Går det att konvertera min Nishiki-hybrid?

Knas79

Medlem
Hej,

Har försökt undvika att skapa en ny tråd för mitt eget ändamål men det har känts knepigt att hoppa in med min egen fråga i två år gamla avslutade trådar. Så, förstår att det här säkert retar gallfeber på någon och ber om ursäkt för det då de flesta trådar av den här typen tangerar varandra i någon mån.

Jag köpte i alla fall en Nishiki Comp (gissar jag på) för cirka 12 år sen när jag bodde i Stockholm. Har funkat bra till det mesta, men den skulle behöva en väldig massa överseende och reparationer för att bli riktigt användbar igen och det har jag varken tid, ork eller kunskap till. När jag köpte den bodde jag också centralt i Stockholm och den användes mest för att cykla tvärs igenom stan till jobbet vilket den var ypperlig till.

Numera är jag utflyttad och bor med både närhet till skog, grusvägar samt asfalterad väg till arbetsplatsen på ca 7km. Lite av allt med andra ord, samtidigt som jag har en son på 11 år som gillar att cykla på sin mtb i skogen. Jag har såklart testat på Nishikin men det blir ju inte jättelyckat som den är i nuläget och knappast ämnad för det heller.

Som alla andra letar jag därför för något passande nu. Kollade på Nishiki Rush bl a, men så såg jag att det finns liknande modeller med dämpad framgaffel också, men osäker på om det ger mig något. Har aldrig cyklat direkt i skog innan mer än den spontana genvägen och stigar så har svårt att bedöma om sånt skulle vara något mervärde.

Först var jag inne på em HT Mtb, men rent objektivt kommer säkert >80% av tiden att vara vanlig grusväg eller asfalt så det är därför jag halkade in och kollade på Nishikis sida vad de har i hybridsegmentet. Har inga som helst preferenser för Nishiki i övrigt, är bara dåligt insatt i marknaden och utbudet.

Men för att runda av, är 189 lång och 80 pannor. Vill gärna ha något med rakt(kan vara en felbenämning) styre, bock och jag går inte ihop. Drömmen är väl att man ska kunna ta sig över lite rötter och skit på den samtidigt som det inte blir gristungt om man pendlar på den till och från jobbet. Budgeten ligger väl på 10 000 +-3000 kanske.
Kanske ska tillägga att jag är medveten om att det blir en eventuell kompromiss men det köper jag då jag inte har några som helst ambitioner med att bli skogens konung på något sätt.

Förslag på cyklar mottages gladeligen, är en djungel för den relativt oinsatte att ens veta vad som finns om det är inte är de namnkunnigaste märkena.

Tackar på förhand!

Nishiki Rush

en snabb tanke bara, inte möjligt att få på bredare däck med lite rejälare mönster som du kan köra med istället?

Menar du på min nuvarande?

I sådant fall är nog däcken ett av mina mindre problem. Bromsar och vajrar är ur slag, framnavet har blivit skevt och fungerar inte jättebra längre osv. Är normalt ganska mycket för att försöka meka och så själv med saker men cyklar har jag aldrig gjort något med utom att byta däck och sånt allmänt.
Så vore det inte för för alla övriga brister hade det ju varit ett bra alternativ. Har gått omvänd resa och försökt få på så smala som möjligt när jag bara cyklade asfalt ?

Tycker dock att framväxeln alltid varit jävligt strulig och skulle inte bli ledsen om jag kunde slippa ha en helt och hållet.

Såg en scott scale på XXL idag (Sisjön Göteborg). Det är alltså en framdämpad mtb.
Jag har jobbpendlat på mtb, det funkar, speciellt om man har tillgång till kreativa genvägar (senvägar) genom skogen.

Fast L kanske är för liten för dina 189cm..

Jag har inte ägt en MTB sen min Miyata Path Runner på tidigt 90-tal så kanske har uteslutit att pendla kortare sträckor på Mtb lite för raskt?

pendla på en hardtail MTB kommer funka super, dock lätt hänt att det blir lite omvägar påvägen hem!

Visst går det att pendla 7 km på en HT, men enligt min erfarenhet är HT något lite trögare än en hybrid med smalare däck (jag har båda typerna). Skillnaden är inte stor men den finns där. Skillnaden är kanske störst på däcken. Och på en HT vill åtminstone jag inte ha heltäckande skärmar och pakethållare som man vill ha på en pendlare.

Mitt förslag är att om du inte har lust eller tid att fixa till din Nishiki, lämna in den till en cykelhandlare så är den säkert lätt och billig att fixa till. Och köp en HT med däck som passar till skogen, så behöver du inte kompromissa.

Tänk också på stöldrisken när du köper cykel, och anpassa nivån därefter.

Jag inser efter att ha legat och läst liknande trådar, liknande min, till 2 på natten att det är en av de vanligast förekommande frågorna och att många av oss "amatörer" rör oss i samma prissegment.
Jag tror också, som du säger, att det kanske är det klokaste. Se om någon kan få Nishikin i körbart skick och se över det som behövs.

Det svåra med HT verkar vara att hitta någon som faktiskt finns i lager och i min storlek. Har en L på Nishikin jag har nu men är osäker på vad det översätter till andra tillverkare. Har nog aningen kortare ben än genomsnittet för någon som är 189 lång men monkey-arms istället som är långa. Antagligen skulle de flesta cyklarna i prisklassen fungera bra för mig rent cyklingsmässigt på den nivå jag är, men känns onödigt att slänga ut pengar på något överprisat.

Kanske ska börja med att sätta på lite bredare däck med lite mönster på min Nishiki. Tror den tar upp till 40-ish mm. Har för mig att den kom på 35mm en gång i tiden och att jag gått ner till 32.

Jag förstår att det inte är ekonomiskt, men nu har min vetgiriga djävul i mig vaknat lite.

Har idag V-bromsar på den, skulle det gå att byta det mot skivbromsar? Eller är ramarna konstruerade olika beroende på broms?

Samma om man skulle vilja göra den till någon budget 1"10 eller liknande istället för 3*7, går det och finns det några lite mer budget-delar om man mer gör det som en kul grej för att lära sig något?

Tack på förhand!

Kanske ska börja med att sätta på lite bredare däck med lite mönster på min Nishiki. Tror den tar upp till 40-ish mm. Har för mig att den kom på 35mm en gång i tiden och att jag gått ner till 32.

Jag förstår att det inte är ekonomiskt, men nu har min vetgiriga djävul i mig vaknat lite.

Har idag V-bromsar på den, skulle det gå att byta det mot skivbromsar? Eller är ramarna konstruerade olika beroende på broms?

Samma om man skulle vilja göra den till någon budget 1"10 eller liknande istället för 3*7, går det och finns det några lite mer budget-delar om man mer gör det som en kul grej för att lära sig något?

Tack på förhand!
Fåtalet ramar har fästen för både fälgbroms (v-bromsar i ditt fall) och skivbroms, men det är ovanligt. Du ser tydligt om du har skivbromsfästen nere på gaffelns och baktriangelns vänstra sida.

Jag hade tyckt att det var segt att pendla 7 km enkel (asfalts)väg med en mtb om man inte sätter slicks på, men det beror väl på vilka fartambitioner man har. Svårt det där med en cykel till alla behov.

Om du vill hålla det enkelt och billigt: En enklare, äldre mtb kommer du ganska långt med i skogen, iallafall till en början och att kunna haka på barnet. 90-talare i ok skick får man billigt.

Jag är nog lite som du tror jag, uppskattar när det går fort när man pendlar. Till saken hör att jag och min fru har en Crescent el-damhoj som funkar fantastiskt till det ändamålet och jag "slipper" bli för varm. Pendlingen är inte tänkt som motion, den får jag i andra aktiviteter.

Jag tänkte jag ska lämna in min cykel på en service. Funderade på om man ska sätta dit ett par nya V-bromsar innan då och låta dem ordna med vajrar och annat. Mina nuvarande är smårostiga och jävligt tröga rent allmänt. Vet inte om det blir något lyft men kan knappast bli sämre. Är en vanlig V-broms märkt Nishiki idag, påminner om något man finner på Biltema men reglagen fram är Allevio så kanske är en rebrandad sådan. Vet inte hur mycket det skiljer mellan V-bromsar, kanske inte är så stor skillnad? Konstruktion är som den nedan, kanske rentav är en sån silverfärgad jag har.
https://d13e00jhhwfpor.cloudfront.n...5ca0644363d646988a/h/e/hebrt4000fx43slp_1.jpg

Sen lite bredare däck med något mönster så borde jag kunna cykla med grabben i alla fall. Är ju ingen downhill det är frågan om direkt utan mest att kunna ta sig fram. Sitter bäst intill slicks på nu.

Efter lite mer fundering så skulle det vara kul att försöka konvertera min hybrid till något med singelklinga och byta ut bromsarna då jag tror de rostat ihjäl pga dålig omvårdnad. Vad jag kan se kostade de ju i princip ingenting så byter de hellre än att stökar med de gamla.

Jag vet vad ni tänker, vilket meningslöst projekt men jag behöver något projekt då tristessen börjar tära på mig. Inser efter trådstarten att jag mer söker en aktivitet till en början.
Blir jag lite fattigare och aldrig får ihop den så har jag i alla fall sysselsatt mig lite med något mer än hur de vanliga dagarna tenderar att se ut i tider som dessa. Men cykeln är ju ingen dyrgrip och jag kan väl i dagsläget typ byta däck och slang så det kanske är oöverkomligt? Är själv typen vetgirig proffsgooglare, men vet inte om det räcker för ändamålet.

Men om någon skulle tänka budgetuppgradering, till 1*10 eller 1*11, vad behöver jag då få fatt på? Eller finns det något annat kul jag skulle kunna göra med den som jag inte tänkt på? Det märks väl att syftet med projektet inte är glasklart mer än att jag behöver ett projekt och kanske lära mig något på vägen.

Det mesta, utom ramen, är genomrostigt, mögigt och i allmänt dåligt skick så får väl börja med att tvätta av grejerna. Hål i sadeln, så den tar in vatten som en svamp så där är ju en uppenbart nödvändig förbättring vilket också förklarar den stilenliga återvinningspåsen som täcker den. Cykeln har stått en del ute genom åren och är knappt använd de senaste 2 vilket syns på kedja och det mesta i övrigt med. Köpt 2008 med min första lön på första jobbet efter studier, så den har lite sentimentalt värde men blir den inte använd så tror jag inte på att hamstra grejer. Så man kan se det här som att ge den en anledning att bli använd igen.

Bifogar några bilder för shits and giggles.

Bilagor

• PXL_20210424_092409145.jpg
    PXL_20210424_092409145.jpg
    579.7 KB · Besök: 256
  • PXL_20210424_092422468.jpg
    PXL_20210424_092422468.jpg
    727 KB · Besök: 229
  • PXL_20210424_092432109.jpg
    PXL_20210424_092432109.jpg
    817.2 KB · Besök: 245
  • PXL_20210424_092458215.jpg
    PXL_20210424_092458215.jpg
    963.6 KB · Besök: 261
  • PXL_20210426_092522344.jpg
    PXL_20210426_092522344.jpg
    1.9 MB · Besök: 289
Jag hade en Nishiki Comp i liknande skick som din, kanske lite värre eftersom jag gav upp på den och lät den stå ute oskyddad en hel vinter pga platsbrist. När jag började plocka bort saker som kunde vara användbara till andra cyklar så gick flera skruvar av. Sparade styrstam men inte mycket annat.

Om du inte cyklar på den så skulle jag gå till biltema och köpa lite verktyg och demontera allt. Mycket går nog att få liv i igen med kärlek, scotchbrite och stålborste och det är inte vansinnigt dyrt att ersätta det som somnat in. Låt det ta en liten stund. Du kommer sedan ha en finfin pendlare med ännu mer minnen.

Jag gissar att du har nishiki-märkta tektro-bromsar. Nishiki har iallafall haft sådana tidigare. Det kan stå inpräglat om du tittar mer noggrant. V-bromsar är väldigt okomplicerade. Om de går trögt så kan du skruva loss dem, göra rent och smörja. Sedan justera vajerspänningen genom att lossa skruven på bromsarmen och trycka ihop bromsarmarna lagom mycket med spänd vajer. Vajern ser helt ojusterad ut nu.
Drivlinan ser inte nämnvärt sliten ut. Det du behöver göra är att olja kedjan.
Uppgraderingsförslag som kan förbättra känslan av cykeln är ny hel sadel och en fast styrstam. Justerbara stammar kan kännas flexiga och knaka.
En lite mer omfattande uppgradering är att byta reglagen av ez-fire typ till rapidfire. EZ-fire gör sitt jobb, men jag gillar personligen känslan bättre av rapidfire. Även så billiga reglage som Altus är bra nu för tiden. Det kräver dock även nya bromshandtag. Vilka du i så fall kan passa på att byta till 2-fingerstyp istället för 3-finger.

V-bromsar är lätt att byta och billigt att köpa. Behåll reglagen och byt bromsarmar, vajer och vajerhöljen, och såklart nya bromsklossar. Biltema funkar.

Däck gör stor skillnad för känslan. Köp beg graveldäck här på köp&sälj (https://happyride.se/annonser/panaracer-gravelking-sk-35x700.150000/)

Det ser ut som att du kan skruva loss dina framdrev och ersätta med ett lämpligt i mitten. Vad som är lämpligt beror på preferenser. Har du ett drev som du gillar idag, så kan du skaffa ett lika stort. En fulkonvertering är att byta stoppskruven till en längre på framväxeln och ta bort reglaget. Då kan framväxeln agera kedjestyrare så att kedjan inte hoppar av.

1x10-konvertering är fullt möjlig men då får du hålla bra koll på beg-marknaden, det är allmän brist på komponenter. (https://happyride.se/annonser/forradsrensning.152768/)

Vill man ha en fräschare känsla kanske ny sadel och nya grepp till styret skulle göra stor skillnad.

Pricken över i är att byta rostiga skruvar mot nya. Också billig åtgärd om man köper styckvis på byggvaruhuset.

För att konvertera till 1 klinga fram, mät BCD https://wickwerks.com/bolt-circle-diameter-bcd/ och leta reda på en sk. NarrowWide (NW)-klinga, finns från många olika tillverkare som passar. Sen kan du koppla ur och slänga framväxeln.

Hur många tänder den nya klingan (och en ny kassett) ska ha beror på användningsområde, tycke och smak. Återkom här så blir det nyttig diskussion om det.

Tack för alla förslag, uppskattas verkligen!
Ska skriva ett samlat svar sen och be om lite råd med komponenter. Gillar flera av förslagen skarpt!

Angående det i Yardsale-tråden så är jag inte riktigt mogen att bedöma om det är något jag behöver ännu, men hade inte koll på den tråden innan så ska spana i den sen!

Den ser ut att vara i hyfsad skick. Håller med ovanstående. Byt slitdelar dvs kedja, vajrar, vajerhöljen och bromsbelägg och putsa och smörj resten så är du igång. Bra och billiga sadlar finns på Bikester. se eller någon annan näthandlare.

Hej,

Igen, stort tack för alla svar. Känner mig supertaggad fast det antagligen kommer att sluta med praktfiasko och en låda delar som skänkes bort i Yardsale-tråden, haha.

Dock uppstår ju nu flertalet frågor eftersom jag har begränsad kunskap. Känns som det lär bli ett par så numrerar dem för enkelhets skull.

1. Arbetsordningen - Är det en dålig idé att riva ner hela cykeln först och göra rent den. Köpte något biologiskt nedbrytbart medel från Bikester häromdagen när jag fick ett ryck men kunde kanske lika gärna använt såpa. Köpte även olja, har kört med diverse billigare sprayoljor innan men läste mig till att det kanske inte var lika bra. Angående frågan så tänker jag mest på min bristfälliga kunskap och eventuell förmåga att få allt på plats sen.
  2. Har aldrig, sorgligt nog, bytt vare sig vajer eller vajerhöljen innan så håll ut. Är längden på dem givna och är det något annat som behöver beaktas. Gäller både växel och broms.
  3. Av förslagen som jag verkligen nappade på ovan så är en singelklinga tilltalande och sen slopa framväxeln och plocka bort den. Ska mäta BCD som jag lärt mig idag sen, men är det tillverkare eller annat man ska beakta eller funkar det mesta till en sån här hoj förutom att den ska vara Narrow/Wide? Tänker att mitt största nav nu blir rimligt då jag aldrig använder de riktigt låga växlarna.
  4. Reglage som föreslog ovan, både för broms och bakväxel vad tar man lämpligtvis då? Tänkte svarta blir snyggare än de silvriga som sitter nu, samt att de är riktigt slitna och trötta. Impulsköpte ett par Shimano Alivio-bromsar i tron om att de var de som satt på cykeln men kan enligt ovan alltså vara Tekro. Men de borde väl funka de med? Var ju inte budgetbrytande direkt men såg ut att vara av ungefär motsvarande standard som de jag har och de har fyllt sin funktion.
  5. Sen är det väl slutligen kedja. Kedjebrytare lär jag väl behöva, sen mäter man den lämpligen mot den gamla när man ska på med ny? Såg också att inte alla kedjor kortas med stift men det kanske inte är något jag ska bry mig om. Men hur gör man om man skulle hamna mellan det största och mellersta navet i storlek för att bedöma längd? Det optimala hade nog varit en storlek mitt mellan dem men gör det mitt arbete mycket krångligare är det inte värt det.
  6. Slutligen är det väl kanske det viktigaste, en rätt skön sadel som inte tar in vatten(!), kanske några pedaler och en styrstam(?) som inte knarrar som en gammal trappa som den gör nu. Kommer ju säkert få GAS(Gear acquisition syndrome) och komma fram till att jag måste ha ett styre och pedaler i samma färg eller något om jag lyckas med det här men det får ses som en bonus.

Puh, tog någon sig ner hit ska ni ha en eloge och som sagt, uppskattar alla svar jag kan få. Speciellt med komponenter, är lite som att vara oinsatt i dator-komponenter och försöka slänga ihop en dator i hopp om att allt lirar.

Tack på förhand!

Haha, nej det har jag inte tänkt och undrade om ingen skulle se det! Tog bort mina gamla skärmar i helgen och återställde inte allt då barn bråkade och hunden tog verktyg och studsade iväg med. Optimala förhållanden Mao men jag var medveten om det. Har ingen broms heller för stunden..

Känner att jag kan chansa lite på de flesta komponenterna, men en eventuell klinga skulle jag behöva få tips och råd med. Så har ni tips eller råd där så vore det ju smutt. Sen har jag inte riktigt fattat om jag behöver något specialverktyg för att få dit den eller?

1) Det är inte nödvändigt, men det kan vara skönt att få bort allt och göra rent på djupet.

2) Mät de gamla när du tar bort dem. Köp lite längre och kapa till lagom längd när du monterar dem.

3) Typ allt borde funka

4) Ta de du gillar. Men tänk hur många växlar du ska ha bak och att de ska dra för v-broms

5) Lägg på stora bak och stora fram (nu kommer du bara ha en, så det blir den) och lägg på två länkar.

Dilemmat verkar vara att inte alla är kompatibla med 1*8, samt att de som är det inte är narrow-wide? Här är en massa billiga historier som ska ta 8-delad bakväxel men ingen verkar vara narrow wide.

https://www.bikester.se/delar/drivl...f_6966&prefv2=8-delad&srule=sponsored-product

Behöver jag inte beakta bakväxeln, för då är ju utbudet bättre, om än att det är svårt att söka fram just Narrow Wide.

Kedjorna blir tunnare och tunnare ju fler växlar (bak) du vill ha. Så du kan inte ha ett framdrev för åttadelat om du vill ha en tolvdelad bakväxel, eftersom klingan är för bred. Men tvärt om ska inte vara något problem. Så om du har en åttadelad bakväxel och en framklinga som kan ta tolvdelad kedja så kan du även köra en åttadelad kedja där.

Om jag inte har fått allt om bakfoten.

Kedjorna blir tunnare och tunnare ju fler växlar (bak) du vill ha. Så du kan inte ha ett framdrev för åttadelat om du vill ha en tolvdelad bakväxel, eftersom klingan är för bred. Men tvärt om ska inte vara något problem. Så om du har en åttadelad bakväxel och en framklinga som kan ta tolvdelad kedja så kan du även köra en åttadelad kedja där.

Om jag inte har fått allt om bakfoten.
Det innebär även att narrow-wide blir irrelevant.

Jag får testa helt enkelt. Tror jag landat i att 38-42-spannet borde bli bra. Måste få tag i ett verktyg för att ta lossa vevarmen så jag kan få bort minsta klingan bara. Tror de har någon sån på biltema som kanske duger när den inte används så ofta?

Jag får testa helt enkelt. Tror jag landat i att 38-42-spannet borde bli bra. Måste få tag i ett verktyg för att ta lossa vevarmen så jag kan få bort minsta klingan bara. Tror de har någon sån på biltema som kanske duger när den inte används så ofta?
79,90 kr.

Grymt, får bli en sån imorgon och se om jag kan ta det här projektet framåt lite. Så dåligt med tid annars hade jag stått och svurit hela dagarna över mina tillkortakommanden!

Det enda som är tråkigt är att jag försöker att i te lägga pengar på så mycket estetiskt eftersom det inte är lönt. Förhoppningsvis blir den inte fulare men fungerande och jag kanske får mersmak.

Komiskt nog har jag dock knappt kollat på en sadel, cykelns just nu kanske största brist. Någon som har något tips där? Vet att det är tycke och smak men det finns ju tusentals och inte blir jag klokare av att googla.

Grymt, får bli en sån imorgon och se om jag kan ta det här projektet framåt lite. Så dåligt med tid annars hade jag stått och svurit hela dagarna över mina tillkortakommanden!

Det enda som är tråkigt är att jag försöker att i te lägga pengar på så mycket estetiskt eftersom det inte är lönt. Förhoppningsvis blir den inte fulare men fungerande och jag kanske får mersmak.

Komiskt nog har jag dock knappt kollat på en sadel, cykelns just nu kanske största brist. Någon som har något tips där? Vet att det är tycke och smak men det finns ju tusentals och inte blir jag klokare av att googla.
Köpte en smal sadel från Bikester för 145 kr (Red Cycling Products) som passar bra, tyvärr verkar just den modellen inte finnas kvar.

Hej,

Nu behöver jag lite assistans igen, helt otippat. Köpte en sån pedalarmsavdragare på Biltema idag och skulle just testa den. Noterade då att på högersidan, alltså inte där kransen sitter, har det ju uppstått någon typ av mellanrum, alltså innan jag använt verktyget alls. Kan jag orsakat det när jag lossade de två större dreven? Testade att skruva i avdragaren men det är ju helt stumt när man ska börja "avdraga" så att säga. Kanske skulle avvaktat med det till dess att jag skrivit det här, men gjort är gjort.

Så, hur uppkom det där mellanrummet på sidan där kedjeringen inte sitter och hur fasanen ska jag göra nu? Om det bara är kraft och våld som gäller så är jag multikompetent, men jag misstänker att det här kräver lite finess också som jag saknar.

Något positivt är att jag köpte Julas billiga ställ så jag kan ha lite höjd på grejerna. Var nära ett ryggskott i helgen när jag stod kutryggad och härjade. Det samt att det är riktigt roligt oavsett hur det går framöver!

PXL_20210428_145539284.jpg

PXL_20210428_145550663.MP.jpg

PXL_20210428_145558388.jpg

Så den har alltid suttit sådär? Hur kan jag inte noterat det, ser ju märkligt ut. Så den ska inte in mer alltså?

I del två av frågan, är det bara att hänga på verktyget så långt det går och sen vrida för allt vad man är värd? Mina har ju suttit i 13 år så lite motstånd får man väl förvänta sig.

Så den har alltid suttit sådär? Hur kan jag inte noterat det, ser ju märkligt ut. Så den ska inte in mer alltså?

I del två av frågan, är det bara att hänga på verktyget så långt det går och sen vrida för allt vad man är värd? Mina har ju suttit i 13 år så lite motstånd får man väl förvänta sig.
ja, typ. Skruva in den stora delen i gängan (se till att den inre cylindern på verktyget är urskruvad till max). skruva sedan in den inre cylindern, verktyg behövs för båda samtidigt. Då ska armen glida av.

Tillbaka
Topp