Går det att konvertera min Nishiki-hybrid?

Ska se var det här leder med, snubblade just på det när jag letade vad för styrlager det är.

Så tydligen har min gaffel återkallats och den byts fritt ut. Nu var butiken här i stan lite tveksam till det, trots att Nishiki hänvisade till dem, men får se vad de svarar. Kanske är ett tillfälle att få en ny gaffel och få lagren utbytta samtidigt tänker jag.

Det gjorde den, och enligt Nishiki var det inga konstigheter med att få den att utbytt. Verkstaden ska ju dock sköta debiteringen till Nishiki och de tyckte generellt att sånt funkade dåligt så risken är väl att de inte vill ta emot den. Då får jag testa med Sportson i Västerås som är återförsäljare. Stod att det var 13 bekräftade fall där den faktiskt brustit. 13/13500 cyklar är ju rätt låg sannolikhet men ändå.

Liten uppdatering. Hittade en fantastiskt hjälpsam verkstad i stan som beställt en ny gaffel på garantin och nya styrlager samtidigt. Makalös skillnad på bemötande från verkstäder, så det var otroligt skönt.

Funderar mer och mer på att sätta typ ett pizza-rack på cykeln (om jag får ihop den) och ha den som typ badpendlare. Men då skulle man ju vilja ha ett lite bredare styre än det ca 60mm raka som sitter nu. Tror ni det blir helt skevt att ha ett bredare och finns det någon som har något förslag på något i te alltför kostsamt. Skulle nog tänkt igenom det här med styrstam innan kanske för klämman på den är 25,4mm.

Ta så brett styre som du vill, typ. Du kan behöva korta stammen om du har för brett. Men du blir också ett vindfång.

Har börjat svänga i cykeln syfte som jag skrev ovan. Skärmar känns kört om däcken ska vara bredare än 35mm så slänger nog på min pakethållare bak och kanske ett sånt här med en låda fram och skippar skärmarna.
Screenshot_20210508-150154.png

Men då funderar jag på styre. Ska det bli en riktig cruiser/utflyktshoj så måste jag ha ett styre som är mer anpassat för det. Någon som har synpunkter på om några nedan skulle funka bättre eller sämre för ändamålet. Tänkt att köra Shimano 3-fingerbroms.

Jag har svårt att se hur det skulle funka ihop ergonomiskt så om någon har erfarenheter får ni gärna dela med er.

Screenshot_20210508-150018.png
Screenshot_20210508-145819.png
Screenshot_20210508-145711.png

Sen tror jag min plan är att skaffa en Marin DSX-1 eller 2 i augusti när de verkar dyka upp. Visst, man kan argumentera för att det är en 90-tals MTB men tror jag skulle nyttja en sån mer än en ren MTB då det inte är alltför ofta jag/vi hamnar i skogen.

Chansade på ett styre, blir nog som med det övriga jag chansar på.

Med det sagt så skulle nog lyssnat bättre om att det var Tektro-bromsar. Den billiga Shimano-bromsen jag fick hem är ju mycket djupare i infästningen så de passade ju inte alls bra. De blir att bromsen bottnar en halv centimeter utanpå infästningen. Trodde det var standardiserat men tydligen inte. Så får antingen chansa på ett par nya Tektro eller tvätta upp de gamla skulle jag tro. Får väl använda Shimano som dyra bromsklotsar.

Hittade folk på Amazon som hade fotat problemet då jag slapp själv.

Screenshot_20210509-200946.png
Screenshot_20210509-200909.png

Sprang ut och tog en bild på mina infästningar. Men hur vet man sånt när man beställer en V-broms, hittar det inte som mått någonstans.
PXL_20210509_181832687.jpg

Varit dålig med uppdateringar, men det har stått stilla ett tag. Fick en ny gaffel som var högblank på garanti. Så lämnade in den och fick ny gaffel och styrlager monterat. Den var ju dock blank, men då väckte ju någon idén om att lacka om den och eftersom jag mest gör det här för att det är kul så nappade jag ju på det.

Så sagt och gjort så lackade jag cykeln mörkt grön med blank klarlack. Där lärde man sig ju en del och vore sjukt kul att lacka något mer, men när den såg okej ut på avstånd så nöjde jag mig väl medveten om att jag inte kommer vinna några priser i närtid.

Nu väntar jag på ett däck som kommer imorgon och sen ska jag väl ge mig på min största farhåga, vajrar och kedja.

Köpte ju några nya QR också men där har jag antingen mätt fel eller så är det skit jag köpt. Framdäcket glappar lite fast det är fullt fastspänt i sidled. Med de gamla smårostiga sitter det dock och längden förefaller vara densamma dvs 100mm. Blir inte klok på det men för väl använda de gamla fula.

Skärmar är tyvärr kört då jag tryckt in 40mm däck.

Tillbaka
Topp