Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pfaff sa:Tja, är det bara Simplex Juy fram och Campione del Monde eller Tour dee France bak får du väl en 4-5 användbara utväxlingar.
Bör räcka.
Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Pfaff sa:Tidig 50-tal.
Duger inte det?
Igino Cazzola sa:Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Jag köpte min första 6-delade hoj 1982.Bengt-re sa:Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld...Igino Cazzola sa:Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Igino Cazzola sa:Jag köpte min första 6-delade hoj 1982.Bengt-re sa:Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld...Igino Cazzola sa:Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Kikon sa:Då är alltså den ursprungliga frågan avhandlad.
Så, vilken sköna 10 växlade stålracer ska du ha nu då? :)
Kör inte de enklaste Shimanogrupperna fortfarande med 9-delat?Edarion sa:9 drev: sent 00-tal
10 drev: finns än på enklare cyklar
11 drev: dagens standard...
Kikon sa:*****Förr fanns en bakväxelsats att köpa till 3-växlade Torpedo-nav, som gjorde bakhjulet 2x3 växlad. Häftigt med dubbla klingor, då blev den ju 2x(2x3) :) *
https://www.google.se/search?q=2+x+...F-8&hl=sv&client=safari#imgrc=wDz-ko1igfAzPM:us930 sa:Kikon sa:*****Förr fanns en bakväxelsats att köpa till 3-växlade Torpedo-nav, som gjorde bakhjulet 2x3 växlad. Häftigt med dubbla klingor, då blev den ju 2x(2x3) :) *
Nu blev jag ju lite nyfiken, detta har jag aldrig varken hört talas om eller sett, när fanns detta? Jag har lite planer på att plocka ihop en retrohoj på en nytillverkad kines-ram, med 3-växlat Sram-nav, och en sådan skulle ju lyfta projektet till helt nya höjder..... Du har ingen bild eller länk eller så?
Mvh Ulf S.
Valfri Italienare? Den här är inte skitful, fast det inte är en racer. http://www.ebay.com/itm/121900681605Bengt-re sa:Kikon sa:Då är alltså den ursprungliga frågan avhandlad.
Så, vilken sköna 10 växlade stålracer ska du ha nu då? :)
Bra fråga. Tänkte ju ha en gammal och snygg cyckel - måste självklart gå cykla på, men snygg är önskvärt. Pre 1969 är kravet dock - cykeln skall vara äldre än motorn.
Henrik_E sa:Kör inte de enklaste Shimanogrupperna fortfarande med 9-delat?Edarion sa:9 drev: sent 00-tal
10 drev: finns än på enklare cyklar
11 drev: dagens standard...
Bengt-re sa:Igino Cazzola sa:Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld. Det riktigt pinsamma är att jag var snabbare på 45 km då med dåtidens skitcykel än vad jag är idag... Testade i sommras att köra exakt samma sträcka som jag hade som "tt-test" på den tiden. *suck*
me.I.am sa:Bengt-re sa:Igino Cazzola sa:Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.Kikon sa:Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld. Det riktigt pinsamma är att jag var snabbare på 45 km då med dåtidens skitcykel än vad jag är idag... Testade i sommras att köra exakt samma sträcka som jag hade som "tt-test" på den tiden. *suck*
Du har ju som TS redan spårat lite, så detta är kanske OK?
Har själv funderat lite på om jag nu slår en tidigare upplaga av mig själv. Tränade någon säsong bara, men hade hyfsad kondis (då var det ett ok begrepp) från orientering mm.
Lite roligt var det på mitt första linjelopp. Hade köpt cykeln begagnad, var "seniorväxlar" med 2s fram när jag köpte den. Ingen i cykelklubben sa något om juniorväxlar. I en rätt lång utförslöpa så avancerade jag fram till täten ganska enkelt, förstod inte varför dom andra körde med elvispkadens - och tittade snett på mig
Har funderat på vilken utväxling jag hade, det var ungefär andra hälften av 70-talet. Av tråden hittills verkar det ha varit 5s, var nästan säker på att det var 6s men får väl ge mig. Det var som sagt juniorklass och har för mig att vi löste juniorutväxlingen genom att bara ha en klinga fram (efter första loppet, iaf tillfälligt). Vad var tyngsta utväxlingen som var tillåten för juniorer då runt 77-78?
Prästbol sa:Min Stablinski från ca 1970 är 2x5. Är rätt säker på att det inte fanns sexdelat förrän ca 10 år senare.