat-ppna.jpg

Vevlagret är de enda jag aldrig har vågat öppna. Det låter och känns bra men nånstans i bakhuvudet ligger att jag nog borde öppna, rengöra och fetta in igen... Nångång... Är de svårt?

Nästa projekt är antingen att hitta en praktisk 10-växlad från ca 80-tal eller att renovera min gamla packcykel från 40-talet http://happymtb.org/forum/read.php/1/1814226/1814275 :)

Eller så ska jag kanske göra en fungerande symaskin (50-tal) av två trasiga? :)

M_001_130319-21e-left_21a-right.jpg

Återigen tack för all hjälp och pepp!

Senast ändrad:
Jag har oxå en sån som den vänstra! Sytt tält, båtdynor och bomkapell med. Grymma gamla maskiner.
Du vet att de går att smörja va? alla de där små vita plupparna med hål i är till för att hälla i tunn olja i som leds till rätt ställe. Min gick ducktigt trögt innan jag fick den geniala iden att smörja den:-)

Behåll dem båda!

/T

olaola skrev:
-------------------------------------------------------
> @ratatosk: Tack. Har du något speciellt liggande?
>
>
> Det finns några saker som börjar bli slitna på
> riktigt. I dagsläget funkar de men de kommer nog
> en dag när de inte går att klappa medhårs mer.
>
>

Vad har du bak? 7- eller 8 delat?
Jag har ett par kombireglage (Acera ell Alivio, minns inte) för 8-delat liggande som du kan få.

@tmalm: Ingen av dom fungerar tyvärr helt. Den ena kan inte sy i reducerad hastighet och den andra kan inte backa. Tyvärr...

@Pfaff: Det är 7-delat bak

Ska se vad jag har i gömmorna, men det blir eventuellt efter påsk.

Orginalstyret var nog väldigt rakt, en svag böj bara. Såna kan jag garantera att jag har.

Vevlagret ser ut att vara av kassetstuk, möjligt att den går att öppna med snurrar den bra finnsingen anledning, de kan hålla riktigt, riktigt länge!

Jag skulle behöva byta pedaler på min (pendlar)Miyata (den jag renoverar i denna tråden)

Har ni köpråd? Ska jag köpa vilka som på biltema? Är det 9/16" eller 1/2" gänga som gäller?

Tack på förhand!

//Ola

Senast ändrad:
olaola skrev:
> En fråga till. Jag letade efter nya skruvar till
> frambromsen på Rose men jag hittade inte. Har ni
> tips på var jag ska leta? Den jag har på bilden
> är så lång och ful. På bakbromsen är det en
> lagom lång skruv.
>
>

Om du orkar ta dig till Hisingen, nära Backaplan, kan du få ett par skruvar av mig.
Skickar nummer i pm.

Hej igen!

Miyatan lever fortfarande och har fått nya lampor + reflexer precis : När jag började skruva på vinterdäcken såg jag att bakfälgen har bromsat färdigt. Den är helt klart i tunnaste lagret.

Någon som har tips på bakhjul att byta till? Sist körde jag det billigaste Biltema-hjulet och det har funkat helt ok men jag har en magis av att fälgen bromsades slut fortare än min förra. Det kanske är jag som cyklar mer nu? Den går ca 350 mil / år & bakhjulet har hållit i ca 2 år. Finns det fälgar som håller bättre? Eller vad tror ni?

Någon som har något gammalt liggande? Gärna med 7-kransat så slipper jag bråka loss kassetten. Jag finns i götet så i närheten är smidigast.

Om inte - har ni idéer på vad jag ska köpa nytt?

Jag har nog ett bakhjul över. Fast jag tycker du ska flytta med kassetten, den är ihopsliten med kedjan.
Hur var det med styre o reglage?

Styre har jag funderingar på att byta också. De vore gött med nått som vägde upp den långa ramen. Även om mina kroppsproportioner är som en tax är det långt fram till styret :)

Reglagen håller konstigt nog fortfarande ihop men det glappar en del i dem så det kommer jag säkert behöva byta någon gång framöver också. Jag är lite förtjust i överliggande växlar. Tänk om jag skulle pussla ihop nått platt 80-tals-styre med överliggande växlar? Eller är det fel? Andra idéer?

En cykelkorg vore fantastiskt också :)

Haha! De kanske inte heter så :) när jag va liten hade en kompis en mtb med växelspakar på ovansidan av styret. Dom kallade vi överliggande :)

Hittade bromsar i gömmorna, bastard mellan canti o v- broms. Eller cantisar med en v-bromsfördel.
Gratis om du vill ha?

Bilagor

• DSC_0660.JPG
    DSC_0660.JPG
    63.3 KB · Besök: 59
Hej! Jag har redan fått tag på bromsar (även om LX:arna fick ett varv till :))

Jag fick även ett ryck och bytte hjulen till nya. Pedalen gick sönder och va ett himla bökande att få loss så när jag ändå var på det gjorde jag lite nyfix.

https://cykelmek.wordpress.com/2015/03/01/nya-hjul-pa-miyatan-nu-ar-det-var/

Nu har jag dessutom delar till en cykel till :)

Tack så mycket för alla delar och hjälp!

Hola! Nu var det dags för ännu en uppdatering av min lila :)

Denna gången började det med att jag ville ha en korg fram och dessutom få styret högre och närmre mig. Lätt som en plätt tänkte jag och satte igång med att riva ner allt.

Styrstammen bytte jag till Biltemas justerbara. Jag sökte lite här och den fick blandade recensioner men jag börjar med den för att testa in vinkeln så ser vi efter det.

3_IMG_0637.jpg

Med styrstammen försvann min cable stop för frambromsen (den som håller i vajerhöljet). Här börjar problemen. Det finns inte plats för cable stoppen på gängorna på gaffeln. Varken med eller utan korgen.

Vad jag vet finns det inget annat sätt för canti-bromsar? Isåfall tänker jag att jag borde byta till V-bromsar istället och då passar de inte till mina reglage. Men det kanske ändå är dags att byta LX-reglagen. Plasten runt är snart borta på båda helt och de glappar och joxar lite. Dock funkar de faktist fortfarande mer än good enough.

Så frågan är. Vilka delar ska jag byta? Och till vad?

Ska jag köpa billiga grip shifts (Shimano TX31) + bromshandtag + v-bromsar eller är det rent av så att nån av er har ett kit ni vill sälja? Någon som har förslag? Eller finns det andra knep?

2_IMG_0636.jpg

Sen en fråga till. Biltemas korg sätter man fast i hjulet. Ska det sitta på utsidan eller insidan av gaffeln? Det känns inte helt 100 tycker jag. Vad tycker ni?

1_IMG_0633.jpg

Har ni andra kommentarer så säg! Allt är välkommet!

Tusen tack för all hjälp och pepp!

olaola skrev:
> thisismycat: Tycker du de funkar ok? Jag kör 3x7
> ja.

Ja, det tycker jag. Min cykel är inte optimal med kedjelinje och allt och växlarna lämnar en del övrigt att önska. Men jag har svårt att se något fel på reglagen. Med reservation för att jag knappt använt cykeln...

Tillbaka
Topp