Går det att ha skivbroms på en sid xc -00?

pbeijer

Aktiv medlem
Fungerar det bra med skivbroms på en sid xc -00? Håller den, flexar den för mycket? Vill ha hope mono m4 men den kanske är för klen för en sådan broms så man skall köra med v-bromsarna ett tag till?

//Peter

Hmm...inte direkt optimal kombination det där. ;-) Mono M4 är en freeride/dh broms, som iofs fungerar fint för tuff XC. Men det ska nog till en stabilare gaffel för att få ut full effekt från bromsen. Har mina Mono M4 på en Marzocchi Z1 Freeride.

/Leo

Nä jag vet att det inte är en optimal kombination det är ju därför jag frågar om det går.

Skall jag vänta med skiva fram tills jag har en ny gaffel eller kan jag köpa skiva hjul och sätta dit och vara nöjd med bromsverkan och funktionen även med den gamla gaffeln?

Funkar det bättre med någon mer xcbroms så som magura marta eller så?

//Peter

Fungerar gör det säkert med flexar gör det med SID.

Har en SID -01 med Magura Louise och det flexar...
Har inte haft några direkta problem annat än en garatireparation på gaffeln.

pbeijer skrev:

> Men flexar det så mycket att det känns obehagligt, känns som
> den skall gå sönder?

Vet ej. Men jag uppfattar SID som flexiga, hade en 100 mm, o i stökig terräng flexade den påtagligt. Åkningen känns mindre säker än med en styv Marzocchi. Flexet sliter naturligtvis på bussningarna.

Du kan ju alltid pröva. Är det en 00-SID o du åker mycket har den ju i någon mening redan gjort sitt. När den slutligen pajar, flyttar du bara bromsen till den nya gaffeln.

Per

I praktiken märks det inte (flexar inte mer än med V-broms) men låser du frambromsen stillastående och juckar fram och tillbaka så visst syns det att det flexar, med det gör det med V-broms också, SID:arna är så.

För vanlig XC är det nog ingen fara alls, har kört med mina bromsar i 2 säsonger och det fungerar fint. Skall man ge sig på att hoppa utför kajkanter och köra upp på parkbänkar så finns det bättre lösningar så det beror på vad du skall köra.

Kör för tillfället bara ren xc så då kanske man kan slå till på en frambroms också och köpa en ny gaffel när den andra ger upp eller man vill köra lite tuffare.

Det är en sid från 2000 men monterad hösten 2002 så den har bara gått lite mer än en säsong med xc, ej tävlingskörd.

//Peter

Tillbaka
Topp