Går det att konvertera min Nishiki-hybrid?

Känn på lagret, om det går mjukt och jämnt så är det ju inget krav. Men å andra sidan kan det vara fint att fetta in gängor och titta på det.

Nu tänkte jag på vevlagret, men det verkar också vara vara att skruvs tillbaka om man nu lyckas att få loss de för bultarna. Tänkte mest om man skulle rengöra där.

Noterade även att "kuggarna" på bakväxelarmen är ganska tröga men det kanske man får leva med. Får väl testa om jag kan få in lite smörjmedel där med.

Jag drog fast vevlagerverktyget med en skruv i vevaxeln, när jag skulle dra loss ett fyrkantslager som satt hårt. Då riskerade inte verktyget att glida snett när jag brukade våld på det.

Testade på kul, för det är en del motstånd när man snurrar på det. På drevets sida är det fan omöjligt att få den att rubba sig alls, på andra sidan var det inga problem.

Fattar inte riktigt din lösning med skruven?

Vevlagret är nog motgängat på andra sidan.

Med skruven så om du har ett sådant här verktyg
1

Så drar du en skruv och en bricka igenom verktyget och fäster det i axeln. Då kan du fritt dra till din hjärtans lust med en fast nyckel utan att riskera att verktyget hoppar löst

Hej,

Jo det är vevlagren som diskuteras. Hade googlat så pass att jag varit uppmärksam på riktningen. Tror och lösningen med skruv eller gängstång kan vara en lösning. Blir att testa!

Skruv-idén var ju fullkomligt genialisk, utan den hade det aldrig gått. Men nu åkte det ut, och jag har ju inget att jämföra med men det rör sig inte bra i mitt tycke. Väntar ändå på andra delar innan jag kommer någonvart och det här är ju lärorikt så vad kan jag ersätta det här med om jag ska ha ett nytt? Och är det som står som 68mm det som benämns BSA på t.ex. Bikester?

PXL_20210429_114811531.jpg

PXL_20210429_114806452.jpg

Ja, ett typiskt BSA 68mm

BSA står för Birmingham Small Arms, bara det gör det ju roligt! Om du ska byta vevparti (jag vet inte om du sa att du skulle det?) så kan du ju fundera på om du vill ha något med genomgående axel nu. Men fyrkantsaxel funkar bra det med.

Jo jag tänkte att jag byter det, kanske inte gör någon skillnad men lite kul är det ju.

Vad vinner jag på en genomgående axel?

De lite finare vevarna kommer med det. Det brukar sägas att de är lite styvare. Men framförallt så brukar man komma från att ha nitade kedjeringar och annat som kommer med de lägsta modellerna (från de stora tillverkarna ska jag säga. Du kan köpa dyra vevpartier med fyrkantsaxel också). Det ska också vara lite mindre förluster i de större lagren som kommer med genomgående axel.

Men om du planerar att behålla ditt vevparti, gör inget åt det nu.

Tror jag satsar på ett likadant som satt och låter armarna leva vidare.

Längden, som man ska välja när man köper. Mäter man den eller går den att utläsa?

Tror jag satsar på ett likadant som satt och låter armarna leva vidare.

Längden, som man ska välja när man köper. Mäter man den eller går den att utläsa?
Ja, det är bara att mäta axellängden från ytterkant till ytterkant. Det brukar vara 110-123 mm ungefär. Kolla också på vilken axellängd ditt tilltänkta vevparti rekommenderar.

Hade jag haft en bättre ram hade det varit ett alternativ. Den här har så många skönhetsfel och är så pass gammal att jag tänkte att några tusen på att lära mig något och kanske kunna cykla på den igen får vara tillräckligt. Jag älskar normalt jakten av komponenter och annat till olika projekt utanför cykling, så hittar jag någon gång en HT 29"-ram för en rimlig peng kommer jag säkert få för mig att jag ska försöka leta begagnade delar och få ihop en sån med.

Mitt skjutmått säger 110,5mm axel till axel. Var ju ett udda mått, så man börjar undra om det visar 5mm fel.

Jag tror du tänker helt rätt också. För de pengarna du lägger på den här renoveringen hade du inte fått någon kul pendelcykel och nu får du både lära dig och får behålla en cykel som du gillar.

Så gå på ett som är 110mm alltså? Det är det närmaste jag lyckas hitta någonstans.

Edit: Fanns just detta https://www.amazon.se/Shimano-BB-UN55-Bottenfäste-Silver-68-115/dp/B008YUQ1OC/ref=asc_df_B008YUQ1OC/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476496832759&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3543963603834840843&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012296&hvtargid=pla-445550297652&psc=1

EDIT2: Nu tänkte jag för snabbt igen med länken ovan, den blir ju 4,5mm för bred. Det diffar alltså, som du skrev 0,25mm per sida då. det är ju fan inte mycket det. Då borde väl 110 gå?

Senast ändrad:
Insåg nu att mina rostiga QR-fästen båda saknar en fjäder. Finns det fjädrar att köpa till såna?

Förefaller ha 150 bak och 115mm fram och det var ju inte lätt att hitta. Förutsatt att jag mätt rätt så. Mäter yttermåttet på gaffeln fram och bak.

Insåg nu att mina rostiga QR-fästen båda saknar en fjäder. Finns det fjädrar att köpa till såna?

Förefaller ha 150 bak och 115mm fram och det var ju inte lätt att hitta. Förutsatt att jag mätt rätt så. Mäter yttermåttet på gaffeln fram och bak.

Mätt rätt, mät innermått. (135 och 100?) kommer vara lättare att hitta.

Japp stämde bra, tack!

Mäter man diametern på något annat sätt också? Diametern på själv pinnen verkar vara 4mm. På vissa står det 9mm(5). 4 verkar ju inte heller vanligt så antar att jag mäter på fel ställe igen.

Edit: Lyckades inse att jag mätte fel del igen.

Senast ändrad:
I väntan på delar så har jag en fundering. Styrstam, den som sitter idag har två distanser, en tjockare och en tunnare. Vill minnas att jag läst att det är väldigt noga det där av någon anledning jag inte förstått mig på än. Men om jag har en styrstam som bygger mer så att säga, ska man då plocka bort distanser för att efterlikna hur det ser ut med den andra stammen.

Vet inte om min fråga är glasklar och bilder hade nog gjort massor men det får bli imorgon i sådant fall.

Edit: Tror att jag fann svaret själv.

Senast ändrad:
I väntan på delar så har jag en fundering. Styrstam, den som sitter idag har två distanser, en tjockare och en tunnare. Vill minnas att jag läst att det är väldigt noga det där av någon anledning jag inte förstått mig på än. Men om jag har en styrstam som bygger mer så att säga, ska man då plocka bort distanser för att efterlikna hur det ser ut med den andra stammen.

Vet inte om min fråga är glasklar och bilder hade nog gjort massor men det får bli imorgon i sådant fall.

Edit: Tror att jag fann svaret själv.

Stammen skall greppa hela sin grepplängd och topcapen skall inte bottna mot styrröret. Löses enklast genom att styrröret är precis i ovankant av stammen eller en gnutta under eller en gnutta över. För att då kunna spänna styrlagret behöver du en tunn spacer ovanpå stammen.

Byter du stam till en som är högre i greppet behöver du ta bort spacer. Byter du åt en lägre behöver du lägga till spacers under eller över alternstivt såga av styrröret de mm som diffar

Rörande styrstammen och kanske styrlager. När jag lossade toppskruven så trodde jag allt skulle braka igenom och falla nedåt, men så är alltså inte fallet på min cykel. Om det borde göra det låter jag vara osagt men det sitter kvar.

Det som är lite bekymmersamt är att det låter inge vidare när man vrider på gaffeln. Det kärvar och låter typ som det är skit därinne, försökte bifoga en filmsnutt men gick inte så får nöja oss med bilder. Så några frågor:

Borde allt "fallit" nedåt när jag lossade toppskruven?

Vad är det troligtvis som låter och kärvar och hur åtgärdar jag det? Tror inte det är något jag orsakat nu utan det är nog dess normaltillstånd sen ett tag tillbaka. Jag gissar att svaret är styrlagren så då är frågan hur jag byter såna med och hur jag får loss gaffeln utan att sabba något.

PXL_20210505_103016790.jpg

PXL_20210505_102957805.jpg

Tack på förhand!

Du har ett vanligt modernt styrlager. Gaffeln borde ha kommit loss när du lossade på styrstammen, toppskruven använder du bara för att sätta lagerspänningen. Prova att vicka lite så ska du se att den rör på sig.

Ta bort spacern som är kvar på gaffelröret och knacka till röret uppifrån med en gummiklubba. Då borde det rasa ur. Se till så gaffeln inte rasar rakt ner i golvet bara. När den är loss, så kan du känna på lagren.

Tack, ska testa med gummiklubban sen då och se om det släpper.

Kan det vara så att det räcker med att rengöra allt?

Ja, det kan räcka. Lite beroende på hur allt ser ut så kan du behöva byta lager också. Har du tur kan du bara byta själva lagret, men ett komplett styrlager kostar en hundring men är lite meckigt att få dit.

Ja det var ingen vacker syn i alla fall och jag, som supernovis, är ju inte ens klar på med vilka delar som skulle vara lösa. Undertill vart lagret och en bottenplatta som det vilar emot löst i alla fall. Upptill lager, kompressionsringen och ytterligare två delar som håller lagret på plats så att säga.

Kullagren är det inte mycket rull i. Rengjorde efter bästa förmåga men det är inte mycket funktion kvar i de där. De är alltså inte rengjorda på bilden som jag hoppas ni förstår. Däremot är de ju tunna och sladdriga, känns som en usel konstruktion som lätt kan deformeras.
Jag fattar ju inte riktigt det här men vilka delar är det som är bökiga att byta och kan man få någon ökad funktion i att byta de delar jag kommer åt nu så att säga?

PXL_20210505_123308422.jpg

Nu med lösa kulor så är det inte så jobbigt, mer än att de hamnar överallt i garaget! Men lagerbanorna är pressade i styröret och "crown race", den undre lagerbanan är nedslagen på gaffeln. Så om man ska byta till ett annat styrlager så måste de lagerbanor du har nu slås ut och nya pressas in. Det är lite knepigt.

Lösa kulor kan du köpa om de inte är runda längre.

Börja med att rengöra och fetta in. Jag har haft styrlager som sett värre ut som blev bra igen bara av lite enkel kärlek. De kan ju såklart vara trasiga, likväl, men börja ned rengöring och se efter om det hjälper.

Tillbaka
Topp