Gammal cycle pro

Hejsanhej

Ny medlem
Gammal cycle pro
Har tagit fram min gamla cykel som stått ute i flera år... Skulle vilja veta vad modellen heter samt om det kan vara värt/om någon cykelreparatör kan - att reparera växlar o framdämpare.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    86.4 KB · Besök: 293
Gammal cycle pro
Om det är någon som ska reparera är det du själv. Bara att sätta igång och montera ner alla detaljer och kontrollera funktion, laga, köpa nya delar om det behövs. Är du intresserad av cyklar eller inte? Misslyckas du är ingen skada skedd. Efterhand vill du nog ha en annan bättre cykel, men varför inte försöka med denna först.

Gammal cycle pro
Den verkar ju ny och oanvänd. Plastskivan innanför kassetten i baknavet är ju kvar. Håller med övriga, prova att skruva själv, dels är det bra övning och dels blir det sjukt ovärt att betala någon för jobbet på denna typ och modell av cykel. Inte så att den inte är användbar, men det går liksom inte att få igen något på investeringen efteråt.

Gammal cycle pro
Skulle inte lägga en spänn på den där, men det är rätt intressant att se likheterna i dämparinfästning som nu återfinns på många moderna cyklar:-)

Gammal cycle pro
Har starkt för mig att den är en FS1 eller FS2 från 1994. Jo, FS2 är det nog. Ettan hade säkert Mag21 och tuffare växlar och sånt. Men den kan vara äldre eller kanske, kanske -95. Jag köpte min första cyclepro -94 och i katalogen (japp det var det som gällde då) fanns den eller en väldigt lik hoj i två utrustningsnivåer. Ena var just röd och en andra var kanske grå. Quadra-gaffeln på bild är en elastomerlösning, lycka till att få liv i den :)

Den är nog värd att lägga nån hundring på om du behöver nåt cykla till kiosken med.

Gammal cycle pro
Tack för råd! Kan man köpa delar till detta märke genom cykelhandlaren, eller finns det något bättre ställe att vända sig till? Cykelhandlaren tar ca 2000kr för rep av denna cykel (fixa växlar, kedjebyte, mm)

Gammal cycle pro
Ok, har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.. Den är inte oanvänd, men i hyfsat skick o jag har verkligen gillat den när den funkade. Köpa en ny motsvarande med samma dämpning skulle kosta ca 25000 hos min cykelhandlare, då känns det bättre m 2000kr i rep....

Gammal cycle pro
Det finns inga komponenter på den cykeln som är märkesspecifika. De flesta handlare kan säkert hjälpa dig att ta hem delar, men det blir dyrt. Skall det ens vara lönt så måste du leta delar på tyska eller engelska sidor. Det finns en hel del att ta ifrån i happys länkarkiv.
MVH
Magnus

Gammal cycle pro
Tack! Jag tror faktiskt att det står fs3 på den, kanske ytterligare en snikigare modell?.. Angående gaffeln - menar du att den inte går att fixa? Vore synd om cykelreparatören gjorde jobbet o sen blir det inget bra...

Gammal cycle pro
Ok, din handlare kan ta betalt!
Strunta i henom, köp delarna på biltema eller valfri webshop, köp samtidigt lite verktyg,och lär dit meka. 2000:- på den hojen är pengarna i sjön, men du får mycket delar o verktyg för den summan. Sen har du kvar kunskap o verktyg o fick en kurs o en cykel-på-köpet-hoj.

Edit : en ny (läs bättre begagnad) elastomergaffel bör du få gratis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp