gammal cykel fixas till.

• Trådstartare Trådstartare Dagobert
  • Start datum Start datum
D

Dagobert

Guest
gammal cykel fixas till.
Hej hopp!
Jag håller på med att fixa till en gammal mtb. Det är inte direkt en lyxmodell, utan nån stålram som hette coyote. Köpt -94 nån gång. Numera slipad och omlackerad. Fick ett råd att bara köra vanlig hobbymetallfärg direkt på ramen. bra eller dåligt? känns dåligt, men det kanske duger?

Egentligen vill jag bara ha en fungerande cykel i juste skick. endast avsedd för stadscykling. Så jag vet inte hur viktigt det är att lägga ut slantar på den. Därför frågar jag er om råd. Ett nytt framhjul(inkl. däck och slang) behövs då det förra blev stulet. Bromsarna har alltid varit ojämna trots åtskilliga försök att ställa in dem. funderar även på nya växlar(21växlad). Tycker aldrig den varit riktigt jämn. Kanske går att ställa in bättre. Funderar på Shimano Deore i annat fall. Vet inte om jag vill gå högre upp i prisklasserna än så nämligen. Känns inte som cykeln är värd det.

gammal cykel fixas till.
Dagobert skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej hopp!
> Jag håller på med att fixa till en gammal mtb.
> Det är inte direkt en lyxmodell, utan nån
> stålram som hette coyote. Köpt -94 nån gång.
> Numera slipad och omlackerad. Fick ett råd att
> bara köra vanlig hobbymetallfärg direkt på
> ramen. bra eller dåligt? känns dåligt, men det
> kanske duger?
>
> Egentligen vill jag bara ha en fungerande cykel i
> juste skick. endast avsedd för stadscykling. Så
> jag vet inte hur viktigt det är att lägga ut
> slantar på den. Därför frågar jag er om råd.
> Ett nytt framhjul(inkl. däck och slang) behövs
> då det förra blev stulet. Bromsarna har alltid
> varit ojämna trots åtskilliga försök att
> ställa in dem. funderar även på nya
> växlar(21växlad). Tycker aldrig den varit
> riktigt jämn. Kanske går att ställa in bättre.
> Funderar på Shimano Deore i annat fall. Vet inte
> om jag vill gå högre upp i prisklasserna än så
> nämligen. Känns inte som cykeln är värd det.

Singlespeed kanske?

gammal cykel fixas till.
bumpar denna tråden(även om det kanske anses som dålig stil från min sida) då den försvann alldeles för fort och jag inte fick svar på alla saker jag undrar över.

För det första undrar jag hur pass bra idé det var att köra sprayfärg direkt på ramen(förståss var den slipad och rengjord innan). Känns alldeles för tunt nämligen. Som att den kommer att repas av vinden när jag cyklar.

Sedan har jag redan frågat om lite andra saker på "utsidans forum" http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40311
om vilken av ramarna jag helst borde behålla då den ena skall uppgraderas och den andra skall säljas, i fall det är någon märkbar skillnad i kvalitet dem emellan?

Skulle uppskatta enormt mycket ni som tar er tid. Och ber om ursäkt för bumpningen.

gammal cykel fixas till.
Dagobert skrev:

> vilken av ramarna jag helst borde behålla då
> den ena skall uppgraderas och den andra skall
> säljas, i fall det är någon märkbar skillnad i
> kvalitet dem emellan?
>
Vilka ramar, du skriver i första inlägget endast om "nån stålram som hette coyote".

/G

gammal cykel fixas till.
GurraG
Ja, båda är vanliga raka stålramar en av märket coyote och den andra meridia. Det är allt jag vet.

Tack Boe!
Precis det jag ville veta. Då skall den bort. Ingen idé att blästra den ändå?

Men vad är det som gör dessa ramar så dåliga. Är det i mångt och mycket just vikten - att de känns klumpiga eller svikten i materialet?

Ta en stålram mot en annan stålram, kan det vara så stor skillnad?

gammal cykel fixas till.
Dagobert skrev:
> Ta en stålram mot en annan stålram, kan det vara
> så stor skillnad?

En kan vara gjord av nersmälta kinesiska stekpannor, bildelar och taggtråd, den andra kan vara gjord gjord av Reynolds 853 eller True Temper osv..

feature_contamination3.JPG ht=547

025.jpg

gammal cykel fixas till.
eat_dirt skrev:
> Om du bara vill ha en fungerande cykel kanske du
> ska kolla på det här hjulet
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 1082&iItemId=98749
> Inte något högkvalitetshjul men det rullar nog
> iaf.

Har själv haft ett sådant och det fungerade hur bra som helst på skogshojen. Myyycket prisvärt! Bara navet kostar ju mer om man köper det löst i cykelaffär....

gammal cykel fixas till.
Det ser ut som att man svetsar titanrör i bilden där... (grova rör för att vara stål).. kan vara en ti Crown Jewel eller en ti Planet Cross som byggs ihop. :)

>hehe, men hur märker man om det är dålig kvalité på ramen?

Om du bara ska ha den till stadscykling, commuting kanske det räcker med det du har. Egentligen är det bättre ju "fulare" ramen är eftersom den blir mindre attraktiv för cykeltjuvar.

Tillbaka
Topp